Israel Hayom

מנצחים את הקורונה "אלה ימי מבחן"

לקראת גל שני? על רקע העלייה המדאיגה במספר חולי הקורונה בישראל הזהיר רה"מ: "אם הציבור לא ישתף פעולה - ניאלץ לסגור שוב את המשק" ● ועדת הקורונה של הכנסת צפויה להתכנס השבוע ולדון בהיערכות לקראת התפרצות נוספת ● מערכת החינוך תמשיך לפעול כסדרה

- מיטל יסעור בית אור, נועם )דבול( דביר ואריאל כהנא

על רקע העלייה בתחלואה, רה"מ נתניהו יצא אמש בא זהרה לציבור ואמר כי "המגיפה לא מאחורינו. ראיתי ישראלים שמחים שאמרו הקורונה מאחורינו. זה לא נכון. יש לנו הצלחות אבל המגיפה עדיין משתוללת, בעולם וגם כאן בישראל. כיבינו את הלהבות הג דולות אבל הגחלים לוחשות".

נתניהו דרש מהציבור "לחזור ולש מור על הכללים: חבישת מסיכה במרחב הציבורי, שמירת מרחק של שני מטרים בין אדם לאדם ושטיפת ידיים בסבון". עוד אמר רה"מ כי המשטרה תחדש את אכיפת התקנות, וכי אם הציבור לא ישתף פעולה - "ניאלץ לסגור שוב את המשק".

נתניהו הסביר כי הריחוק החברתי הוא האמצעי היחיד שהוכח כיעיל בהתמודדות עם הקורונה. "הנגיף קט לני מאוד וגובה קורבנות רבים, למ עלה ממיליון איש. כל עוד לא נמצא חיסון לנגיף - הוא יחזור ויתפשט אם לא נקפיד על כללי הזהירות. הקו רונה לא מושפעת ממזג האוויר. הוא מכה בעוצמה במדינות חמות כמו בברזיל, פרו, מקסיקו, איראן ומצ רים. הוא מכה גם במדינות קרות כמו שבדיה. בלגיה גם גודלה דומה לשל נו - יש שם קרוב ל 10,000 מתים". רה"מ אמר כי "הימים הקרובים יהיו ימי מבחן - לראות אם יש שינוי מגמה, שמחייב שינוי מדיניות", והד גיש כי בשלב הזה הנתונים לא מצדי קים סגירה של כלל בתי הספר. עוד ציין כי התו הסגול להפעלת בתי עסק יעבור עדכונים שיכללו מתן תמרי צים לעסקים שיקפידו על הכללים. כמו כן, הממשלה תגדיל את מספר הבדיקות ותערוך בדיקות יזומות במ קומות עם פוטנציאל הדבקה גבוה.

בתום דבריו, שר האוצר ישראל כץ התייחס לתוכנית להחזרת הפעילות למשק, שלפיה כל מעסיק, קטן וגדול, שיחזיר עובד לעבודה - יקבל תמריץ של 7,500 שקלים החל ממחר. כמו כן, הצהיר כי הממשלה תקיים שימוע צי בורי ובו תבקש לקבל רעיונות והצעות כיצד ניתן לחלק את חצי מיליארד השקלים לסיוע ולעידוד עסקים: "נפנה לציבור ונבקש שישמיע לנו רעיונות למי ואיך צריך לחלק את הכסף" )עוד על המענקים - בעמ' .(18

"אווירת התרופפות"

בתוך כך, במשרד הבריאות ימשיכו לעקוב בימים הקרובים אחרי העלייה בתחלואה. עד כה העלייה הדליקה את אחד "האורות האדומים" שנק בעו בתחילת ההקלות, כאשר מספר החולים החדשים עבר את ה 100 ביום. לנוכח העלייה בבדיקות נפתחו מחדש בסוף השבוע מתחמי "היבדק וסע", ומשרד הבריאות אפשר לראשונה לה פנות כל אדם עם סימפטומים לב דיקה, ללא קשר למשתנים נוספים.

עלייה מדאיגה נוספת נרשמה בשי עור הבדיקות החיוביות מכלל הבדי קות. בשבועות האחרונים השיעור היה כ ,0.5% ביום חמישי הוא עמד על 1.65% ואילו בשישי היה שיעור גבוה בצורה חריגה - 8.5% מכלל הבדי קות באותו יום היו חיוביות )מתוך כ .(5,000 מרבית הנדבקים בעקבות ההתפרצות בגימנסיה ומאוכלוסיי­ת העובדים הזרים היו חולים ללא סי מפטומים, שנבדקו במסגרת מדיניות לבדיקות יזומות ובדיקות מגעים.

שר הבריאות יולי אדלשטיין קיים שורת התייעצויות עם גורמי המקצוע במשרד הבריאות, והוחלט לחזק את ההסברה לציבור בנושא ההקפדה על ההנחיות. כמו כן, מנכ"ל משרד הב ריאות משה בר סימן טוב קיים בערב שבת מסיבת עיתונאים מיוחדת בשל העלייה בהידבקות והזהיר מפני שא ננות הציבור.

במהלך מסיבת העיתונאים קרא בר סימן טוב לציבור לשמור על כללי הריחוק החברתי ולשוב להימנע מפ גישה עם קרובי משפחה מבוגרים. "אנחנו רואים בימים האחרונים עלייה מובהקת ומשמעותית בתחלואה", המ שיך, "הסיבה שאנו רואים זאת היא כי אין שמירה על הכללים. אווירת ההתרופפות בציבור היא לא במקו מה. עברנו מדאגה לסוג של אופוריה ושאננות. זו צפירת אזעקה לשמור על הכללים.יש חשיבות להתנהגות של כולנו. לא לצאת למקומות עם התקהלויות", אמר מנכ"ל המשרד.

כמו כן, ועדת הקורונה של הכנ

סת בראשות ח"כ יפעת שאשא בי טון תוקם ביום שני הקרוב ותבקש לקיים בדחיפות דיון דחוף בעלייה בתחלואה. הדיון הראשון צפוי להיות השבוע, ביום שלישי או ביום רביעי. הוועדה תקיים פיקוח פרלמנטרי סביב קבלת החלטות בנושא הקורונה כדי שתובטח התנהלות מיטבית שתאפשר את תפקוד המשק ובלימה של העלייה החוזרת בתחלואה. לדברי ח"כ שאשא ביטון, "המטרה של הוועדה היא לבחון את ההתנהלות שהיתה לאורך כל החודשים האחרונים מבחינת החלטות, וכן להיערך לגל השני. אנחנו יודעים שזה לא תסריט דמיוני".

שלושה כללים בסיסיים

השרים החליטו כי מערכת החי נוך תמשיך לפעול כסדרה, תוך התייחסות ממוקדת למוסדות חי נוך שבהם יימצאו שיעורי תחלואה גבוהים. ניטור מקיף על שיעור הת חלואה בכל מערכת החינוך העלה כי בכלל המערכת יש 137 חולים מאומתים, עובדי הוראה ותלמידים. מתוך מספר כולל זה 103 הם עובדי הוראה ותלמידים חולים מבית הספר הגימנסיה בירושלים. יתר החולים מפוזרים בכלל הארץ, כשבכל מקום הם מצויים בשיעורים בודדים וקט נים מאוד. כך, למשל, ברחובות יש שני תלמידים חולים וארבעה עובדי הוראה חולי קורונה. בבת ים ארבעה תלמידים חולים, ובתל אביב שני תל מידים חולים ומורה חולה.

שיחות עם תלמידים מלמדות על כך שההנחיה לחבוש מסיכה בכי תות כלל אינה מיושמת. גילי, תל מיד כיתה י' ממרכז הארץ, מספר: "בשבוע הראשון הקפידו ממש, זה היה במשך יומיים שאמרו לנו לשים מסיכה. אבל מאז גל החום הקיצוני שהיה אף אחד לא טורח לשים מסי כה בכיתה. אני הייתי בלי מסיכה כל השבוע האחרון, אני בכלל לא מביא מסיכה בתיק. צריך אישור בריאות - אני מביא אישור והולך. הם אומרים שצריך מסיכה אבל זה חרטא, אף אחד בבית ספר לא מסתובב עם מסיכה, המורה לא מלמדת עם המסיכה, תל מידים בלי מסיכה, פשוט בלי כלום".

שר החינוך, יואב גלנט, אמר אמש: "בהתאם להערכת המצב ולהחלטת רה"מ נעשה פעולות סלקטיביות - סגירה ובידוד היכן שצריך. מערכת החינוך ממשיכה לנוע". עוד הוסיף והדגיש: "הקפידו בבקשה על שלו שת הכללים הבסיסיים: הקפדה על היגיינה, שמירת מרחק וחבישת המ סיכה, שהיא מקשה אבל חיונית לש מירה על הבריאות".

נדבקים בבתי החולים

41 אנשי צוות מהמרכז הרפואי הלל יפה בחדרה הוצאו במהלך החג לבידוד עקב חשיפה לאחות בבית החולים שנמצאה חיובית לקורונה. האחות נדבקה ככל הנראה ממקור חיצוני לבית החולים. בבדיקה שנע שתה בקרב העובדים שהוצאו לבידוד, נמצאה אחות נוספת חיובית לקורונה.

31 אנשי צוות מבית החולים סורו קה בבאר שבע הוצאו לבידוד, לאחר שנחשפו לרופא שנדבק בנגיף. ככל הנראה, מחקירה שנערכה בבית החו לים, הרופא נדבק ממקור חיצוני לבית החולים. בית החולים ומשרד הבריאות מבצעים בדיקה אפידמיולוג­ית של אנשים שבאו עם הרופא במגע, וב עקבותיה יוחלט על המשך הצעדים.

כמו כן, חולה קורונה אחד אוב חן ביום חמישי האחרון בישיבה הממוקמת במועצה המקומית קריית יערים. תלמידי הישיבה, שחזרו לס פסל הלימודים לאחרונה, נהגו על פי הנחיות משרד הבריאות ולמדו ב"קפסולות״. כל תלמידי הישיבה, 26 במספר, לא יצאו משערי הישיבה מאז חזרו ללמוד. הנדבק האחרון שהתג לה בקריית יערים היה ב 2 באפריל.

השר גלנט: "הקפידו על שלושת הכללים הבסיסיים: היגיינה, שמירת מרחק וחבישת המסיכה, שהיא חיונית לשמירה על הבריאות"

 ??  ?? רה"מ אמש. "שינוי מגמה יחייב שינוי מדיניות"
רה"מ אמש. "שינוי מגמה יחייב שינוי מדיניות"
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: גדעון מרקוביץ' ?? לא שומרים על ההנחיות
צילום: גדעון מרקוביץ' לא שומרים על ההנחיות

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel