Israel Hayom

שחררי את הציפור, טוויטר

- אופיר דיין

ההתנגשות בין הנשיא טראמפ והרשת החברתית החביבה עליו, טוויטר, היתה כמעט ידועה מראש. טראמפ מצייץ מה שהוא חושב, בלי מסיכות, גם לא בזמן קורונה, בלי לעדן את מילותיו ובלי להתחשב בתזמון ובקהל. נשיא המעצמה הגדולה בעולם לא מסנן. הוא מעסיק, מפטר, נוזף או מהלל אנשים וקבוצות בטוויטר. במו בנים רבים, זה רק הועיל לרשת החברתית: שמה מוזכר מדי יום במהדורות החדשות עם ציוץ חדש מהבית הלבן.

טוויטר, לרוב, שיחקה את המשחק שמשחקות שאר הרשתות החברתיות בימינו. הן מוגנות מפני תביעות על התכנים המוע לים בהן, ובתמורה - הן לא מתערבות בהם. המאזן הזה נותן להן מעמד מיוחד: הן לא כלי תקשורת, אלא במה חופשית לרעיונות.

אך השבוע החליטה טוויטר לשבור את הכלים. הדבר החל כשה צמידה תווית של מידע לא אמין ולא מדויק לציוציו של טראמפ, והוא מצידו לא נשאר חייב. זמן קצר לאחר מכן הודיע על כוונתו לבטל את ההגנה מפני תביעות שנהנו ממנה הרשתות. הרשת לא התקפלה. להפך. הציפור הכחולה הפכה לנשר, והחליטה לתייג את אחד מציוציו של הנשיא כמעודד אלימות.

פייסבוק, לעומת טוויטר, בחרה שלא להתערב במלחמה. מארק צוקרברג הודיע שהחברה תמשיך במדיניות אי ההתערבות בתכנים המועלים לרשת, למעט במקרים חריגים.

מוקדם לנבא איך תסתיים המלחמה הזאת, אבל דבר אחד בטוח: טוויטר בחרה צד. מבין מיליוני ציוצים לא מדויקים ורבים נוספים המעודדים אלימות, בחרה הרשת לתייג ככאלה רק את ציוציו של טראמפ. ציוצים של נשיא איראן חמינאי או של חמאס, לרבות כאלה הקוראים להשמדת מדינת ישראל, נותרו ללא פגע. אין פלא שיש רבים שרואים בכך התערבות בוטה של חברה בעלת השפעה רבה על השיח ודעת הקהל בבחירות המתקרבות בארה"ב. טוויטר היא אמנם חברה פרטית ומותר לה לבחור צד, אך גם ממנה מותר לדרוש שקיפות.

הגיע הזמן שטוויטר ומקבילותיה יבחרו בין שתי ברירות; האם הן גוף תקשורת או האם הן במה חופשית. אם הן גוף תקשורת, עליהן להיות אחראיות לכלל התכנים המועלים אליהן והן צריכות להיות חשופות לתביעות ולשאת באחריות כאשר עבירות הסתה ואחרות מבוצעות בהן. אם הן במה חופשית, כמו שאני באופן אישי חושבת שעליהן להיות, אסור שיהיו חשופות לתביעות בשל התבטאויות של אנשים פרטיים מעל במותיהן, אך באותה מידה אסור להן להגביל או להסיר התבטאויות, גם המקוממות או הבעייתיות ביותר - כל עוד לא מדובר במקרים מובהקים של חשש לפגיעה בחיי אדם.

כרגע נדמה שבמו ידיה כולאת טוויטר את הציפור הכחולה שלה בכלוב שממנו היא לא תצליח לצאת.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel