Israel Hayom

המחאה המוצדקת הפכה לטרור אזרחי

- עקיבא ביגמן

כשהעיר מיניאפוליס עולה לכותרות בהקשרים חדשותיים או באחת היצירות של האחים כהן, אני מרגיש צביטה קטנה בלב. אמי נו לדה וגדלה בעיר, ולמרות שביקרתי בה רק פעמים ספורות בילדותי, יש לי ממנה זיכרונות נעימים. סבי, הרב יום טוב הרצוג ז"ל, שימש רב באחד מבתי הכנסת בשכונת סיינט לואיס פארק, כך שהאלבום והזיכרון המשפחתי עמוסים חוויות מאותה פינה נידחת של ערבות המיד ווסט האמריקני.

אחד הסיפורים הללו עוסק בנסיבות העגומות שבגינן נאלצו סבי וסבתי לעבור דירה, בתהליך שבסופו רוב הקהילה היהודית העתיקה את מגו ריה. ההקשר הוא מהומות הגזע של סוף שנות ה ,60 שהיכו את הקהילה הקטנה בתדהמה. הפרעות היכו בעיר פעמיים: ב 1966 וב ,1967 וכללו לילות ארוכים של הצתות וביזה של חנויות ברחוב הראשי של השכונה הצפונית, רבות מהן בבעלות יהודית. בדומה להיום, הרקע למהומות היה תחושות הקיפוח והאפליה שהציתו מהומות בכל רחבי ארה"ב באותן שנים, והן הפכו לקו פרשת מים ביחסים בין יהודים לשחורים במיניאפולי­ס. אח וות המהגרים ששררה ביניהם ברא שית המאה פינתה את מקומה להש פעות אנטישמיות ודחייה, והאיץ את תהליך העזיבה של היהודים את הש כונה הצפונית המעורבת. הזיכרונות קשים, והתחושות לא מרפות עד היום.

בעוד מחאה נגד אלימות משט רתית יכולה להיות מוצדקת, היקף המהומות, הפרעות, ההצתות והבי זה שאנו רואים כעת מעיד על משהו עמוק ומסוכן יותר.

המראות מרחובות ניו יורק, וושי נגטון, אטלנטה, סיאטל ועוד ערים רבות מאוד מציגים תופעה החורגת בהרבה ממחאה או הפגנת זעם. מדובר בטרור אזרחי, מהסוג המוכר מספרי ההדרכה המרקסיסטיי­ם של מהפכני המאה ה .19 המתפרעים מדברים על אלימות משטרתית, אך רבות מהק בוצות המאורגנות שבתוכם חותרות למשהו רדיקלי יותר: למהפכה יסודית בסדר החברתי והמשטרי בארה"ב. מדובר באלמנטים של אנטיפה ו BLM - חייהם של שחורים נחשבים - קבוצות שמאל קיצוניות, הפועלות לער ער את הסדר החברתי במטרה לפרק את ה"ממסד", ה"קפיטליזם החזירי" וכל מוקדי הכוח הנחשבים על פי האג'נדה הרדיקלית הזו כ"מדכאים" או "נצלנים". פעילים בקבוצות אלו מכנים את השוטרים "חזירים" ובעבר הביעו שמחה כששוטרים נרצחו במהלך מהומות.

אין זה פלא שאמריקנים לבנים ושחורים רבים מתנגדים למראות הק שים. ראש העיר אטלנטה, שחורה בעצמה, העבירה אתמול מסר רגשני וקולע. "זו לא מחאה, זה כאוס. למחאה יש מטרה. כשמרטין לותר קינג נרצח לא עוללנו כך לעירנו. לעיר הזו יש מורשת של ראשי ערים שחו רים, בעיר הזו רוב בעלי העסקים הם שחורים".

האתגר של הממשל האמריקני הוא שימור שלטון החוק ברחבי המדינה. כניעה או הצדקה של אלימות בהיקפים כאלו מסוכנת למרקם החברתי ובראש ובראשונה לאוכלוסיות המיעוטים, הקורבן הראשון של הכאוס הזה.

אין זה פלא שאמריקנים לבנים ושחורים רבים מתנגדים למראות הקשים. ראש העיר אטלנטה, שחורה בעצמה, העבירה אתמול מסר רגשני וקולע. "זו לא מחאה, זה כאוס. למחאה יש מטרה"

 ?? ?? מפגינים בוזזים מרכז קניות בלוס אנג'לס צילום: אי.אף.פי
מפגינים בוזזים מרכז קניות בלוס אנג'לס צילום: אי.אף.פי
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel