Israel Hayom

מחאה בוערת

המתיחות הבין גזעית בארה"ב שוב מגיעה לרתיחה ● המחאות על הריגתו של גבר שחור ע"י שוטרים במינסוטה התרחבו לעשרות מדינות נוספות ● חנויות רבות נבזזו ועשרות ניידות הוצתו ● טראמפ: "הצבא ערוך להתערב"

- יוני הרש, כתבנו בארה"ב וקייטלין ניוברג, לאס וגאס ריוויו ג'ורנל

הריגתו של ג'ורג' פלויד, תושב מיניאפוליס אפרו אמ ריקני בן ,46 ממשיכה להבעיר את רחובות ארה"ב ולהגביר שוב את המתיחות הנפיצה בין המשטרה לקהילה השחורה.

תיעוד האירוע שהופץ בשבוע שעבר לא הותיר הרבה מקום לספק: לאחר שפלויד נעצר בחשד לשימוש בשטר מזויף של 20 דולר, הוא נלקח לניידת ע"י כמה שוטרים כשהוא אזוק, ונפל ארצה. השוטרים הזעיקו אמבלונס למ קום, ובינתיים רכנו מעליו - כשברכו של אחד השוטרים, דרק שאובין, לוח צת על צווארו, במשך כמעט 9 דקות. עוד לפני שהאמבולנס הגיע, פלויד ככל הנראה כבר היה ללא רוח חיים.

כבר חמישה לילות שנרשמות מחאות נרחבות, אלימות מאוד בחל קן, בלפחות 30 ערים ברחבי ארה"ב. מוקד המחאה המרכזי הוא כמובן העיר מיניאפוליס, שם הציתו מתפרעים את תחנת המשטרה המקומית שבה עבדו השוטרים שנכחו באירוע. מכוניות נשרפו וחנויות רבות בעיר נפרצו ונ בזזו כליל. ביום שישי בלילה נרש מה התמתנות מסוימת בהפגנות שם, אולי הודות לעובדה ששעות קודם לכן הודיעה המשטרה על מעצרו של דרק שאובין, השוטר שדחף את ברכו אל צווארו של פלויד. שאובין הואשם בינתיים ברצח מדרגה שלי שית והריגה, ושלושת השוטרים הנו ספים - שכולם כבר פוטרו מעבודתם - עוכבו גם הם לחקירה.

בעוד שבמיניאפול­יס כמות המפגי

נים הצטמצמה מעט ביום שישי, במוק די הפגנות רבים אחרים העניינים יצאו מכלל שליטה. ברובע ברוקלין שבניו יורק יצאו אלפים לרחובות בקריאות "אין צדק? אין שקט" ו "אנחנו לא יכו לים לנשום". חלק מהמפגינים הציתו עשרות ניידות משטרה.

טוויטר נגד טראמפ

בדטרויט שבמישיגן נרשמה התוצאה הקשה ביותר עד כה במסגרת המחאה, כאשר מפגין בן 19 נורה למוות על ידי חשוד שנמלט מהמקום. גם באטל נטה שבג'ורג'יה המחאות הפכו אלימות בשלב מסוים, כאשר מפגינים החלו לנפץ חלונות ולהצית רכבים באש.

ההפגנות הגיעו גם לוושינגטון הבי רה - ועד לבית הלבן. שוטרים וסוכני השירות החשאי הצליחו בקלות יחסית לפזר את המפגינים שהתייצבו סמוך לשערי הבית הלבן. הנשיא טראמפ הזהיר את המפגינים ברחבי ארה"ב כי הרשויות ערוכות לפעולה, ובציוץ בטוויטר הוסיף: "כשהביזות מתחי לות - היריות מתחילות". בצעד חריג ביותר החליטה טוויטר להסתיר את הציוץ בטענה כי הוא מעודד אלימות )על המשך העימות בין טוויטר לנשיא טראמפ, ראו הרחבה בעמ' .(18 הנשיא הוסיף אתמול כי אם מינסוטה תזדקק לעזרה בהתמודדות עם המתפרעים - צבא ארה"ב ערוך ומוכן לסייע.

גם ב"סטריפ" של לאס וגאס התר חשו עימותים בין מפגינים לשוטרים. הפגנה שנערכה בסטריפ ביום שישי הסתיימה במעצרים של עשרות מפגי נים ובשני שוטרים פצועים )אחד נזקק לאשפוז(. ג'ון גרסיה, בן ,26 כרך את דגל ארה"ב סביב צווארו במהלך הצ עדה. "יש תחושה שהמצב פשוט מח מיר," הוא אמר, "בלי מחאות, האלימות המשטרתית רק תמשיך".

 ??  ??
 ?? צילום: רויטרס ?? פריצה למשרדי סי.אן.אן באטלנטה
צילום: רויטרס פריצה למשרדי סי.אן.אן באטלנטה
 ?? צילום: ?? עשרות ניידות משטרה הוצתו. ההתפרעויות באטלנטה
GettyImage­s
צילום: עשרות ניידות משטרה הוצתו. ההתפרעויות באטלנטה GettyImage­s
 ??  ?? ג'ורג' פלויד
ג'ורג' פלויד
 ??  ?? השוטר שאובין. הואשם ברצח
השוטר שאובין. הואשם ברצח

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel