Israel Hayom

"בלי צעדים דרסטיים וכואבים -

ד"ר מיכאל שראל, לשעבר הכלכלן הראשי באוצר, מזהיר מהסכנות שאורבות לכלכלה הישראלית ● לצד החובה לטפל בגירעון העצום, שראל מבהיר כי במצב הנוכחי בעיית התעסוקה חשובה יותר להצלת המשק

- גלעד צוויק

העלייה במספר הנדבקים בקו רונה בסוף השבוע האחרון הגבירה את החששות מ"גל שני", שעלול להוביל לחידוש ההגבלות ואולי אף הטלת סגר לפחות על חלק מהאוכלוסיי­ה.

לצד ההיבט הבריאותי, פעו לות אלו תהיינה בוודאות בעלות השלכות כלכליות משמעותיות, מעבר לדרמה הכלכלית המתחו ללת כבר עתה בעקבות הנגיף. לאחרונה המליץ נגיד בנק ישראל,

פרופ' אמיר ירון, שלא להעלות מסים בעקבות המשבר ולא להתמ קד כרגע בהורדת הגירעון, שלדב ריו צפוי להגיע השנה "לרמות שלא הכרנו שנים רבות, ולהעלות בשיעור ניכר את יחס החוב לתוצר". בבנק ישראל גם מעריכים כי שיעור האב טלה השנתי יסתכם השנה ב ,6.3% במקום 6% בתחזית הקודמת, ויעלה ל 6.7% בשנה הבאה. בנוגע לצמיחה, ב 2021 היא צפויה לעמוד על 6.8% .8.7% תחזית פסימית לעומת זו שפורס מה בחודש שעבר והסתכמה ב לאור תחזיות אלו ביקשנו לברר עם שר האוצר הטרי ישראל כץ ובכירי משרדו אם הם רואים עין בעין עם הנגיד וכיצד מתכונן המשרד לקראת הכנת התקציב הקרוב. לצערנו, באוצר בחרו להימנע משקיפות כלפי הציבור בנושאים גורליים אלו, אך הכלכלן הראשי לשעבר באוצר, פרופ' מיכאל שראל, מתריע כי אלמלא תנקוט המדינה בצעדים דרסטיים וכואבים, אנו צפויים לתקופה כלכלית קשה. "אני חושש שבשנים הקרובות לא נח זור לנתונים של טרום הקורונה", אומר שראל ל"ישראל היום". שראל, המש מש כיום ראש פורום קהלת לכלכלה, מתייחס בעיקר ליחס חוב תוצר של 61% ושיעור האבטלה הנמוך ביותר אי פעם של 3.4% - נכון לפברואר האחרון. מנגד, האוצר כשל לעמוד ביעד הגירעון שהציב לעצמו ב 2019 - 2.9% - והוא עמד בפועל על .3.7% בינואר האחרון, בטרם החל המשבר, התברר כי הגירעון ב 2020 עתיד היה לחצות את רף ה .4%

מהן התחזיות, האופטימית והפ סימית, שלך?

"האופטימי ביותר הוא יחס חוב תוצר של 75% בסוף 2020 ובשנה הבאה קצת יותר מ .80% אם ניקלע לגל שני

או אירוע משברי אחר, עולמי או מקומי, אנחנו עלולים בקלות להגיע ל 100% ואפילו יותר מכך".

מדובר בתחזית קודרת במיוחד, שכן הפעם האחרונה שבה עמד יחס חוב תוצר על סביבות ה 100% היה בשנת ,2004 בשנים הקשות של האינתיפאדה השנייה. עלייה חדה בחוב ביחס לתוצר המקומי עלולה להוביל לירידה של ישראל בדירוגי האשראי - צעד שי קטין את האטרקטיביו­ת של המדינה עבור משקיעים וישקף חוסר אמון בכ לכלה שיקשה על ישראל להחזיר את חובותיה - תרחיש המהווה איום קיומי.

שראל מציין כי גירעון גבוה מזין עלייה תמידית ביחס החוב תוצר ומנגד הורדת יחס החוב תוצר אפשרית רק אם הגירעון יהיה סביב ה .2% לצורך השגת יעד זה מציע שראל פעולות מיידיות, למשל, העברת כספי ביטוח לאומי ממעסיקים ישירות לעובדים, כשבמגזר הציבורי יופחת השכר ב 5% ובענפים עם ביקושים נרחבים המעסי קים "יפצו" על הפער באמצעות הע לאת משכורות. "צעד קיצוני יותר הוא מתן פטור לשנה וחצי מהפרשות של מעסיקים לפנסיות וקרנות השתלמות".

לצד זאת, כלכלנים בכירים שעי מם שוחחנו מציעים לממשלה לחוקק כבר כעת מהלכים שייכנסו לתוקף בתוך 3-2 שנים דוגמת ביטול הפטור ממע"מ על פירות וירקות, או העלאת גיל הפרישה.

ומה בנוגע לרפורמות עומק במגזר הציבורי, הקטנת כוחם של ההסתד רות והוועדים וקיצוץ בפנסיות הת

קציביות והגישור?

"אלו פעולות חשובות שהיו צרי כים לנקוט גם ללא קשר לקורונה, והן בהחלט יכולות להקל על נטל החוב. אם יש לך הוצאות מיותרות - תחתוך אותם ותשתמש בכסף כדי להקטין חוב, להפחית מסים או להשקיע בתשתיות".

לדברי שראל, תחזית הגירעון המ קורית ל ,2020 לפני הקורונה, היתה גבוהה יותר וצריכה היתה להסתכם ב .5% "אני מסכים עם בנק ישראל שבתקופה הנוכחית לא צריך לפעול להורדת הגירעון כי ברור שיש בעיה בשוק העבודה ואתה לא רוצה להקטין עוד את הביקושים. מצד שני, אם לא ננקוט כבר עכשיו בצעדים שיבטיחו כי הגירעון יצטמצם, בשנים הקרובות נכניס עצמנו לבור".

 ?? ?? ד"ר מיכאל שראל צילום: יונתן זינדל
ד"ר מיכאל שראל צילום: יונתן זינדל

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel