Israel Hayom

בסופו של דבר - האינפלציה תכריע

- גלעד צוויק

משבר הקורונה זעזע את כל כלכלות העולם ואילץ את הממשלות לנקוט פעולות קיצוניות כדי להציל את המשק. בארה"ב, הממשל הפעיל תוכניות סיוע פיסקליות בהיקף של 3 טריליון דולר שהוזרמו ישירות לאזרחים, לבעלי העסקים וכהלוואות. למרות זאת, הכלכלה האמריקנית צפויה להתכווץ באופן דרמטי ברבעון הנוכחי שיסתיים ביוני, בשיעורים שנעים בין 25 ל 50 אחוזים. מדובר בנתונים העגומים ביותר מאז המ שבר הכלכלי של .1929 בד בבד הודיע הבנק הפדרלי בארה"ב כי מאזן הבנק זינק ליותר מ 7 טריליון דולר - כשליש מהתמ"ג האמריקני - וקפיצה של יותר מפי שניים בתוך כחצי שנה. למ עשה, הפדרל ריזרב מממן את פעולות הממשל.

באירופה, האיחוד האירופי יזרים 750 מיליארד אירו למדינות הארגון, מתוכם חצי טריליון דולר כמענק ורבע טריליון נוס פים כהלוואות. איטליה, המדינה שנפגעה באופן הקשה ביותר מהקורונה, תזכה לסכום הגבוה ביותר - 170 מיליארד אירו, 80 מיליארד מתוכו כמענק ישיר. ספרד צפויה לקבל סכום מעט נמוך יותר ושתי מדינות נוספות שנפגעו דרמטית מהמשבר - צרפת ויוון - יקבלו במצטבר כ 70 מיליארד אירו. כפי שפור סם, כלכלת אירופה צפויה להיכנס למיתון החריף ביותר מאז מלחמת העולם השנייה וכלכלת האיחוד תתכווץ השנה ביותר מ 8 אחוזים, כאשר הצמיחה בספרד ובאיטליה צפויה להצטמצם בשיעור שלילי דו ספרתי.

לדברי ד"ר מיכאל שראל, השאלה הגדולה טמונה באינפלציה. "זו ה שאלה", הוא מסביר. "אם האינפלציה נמוכה, או אפילו שלילית, אפשר לסמוך על הבנקים המרכזיים שיקנו הנפקות חדשות של החוב הציבורי. אבל אם האינפלציה תהיה גבוהה, הבנקים לא ירצו לבצע הרחבה כמותית כי הדפסת הכסף רק תחמיר את המצב, וכזכור גם אינפלציה גבוהה היא סוג של מס. החובות יתפחו והבנקים לא יוכלו לקנות אג"חים, מצב שיציב את המדינות השונות בפני סכנה. נכון לעכשיו, קשה לחזות לאיזה כיוון תתפתח האינפלציה. בכל מקרה, כדאי מאוד שהעולם לא יחווה זעזועים נוספים בקרוב דוגמת גל שני".

 ?? ?? הפגנות בעד פתיחת המשק בארה"ב
הפגנות בעד פתיחת המשק בארה"ב

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel