Israel Hayom

פקטור בבגרויות בגלל הקורונה? אל תבנו על זה

התלמידים מייחלים לתוספת ניקוד יותר מתמיד - אך משרד החינוך יאפשר זאת רק במקרים חריגים

- נועם )דבול( דביר

אין כמעט תלמיד שלא מתפלל לפקטור בבגרות: העלאה של הציון לכל הנבחנים באופן גורף, אם נמצא שאירעה בבחינה תקלה כלשהי, או שהתקבלו בענייניה תלונות מצד מורים ותלמידים, שנמצאו מו צדקות. השנה, כך נדמה, צפויים התלמידים לייחל לפקטור יותר מאי פעם.

עם זאת, אף שרבים מקווים שיזכו לפקטור, מדובר בצעד נדיר למדי. מי שמחליטים על מתן הפקטור הם גו רמים מקצועיים ובכירים במשרד החינוך, והם עושים זאת רק לאחר שנבדקו כל הבחינות, וכן לאחר שבוצעו בדיקות סטטיסטיות שמביאות בחשבון את הציון בבחינה בשנים קודמות. מדובר באחת הוועדות החשאיות ביותר במש רד החינוך: שום מידע על הנעשה בישיבותיה לא יוצא החוצה, והפרוטוקול­ים שלה חסויים ונשמרים בכספת.

משבר הקורונה הביא להשבתת בתי הספר ולמעבר לשימוש בלמידה מרחוק, צעדים שהקשו מאוד על הת למידים. מסיבה זו רבים מהם מקווים לקבל פקטור במ קרה שישיגו ציונים נמוכים. אבל לא כדאי לסמוך על זה, מכיוון שבמשרד החינוך כבר השתדלו לבוא לקראת התלמידים: בשלב הראשון הוחלט לבצע מיקוד ולצמצם את חומר הלימוד, ובשלב השני הפכו כל שאלות הבחינה לשאלות בחירה, כלומר הוחלט לוותר כליל על שאלות חובה. לכן הסיכוי לפקטור נמוך יחסית, והוא יינתן לת למידים רק במקרים חריגים.

אז איך בכל זאת יהיה אפשר לקבל תוספת ציון? פקטור יינתן אם השאלון הכיל שאלות קשות במיוחד, ניסוחים בלתי ברורים או מטעים, שאלות שלא הותאמו לתוכנית הלימודים, חוסר הלימה בין היקף ומספר השאלות לבין משך הזמן המוקצב לבחינה, ליקויים בהנחיות לבודקים ועוד. כאמור, היקף הפקטורים הוא נמוך יחסית: בשנים ,2015-2005 רק ב 80 שאלוני בגרות מתוך כ 4,000 ניתן פקטור 2%) בלבד(.

הפקטור השכיח מכל הוא בהיקף של עד 5 נקודות 80%) מהמקרים(; הנדיר ביותר הוא בהיקף של יותר מ 10 נקודות )רק 1.25% מהמקרים(. ב 16% מהמקרים ניתן פקטור של 10-6 נקודות. אגב, 98% מהפקטורים ניתנו ברמה הארצית, כלומר לכל הניגשים לבחינה. במשרד החינוך מתקשים לזכור מקרים שבהם ניתן פקטור ברמת היישוב הבודד.

 ?? ?? תקווה להקלה. בחינת בגרות באנגלית
תקווה להקלה. בחינת בגרות באנגלית
 ?? ?? סריקה - בתוך דקה. מרכז הבחינות בלוד צילומים: יהושע יוסף
סריקה - בתוך דקה. מרכז הבחינות בלוד צילומים: יהושע יוסף

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel