Israel Hayom

והמו"מ הסודי

-

בשער הרחמים במתחם מסגד אל אקצא ובהמשך למשבר המגנומטרים שהציבה משטרת ישראל בכניסה להר הבית והוסרו לדרישתה של רבת עמון, הרחיבו הירדנים את מועצת הווקף האסלאמי בהר הבית ובצעד חריג המנוגד להסכמי אוסלו התירו שילוב של גורמים פלשתיניים במועצה. ואולם הנציגים הפלשתינים ששולבו כחברים במועצה אפשרו לארגונים אסלאמיים טורקיים דריסת רגל במתחם הקדוש באמצעות הקמת עמותות שאליהן הזרימה הממשלה הטורקית עשרות מיליוני דולרים בהוראה ישירה של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן.

בעקבות כך, העבירו הירדנים מסרים לישראל ולארה"ב כי בית המלוכה ברמת עמון יהיה מוכן לרכך את עמדתו בכל הנוגע לשילוב נציגים סעודים במועצת הווקף.

זאת, בתנאים מסוימים שלא יגרמו לפגיעה במעמד הבלעדי והמיוחד של בית המלוכה הירדני בהר הבית ובתנאי שסעודיה תזרים מיליוני דולרים כתרומה לעמותות האסלאמיות הפועלות במזרח ירושלים ובהר הבית ותפעיל לחץ דיפלומטי ומדיני לסילוק הארגונים האסלאמיים הטורקיים הפועלים בחסות פלשתינית.

דיפלומט ערבי בכיר אמר ל"ישראל היום" כי "אילו הירדנים היו מאפשרים לטורקים לפעול ללא הפרעה באל אקצא, בתוך מספר שנים הם היו נותרים רק 'על הנייר' בהגדרתם כבעלי מעמד מיוחד בניהול המקומות הקדושים לאסלאם. הם זקוקים לכסף ולהשפעה של סעודיה כדי לבלום את ארדואן. לישראל ולארה"ב גם יש כאן אינטרס ברצותן את תמיכת סעודיה בקידום תוכנית המאה ובמהלך הסיפוח, מה גם שסעודיה מביאה עימה כנדוניה את תמיכתן של איחוד האמירויות ובחריין".

עוד הוסיף ואמר המקור הבכיר כי "עדיין מוקדם לומר אם המהלך אכן ייצא לפועל. הכוונה היא ששילוב הנציגים הסעודים יהיה בקונסטלציה של משקיפים בלבד ובאופן לא מחייב, כדי שלא ייפגע המעמד הבלעדי של ירדן באגן הקדוש".

ההר נפתח

בתוך כך, אחרי חודשיים שבהם היה סגור למתפללים ולמבקרים וברקע המתיחות סביב הריגתו של איאד אלחאלאק, )ראו ידיעה נפרדת(, נפתח אתמול הר הבית למתפללים מוסלמים. מאות מתפללים הגיעו למתחם וכמה עשרות מהם הניפו דגלי אש"ף, ניסו להתעמת עם השוטרים ושמונה מהם עוכבו לחקירה.

 ?? ?? המלך עבדאללה. יריבות עתיקת יומין עם סעודיה צילום: אי.פי.אי
המלך עבדאללה. יריבות עתיקת יומין עם סעודיה צילום: אי.פי.אי
 ?? ?? מסגד אל אקצא צילום: משה שי
מסגד אל אקצא צילום: משה שי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel