Israel Hayom

"מחקר ותקווה": פריצת דרך בריפוי סרטן הריאות

הסרטן הקטלני גורם מדי שנה למותם של 2,500־כ ישראלים - כשליש מכלל הנפטרים מהמחלה ● החוקרים: "תוצאות הטיפול בתרופה ביולוגית עולות על הציפיות, נוכל לטפל בחולים בשלב מוקדם"

- מיטל יסעור בית־אור

מחקר חדש נותן תקווה לריפוי של סרטן הריאות. במחקר נמצא שטיפול בתרופה הביולוגית טגריסו הצליח להפחית סיכון לתמותה או לחזרת המחלה .83%־ב במחקר השתתפו גם כמה חולים מישראל.

מדובר בטיפול שניתן לחולי סרטן הריאות עם מוטציה בשם .EGFR מדובר במוטציה ששכיחה בסרי טן הריאות אצל מי שאינם מעשנים. לאור התוצאות יוצאות הדופן המחי קר הופסק משיקולים אתיים והטיי פול ניתן גם לקבוצת הביקורת שקיי בלה תרופת דמה. הוועדה המפקחת על הניסויים בעולם )IDMC( נדהמה מהממצאים והורתה לפרסם מיידית את המסקנות, יותר משנתיים לפני המועד המתוכנן לסיום המחקר. החולים שהשתתפו במחקר הם חוי לים עם סרטן הריאות בשלב מוקי דם יחסית. שלב 2 או ,3 שעברו ניי תוח להסרת הגידול. חלקם גם קיבלו כימותרפיה וחולקו לקבוצת המחי קר שקיבלה טיפול בטגריסו וקבוצת הביקורת שקיבלה תרופת דמה (אין טיפול בשלבים המוקדמים האלה). במחקר נמצא כי הטיפול הצליח למי נוע חזרה של המחלה במשך שנתיים אצל 90% מהחולים שטופלו בתרוי פה, לעומת 44% מהחולים בקבוי צת הביקורת שקיבלו תרופת דמה. המחקר בוצע על 682 חולי סרטן ריאה והוא נערך ביותר מי002 בתי חולים בעולם בי02 מדינות ובכי ללן ארה"ב, אירופה, דרום אמריי קה, המזרח התיכון וישראל. במרכי זים הרפואיים שיבא, סורוקה, מאיר, הדסה, רמב"ם, בילינסון ואיכילוב. המחקר מעורר ציפיות גדולות בעוי לם הרפואה והוא הוצג במושב המי רכזי של כנס האונקולוגי­ם האמי ריקני. מדובר בכנס הגדול והחשוב בתחום הטיפול בסרטן, שמתקיים השנה בשל הקורונה באופן וירטואלי. "המחקר הזה מהווה ניצחון גדול. הוא עלה על הציפיות שלנו", אמר ד"ר רוי הרבסט, החוקר הראשי במחקר, מנהל המחלקה לאונקולוגי­ה במרי כז הסרטן ייל. "טיפול ממוקד שמי עכב משמעותית את הישנות המחלה בחולים עם סרטן הריאות זו התקדי מות חשובה. כעת נוכל לטפל בחוי לים בשלב מוקדם יותר", הוא מוסיף. סרטן הריאות הוא הקטלני ביותר ביי שראל וגורם מדי שנה למות 2,500יכ ישראלים; כשליש מכלל הנפטרים מסי רטן. לאור התוצאות הייחודיות הטיפול צפוי לעבור מסלול אישור מהיר כטיי פול בשלב מוקדם על ידי רשות המזון והתרופות האמריקנית. טגריסו ניתנת בארץ לחולים עם המוטציה EGFR לטיפול בסרטן ריאה גרורתי.

 ?? צילום: ?? GettyImage­s
צילום: GettyImage­s

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel