Israel Hayom

תוכנית: 80 שמורות טבע חדשות עד 2040

מינהל התכנון קבע דרכי פעולה מעשיות לשמירת השטחים הפתוחים המוגנים ● אקולוגים מסבירים: "מצבם של המשאבים הטבעיים שלנו הולך ומידרדר"

- דן לביא

מינהל התכנון קבע לראשונה תוכניות פעולה מעשיות לשמירת השטחים הפתוחים המוגנים בישראל במסגרת התוכנית האסטרטגית לשנת ,2040 כך נודע ל"ישראל היום".

תוכנית הפעולה כוללת בעיי קרה איתור ומיפוי כי005 בתי גיי דול לחים ויבשתיים לשימור, איתור כי004 אתרי מגוון ביולוגי לשימור, הצעה לכי08 שמורות טבע חדשות לצורך שמירה עליהן, הרחבות של כי55 שמורות טבע קיימות, קידום חמש תוכניות מחוזיות ל"מסדרונות אקולוגיים" - רצועות רציפות של שטחים פתוחים שמקשרות בין שטחים טבעיים, מיפוי כי001 "צווארי בקי בוק" (רצועה צרה בין שטחים בנויים שאם תיסגר - לא יהיה רצף בין שטי חים פתוחים) להעלאת רמת ההגנה שלהם, ושמירת קידום אתרי טבע עיי רוני בי05 ערים.

המינהל הציג לאחרונה למועצה הארצית לתכנון ובנייה את התוכי נית לשני העשורים הבאים בנושאי הדיור, התשתיות והתחבורה, והחידוש הוא גזירת תוכניות פעולה מוחשיות בתחום השטחים הפתוחים בראייה תכנונית עתידית. התוכנית מקודמת על ידי מינהל התכנון בשיתוף שורת גופים ומשרדי ממשלה, ובהם משרדי החקלאות, השיכון, רמ"י, רשות הטבע והגנים, קק"ל ועוד.

"התוכניות יוצאות מנקודת מבט בריאה למדינה, שמקבלת משנה תוקף לאחר שבחודשים האחרונים היו אני שים מבודדים בביתם ששיוועו לשטי חים פתוחים נגישים הן ליד הבית והן במרחבים גדולים", מסביר ל"ישראל היום" דותן רותם, אקולוג רשות הטבע והגנים השותף לתוכנית מיי נהל התכנון.

תוכנית זו שמה דגש גם על אזוי רים המכונים "צווארי בקבוק", אזורים צרים שאם לא יישמרו, יובילו לחסיי מה מוחלטת של המסדרון האקולוגי. לאור חשיבותם הרבה של אזורים אלה, מציע פרק השטחים הפתוחים להעי לות את רמת השימור שלהם לדרגת שימור מחמירה.

ד"ר איריס ברנשטיין, אקולוגית

ואדריכלית נוף המייעצת למינהל התכנון בנושא, מחדדת כי "החזון הנוכחי הכולל התייחסות לשטחים הפתוחים הוא שיקוף של התייחסות לכלל המשאבים הטבעיים שלנו, שמי צבם הולך ומידרדר בצורה מואצת".

מינהל התכנון מציע גם הוסי פת שמורות טבע, בדגש על כאלה שאינן מיוצגות כיום באזורים מוגי נים, לאור ניתוח מקיף ומעמיק של שטחים טבעיים. כך מוצע לקדם את אזור רמת כורזים כשמורת טבע. באזור זה מצויים מגוון בתי גידול המקיימים מינים בסכנת הכחדה.

דוגמה נוספת לאזור המוצע לקידום כשמורת טבע היא ביצת נחל פולג, שבה קיים ריכוז גדול מאוד של מיי נים נדירים.

 ?? צילום: יונתן רז, רשות נחל הירקון ?? נחל קנה
צילום: יונתן רז, רשות נחל הירקון נחל קנה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel