Israel Hayom

אמריקה :2020 כור היתוך בצילה של גזענות שטרם נעלמה

- פרופ' אברהם בן צבי

מאז הולדתה של האומה האמריקנית ועד ימינו אלה, מלווה אותה כצל אפל וקודר סוגיית האפליה כלפי המיעוט האפרו אמריקני, שלא נמוגה גם בעידן הנוכחי. ואכן, הריגתו הברוטאלית של ג'ורג' פלויד, שלא היה חמוש, ביום שני האחרון על ידי קצין משטרה במי ניאפוליס, מינסוטה, היה החוליה האחרונה בלבד במסכת אינסופית של אירועים אלימים נגד בניה של הקהילה האפרו אמריקנית, שרא שיתם בתקופת העבדות והמשכם בעידן החקיקה המפלה וההפרדה הבין גזעית המשפילה.

כך, למשל, היתה המאה ה 20 שזורה בשרשרת רצופה של פעולות תוקפניות נגד שכונות, מוסדות ויחידים, שהפכו לקורבנות רק בגלל צבע עורם. אותם דברים אמורים גם לגבי מקרי הירי הרבים שה תרחשו במאה הנוכחית, שבהם נורו למוות אזרחים אפרו אמריקנים רק מכיוון שהצטיירו כחשודים בעיני היורים )למשל, הריגתו, לפני שמונה שנים של הנער בן ה 17 טריוון מרטין בסנפורד, פלורידה, על ידי מתנדב לבן במשמר האזרחי המקומי, ג'ורג' צימרמן(.

על רקע עגום זה אין הדבר מפתיע שהאלימות כלפי המיעוט האפרו אמריקני טרם נעלמה מחוצותיה של אמריקה. היא ממשיכה לאפיין גם היום את התנהלותם של גורמי אכיפת החוק במקרים לא מעטים - כפי שאירע בראשית השבוע במיניאפולי­ס, וכפי שאירע לפני כשבועיים בבראנסוויק, ג'ורג'יה, כאשר "אזרחים מודאגים" ירו למוות באמאד ארברי על לא עוול בכפו.

הגם ששורשיה העמוקים של האפליה הגזעית מעוגנים בעברה הר חוק של האומה - הם לא נעקרו לחלוטין, אלא נחשפו מחדש בעשורים האחרונים. זאת על רק תהליך הקיטוב האידיאולוג­י והפוליטי החריף, שחידד את הניגודים שבין המחנה השמרני לבין המחנה הליברלי, ובכך הפך את התרבות הפוליטית האמריקנית קשיחה ומנותקת יותר ויותר מן המסד הפרגמטי, הסובלני והמתון, שהיה קו אפיון מרכזי שלה בש להי האלף הקודם.

הנשיא אובאמה החמיץ הזדמנות פז להביא לשיפור דרמטי במצבו של המיעוט האפרו אמריקני באמצעות צעדי חקיקה מרחיקי לכת, בנוסח חזון "החברה הגדולה" מבית היוצר של הנשיא ג'ונסון בשנות ה .60 הח לטתו להימנע ממהלכים מגזריים של העדפה מתקנת, ובמקומם לנסות למשול מן המרכז הממלכתי, החריפה עוד יותר את מצוקתם הכלכלית של ציבורים אפרו אמריקניים רחבים )בעיקר על רקע המשבר העמוק שהיכה בהם ערב בחירתו( והגבירה עוד יותר את תסכולם.

יורשו בבית הלבן, דונלד טראמפ, הוסיף מצידו קיסם למדורה בכמה התבטאויות בלתי שקולות )שניסה לצקת לתוכן משמעות אחרת בדיע בד(, דוגמת דבריו בשארלוטסוו­יל, ווירג'יניה, באוגוסט ,2017 שבהם טען שבקרב חברי הארגונים שעל דגלם חקוק המסר הגזעני של עליונות הגזע הלבן )וכן בין חברי תנועות השמאל הרדיקלי( - יש "אנשים ראויים". גם השיח הבוטה, שאותו הוביל הבית הלבן בסו גיית ההגירה, עמד לכאורה בניגוד לאתוס המצרף של כור ההיתוך האמריקני, ויכול היה להתפרש כהדרה של קבוצות מיעוט, ובהן גם הקהילה האפרו אמריקנית, מן הנרטיב המכונן של האומה.

עם זאת, אין להתעלם מן העובדה שסדר היום הפנימי של טרא מפ כלל בה בעת השקעה מאסיבית בשיקומן של התשתיות הפיזיות והחינוכיות בכרכיה של אמריקה, העשויה - כאשר תמומש - להעניק הזדמנויות חדשות לרבים מבני המיעוט האפרו אמריקני המתגוררים בהם ולשפר את מעמדם החברתי כלכלי.

אין ספק שהמועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן יעשה כל מאמץ כדי למנף אירוע זה לשם גיוסו בפועל של פלח קולות מגזרי זה. ייתכן גם שע לייתה של סוגיית הגזע לקדמת הבמה תניע אותו לבחור בנציג או בנציגה מהקהילה האפרו אמריקנית לסגנות הנשיא, וזאת כדי לסמל את מחויבותו לקדם את מעמדה של קבוצה זו. היות ששיעורי ההצבעה בקרב הקהילה בדרך כלל נמוכים יחסית, ומאחר שעל הפרק עלתה כבר האפשרות, בעקבות משבר הקורונה, שבחלק ממדינות המפתח עיקר ההצבעה תהיה באמצעות הדואר - ישאף הקמפיין הדמוקרטי לעודד השתתפות פוליטית גם בשלט רחוק. בעוד חמישה חודשים יתברר אם אסטרטגיה זו הניבה את התוצאות המקוות מבחינת המ פלגה הדמוקרטית.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel