Israel Hayom

החיובי בקורונה: מחצית מהצעירים עישנו פחות

כך עולה מסקר האגודה למלחמה בסרטן לרגל היום הבינלאומי למאבק בעישון ● כמחצית מהמעשנים בגילי 24-18 שקלו להפסיק לעשן בעקבות מגיפת הקורונה

- מיטל יסעור בית־אור

אפקט הקורונה על העישון: 51% מהמעשנים בגילי 24-18 שקלו להפסיק לעשן בעקבות הקורונה, וכמחצית )49%( בני גילים אלה מדווחים כי עישנו פחות. 31% מהנשאלים בחברה הערבית מדווחים כי מישהו מבני משפחתם החל לעשן בעקבות הקורונה, לעומת 8% בחברה היהודית.

כך עולה מסקר שיזמה האגודה למלחמה בסרטן לרגל היום הביני לאומי למאבק בעישון שמצוין היום. לאחר פרוץ הקורונה התפרסמו אזהי רות והמלצות מארגוני בריאות וגם ממשרד הבריאות, ולפיהן מעשנים נמצאים בסיכון מוגבר לסיבוכי הני גיף והומלץ להם להיגמל מעישון. בעוד מחצית מהצעירים הביעו עניין בהפסקת עישון, מעשנים מבוגרים היו מסויגים יותר. 30% מכלל המדגם שקלו להפסיק לעשן בעקבות הקורוי נה, ושיעור דומה דיווחו שעישנו פחות. הסקר נערך על ידי מכון איפסוס, בהי שתתפות 629 נשים וגברים בגילי 18 ומעלה מהמגזר היהודי והערבי. עישון כפוי: כרבע )26%( מכלל המי עשנים במדגם דיווחו כי עישנו בבית בתקופת ההסגר. 22.1% מהמעשנים היהודים מדווחים כי עישנו בבית בתי קופת הקורונה, לעומת 38.3% מהחברה הערבית; 61% מהמעשנים מדווחים כי בתקופת הקורונה לא עישנו בבית, אך עישנו במרפסת או בחצר או במכונית. מנתוני משרד הבריאות לשנת 2019 עולה כי אחד מכל 5 ישראי לים באוכלוסייה הבוגרת מעשן, בעוד בתחילת שנות 2000יה עמד השיעור על .25%יכ בימים הקרוי בים צפוי להתפרסם דו"ח עדכני. היום ללא עישון השנה מתמקד בהי גנה על בני נוער מפני מניפולי ציות של תעשיית הטבק והניקוטין. סגן יו"ר האגודה למלחמה בסרטן, מירי זיו, אמרה כי "לאורך השנים האסטרטגיה המניפולטיב­ית והשיווק האגרסיבי של תעשיית הטבק והניקוי טין נועדו להמשיך ולרתום בני נוער וצעירים למעגל העישון.

"יש להגן על הציבור בישראל מהאינטרסים הכלכליים של תעשיית הטבק ולשמור על זכותו הבסיסית לבריאות. על נבחרי הציבור להוציא אל הפועל את הכלים שהוכחו כיי עילים במאבק בנגע העישון ולפעול ליישום אכיפה נמרצת ויעילה, העי לאת גיל המכירה והעלאת המיסוי על מוצרי העישון - שהיא האסטרטגיה המרכזית המוכחת להורדת הביקוש למוצרי עישון, בעיקר בקרב צעיי רים. זאת על מנת שנוכל לגדל פה דור של אזרחים חופשיים מהתמכרות לטבק ולניקוטין". דנה פרוסט, מקדמת בריאות באי גודה למלחמה בסרטן, מוסיפה כי "חברות הטבק לא יבחלו בשום אמי צעי לשיווק אגרסיבי של מרכולתם לבני נוער ולצעירים. שיווק מוצרי עישון בטעמים אטרקטיביים, עיצוב היייטקי, שיווק ברשתות חברתיות באמצעות מובילי דעה, ולאחרונה אף התגלה ניסיון למתן מלגות לסטוי דנטים לרפואה. אסור להאמין לשי קרים של חברות הטבק, שמעמידות פנים כאילו הן משווקות חופש בחירה אישי, בעוד למעשה הן רק משמרות את הכנסותיהן הכספיות, ללא התי חשבות במיליוני בני האדם שמשלי מים בבריאותם ובחייהם בכל שנה".

מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, משה בריחיים, מדגיש כי "עישון במרפסת שקול ברוב המקרים לעיי שון בתוך הבית מבחינת החשיפה הסי ביבתית של בני הבית לנזקים הבי ריאותיים של העשן הנפלט".

לדבריו, "שיעור התחלואה מסרי טן הריאה וממחלות לב בקרב אנשים שאינם מעשנים החיים עם בני זוג מעשנים, גבוה בי%52 מאשר באנשים שבני זוגם אינם מעשנים".

 ??  ?? מעשנים נמצאים בסיכון מוגבר לסיבוכי קורונה
מעשנים נמצאים בסיכון מוגבר לסיבוכי קורונה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel