Israel Hayom

תוכניות ישראל בין טראמפ לביידן

- יעקב אחימאיר

מה שנחשב לעיקר אמונה אצל נתניהו הוא משוכה גבוהה, אפילו בלתי עבירה, בעיניהם של רוב, אולי אפילו כל מצביעי המפלגה הדמוקרטית בארה"ב. הכוונה להחלת הריבונות הישראלית על שטחים ביהודה ושומרון. מקרב מפלגה זו, יקשה ואולי אף בלתי אפשרי לזהות נבחר ציבור אחד שיתמוך בתוכנית טראמפ. שני טעמים להתנגדות זו: ראשית, החלת הריבונות מסכלת את הסיכוי להקמת מדי נה פלשתינית, ושנית, התנגדות פוליטית נחרצת, בשנת בחירות, למדיניות טראמפ. נוסיף לכך את האפשרות שג'ו ביידן, שהיה סגנו של הנשיא אובאמה, ינצח בנובמבר את טראמפ, הנאבק על כהונה שנייה.

לפני חודשים נשמו לרווחה בירושלים: במרוץ הפנימי במפלגה הדמוקרטית, הביס ביידן שניים ממבקריה החריפים ביותר של מדיניות ישראל: הסנאטור סנדרס והסנאטורית וורן, שני סוציאליסטי­ם. סנדרס, במהלך ההתמודדות על המועמדות, לא פסל את ניצול הסיוע הכספי השנתי של ארצות לישראל, 3.8 מיליארד דולר, כדי לכפות עליה סיבוב פרסה מדיני. לעומת שניים אלה ואחרים, ביידן כבר הודיע כי לא יחזיר את שגרירות ארה"ב לתל אביב אם ייבחר לנשיא. אך בימים אלה הוא גם הודיע על התנגדותו להחלת הריבונות.

ביחס לאגף השמאלי המתחזק במפלגה הדמוקרטית, עמ דות ביידן נחשבות ל"מתונות". בחירתו לנשיאות בנובמבר, עם סיכוי טוב להישגים חשובים של הדמוקרטים גם בבחירות לקונגרס, תחייב את ישראל לשגר לוושינגטון שגריר שב ניגוד לשגריר היוצא רון דרמר, אינו מזוהה עם המפלגה הרפובליקני­ת. לשגריר המיועד, גלעד ארדן, צפויה מלאכת שיקום, לא פחות, של יחסי ישראל עם המפלגה הדמוק רטית. ואשר לדרמר הפורש: כבר עתה אנו מצפים לספר שיכתוב, ובו יוכל לספר, כפי שאנו מקווים, על תפקידו המכריע ביצירת קשר האהבה וההבנה בין טראמפ לנתניהו.

מתקרב יום 3 בנובמבר. אם נחרצת החלטתו של נתניהו להחיל את הריבונות, כדאי שימהר כל עוד מכהן טראמפ, לפני שיגברו סיכוייו של ביידן להחליפו

אם יתחוללו חילופי הדיירים בבית הלבן הם יחייבו גם את השגריר לישראל דיוויד פרידמן. הוא, כאלפים רבים מעובדי הממשל בוושינגטון, יגיש ברוח המסורת של ארה"ב מכתב התפטרות. השגריר המזוהה עם תמיכה ללא סייג במדיניות ההתנחלות של ישראל יפרוש כי התפטרותו תתקבל על ידי ממשל בראשות הנשיא ביידן, אם ייבחר.

איננו נחפזים להתנבא אם בחירתו של ביידן לנשיא תהווה תחילתה של תקופת צינון ביחסי ארה"ב ישראל, לעומת גל החום המדיני שאפיין את יחסי טראמפ נתניהו. הרי למדנו את הלקח: בעבר, הפחידו ידעונים את הישראלים, כי בחי רת אובאמה לכהונה שנייה תגרום לו "לנקום" בישראל על כי ראתה בו נשיא עוין. הערכה זו התבררה כנבואת שקר.

ואשר ל"קול היהודי": חל בו, ובעיקר בדור הצעיר, כרסום במידת הזדהותו עם ישראל. בין כה וכה, רוב מקרב הציבור היהודי מעניק באורח מסורתי את קולותיו למפלגה הדמו קרטית. יחסו האוהד מאוד לישראל של טראמפ לא יגרום לסחף של הקול היהודי לכיוון הרפובליקני. רוב גדול של קולות אלה ימשיך במסורת התמיכה ביריב הדמוקרטי. וב כלל, נושאי איכות הסביבה, או טיפולו של טראמפ בהדברת הקורונה, מעניינים את הציבור היהודי הרבה יותר מאשר תלאות הממשלה הדו ראשית בירושלים.

מתקרב יום 3 בנובמבר, יום הבחירות לנשיאות. אם הח לטתו של נתניהו נחרצת להחיל את הריבונות, כדאי שי מהר, כל עוד מכהן טראמפ, ולפני שיגברו סיכוייו של ביידן להחליפו.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel