Israel Hayom

הגל השני טרם הגיע

- פרופ' רן בליצר הכותב הוא פרופסור לבריאות הציבור, ראש מערך החדשנות בשירותי בריאות כללית

בשבועות האחרונים אנו עדים לשיפור מתמיד ברוב מדינות אירופה בשלי טה בהתפרצויות, לאחר תקופה ממושכת של סגר ומגבלות שהיו מחויבות המציאות. כעת, לאחר המחיר הכבד ששילמו, מדינות כמו צרפת, ספרד ואיטליה עושות צעדים מדודים וזהירים ביציאה מהסגר ומקפידות קלה כבחמורה.

למדינת ישראל היתה הפריבילגיה לפעול אחרת. לנוכח ירידה מעריכית ומהירה בתחלואה, במדינת ישראל בוצע ומתבצע רצף הקלות מהיר ביותר )ויש הטוענים, מהיר מדי( כדי להחזיר במהירות האפשרית את המשק והחברה אל פסים יצרניים. אחת ההחלטות האחרונות שהתקבלו במסגרת זו, להחזיר את בתי הספר לפעילות שגרתית, אין לה כמעט אח ורע במדינות אחרות המתנסות בחזרה לשגרה. ועל כן, אין לנו נקודת השוואה או דרך לדעת אם ניתן לשמור על תחלואה נשלטת בהינתן כיתות צפופות של +30 ילדים, בתנאי "חיים אמיתיים" שבהם אין תמיד הקפדה על חבישת מסיכות. ובהקשר זה, העדויות מהימים האחרונים מטרידות. לפחות שני אירועים של הדבקה של יותר מעשרה )ובאחד המקרים - עשרות רבות( תלמידים ומורים, הם תמרור אזהרה שמזכיר שטמפרטורות גבוהות, והשערות על שיעורי הדבקה נמוכים בילדים, אינן מחסום בפני הקורונה.

ההחלטה לפתוח את בתי הספר היתה אקט של נטילת סיכון, מתוך ידיעה שצפויים לנו, בתוך ערפל הקרב, מהלכים של ניסוי וטעייה. ומותר לטעות, וצריך להסתכן - לרשותנו עומד "מרווח ביטחון" רחב ומשמעותי בין שיעור התחלואה הנוכחי לשיעור אשר מסכן את מערכת הבריאות באי ספיקה. זהו מרחב תמרון רחב שמאפשר נטילת סיכונים, אך עדיין מחייב גידור שלהם.

על כן, אין מקום בשלב זה לסגירה המונית של בתי ספר או תיכונים, מעבר לאלו שנמצאה בהם תחלואה או שמצויים בסיכון מיוחד. על משרד הבריאות לוודא חקירה מהירה ובדיקות נרחבות בכל מקרה ומקרה של תחלואה בכיתות, כדי לקטוע את שרשראות ההדבקה ביעילות. אולם, אם ניווכח בימים הקרובים שאירועי הדבקה המונית שבים וקורים במוסדות חינוך, לא יהיה גם מנוס משינוי התו הסגול של בתי הספר, ולעבור למסגרת פעילות מותאמת אשר מהווה כר פורה פחות להדבקה המונית.

והדבקה המונית אינה אירוע חריג במחלה הזו. לפי עדויות מצטברות ממחקרים בישראל ובעולם, המחלה נוטה להתפשט באירועים נקודתיים של הדבקה המונית בקהלים לא מוגנים, ופחות באופן מונוטוני מאדם לאדם. באחד האירועים המפורסמים בהקשר זה, נדבקו וחלו 53 )מ (61 נוכחים במפגש מקהלה במדינת וושינגטון, במפגש בודד מחולה בודד. שניים מהם מתו בינתיים מהמחלה.

לנהוג באחריות מינימלית

העדויות הן שבמחלה הזו כל אירוע של התקהלות הוא חבית אבק שריפה שמחכה לגפרור. עד כה שיחק לנו המזל, אבל בשלב כלשהו ייכנס אדם מידבק ללא מסיכה לתוך התקהלות, ויתחיל אירוע שיקשה עלינו לעצור ללא צעדי ריחוק נרחבים ממה שרצינו. קל למנוע אירועים אלה - פשוט לנהוג באחריות מינימלית: להימנע מהתקהלות, לחבוש מסיכות, להימנע מלצאת מהבית בכל תסמין מחשיד - בדגש על חום, שיעול או הפרעה בחוש הטעם והריח שהיא סימן אופייני לקורונה, ולפנות לקופת החולים בבקשה להיבדק.

עם העלייה בהתפשטות התחלואה, בהנחה שמגמה זו תמשיך, ישוב ויעלה הסיכון לאוכלוסייה המבוגרת ולחולים הכרוניים, ועליהם לחזור ולהפעיל שיקול דעת וזהירות מונעת בהקטנת מפגשים ומגעים הדוקים. אבל בסופו של יום, שילוב של מאמץ לאומי לקטיעת שרשראות ההדבקה ואחריות אישית מינימלית להתנהגות סבירה, יאפשרו את המשך החזרה לשגרה ללא הפרעות וללא עיכובים. מדינת ישראל נמצאת בתנאי פתיחה מהטובים האפשריים להצליח בכך, והדבר לגמרי בידינו.

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? מורה ותלמידים בביה"ס השלום במבשרת ציון
צילום: אורן בן חקון מורה ותלמידים בביה"ס השלום במבשרת ציון
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel