Israel Hayom

הנה בא עוד לס גדול

פרופ' יורם לס באולפני החדשות, קשת ורשת

- ניר וולף l עובר מסך

הוא ראה אותה בדרך לגימנסיה עם מסיכה, מטוש ותסמינים אחרים, ולא הצליח להבין אם מדובר בגל שני או בהדבקה נקו דתית. אז מה קורה עכשיו? להצטייד בניירות טואלט ולבטל את התור ללק ג'ל? אנחנו צריכים הסברים. ובאמת, את חוסר הוודאות הכללי מהקאמבק המהיר של פאניקת הקורונה אפשר היה לחוש אתמול היטב בשידורי האקטואליה.

הניגודיות הזאת על המסך מטורפת - מצד אחד המגישים, הפ רשנים והכתבים נוזפים בנו על אי שמירת הוראות, אך בו בזמן לא מקפידים בעצמם על שמירת מרחק או עטיית מסיכות. אבל עזבו, מה שיותר מוזר ובעייתי ומטורף הוא שובו של פרופ' יורם לס לחיינו על תקן דמות שרק צועקת עלינו כל הזמן שאנחנו נבהלים לחינם. ואני חשבתי שמיצינו אותו עוד בעונה הראשונה של הסדרה.

לס הוא "שוטה הכפר" שלנו. וקולו נשמע למרחקים בעיקר ברגעי בלבול, נואשות וחרדה ציבורית. הוא בלט בימים הראשו נים של המגיפה, נדחק החוצה בתקופה שמספרי המתים צמחו, ושב אלינו לאחרונה עם טיעונים חדשים ומסרים ישנים. אתמול, למשל, בילה יורם לס כמעט שעה וחצי באולפן תוכנית הבוקר של ניב רסקין )קשת, (6:30 ובערב העביר את משנתו גם אצל אמנון לוי )רשת, .(18:00

הפרופ' והאמת האלטרנטיבי­ת שלו הפכו לפנים של אופוזיציית הקורונה. למעשה, הוא משמש סוג של מראה הפוכה למדיניות ההפחדה הממשלתית, והצורה הרועשת שבה הוא מגיש את דבריו מספקת לו הילה וכותרות. הוא מרבה לזלזל, לנזוף ולקטוע את המומחים שסביבו. "אל תקראו להם חולים... הנגיף לא קטלני... כל המספרים שקריים... התמותה לא השתנתה... לאדם לא אכפת ממה הוא מת... מכונות ההנשמה הורגות את החולים, הן לא שוות כלום", צרח גם אתמול בחוסר סבלנות מהמסך, והוסיף תנועות גוף ופרצופים שמבהירים את עוצמת הזלזול שלו בכולם. הכי מזכיר את צמד הזקנים על המרפסת בחבובות.

"לא מעניינות אותי טענות נגדיות", הטיח ברסקין האיש שמס תובב עם טייטל של מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, אחרי שהחזיק בתפקיד מעט יותר משנה, מתישהו לפני שני עשורים. עוד קודם לכן הוא היה סלב - מגיש דעתן של תוכנית המדע והרפואה "תצ פית", ששודרה בשנות ה 80 בערוץ היחיד. הפרסום הטלוויזיונ­י )כך נטען בזמנו( עזר לו כדי לקבל את הג'וב, אבל לא כמו הקי רבה המוצהרת למזכיר ההסתדרות דאז, ישראל קיסר, ולנציגתו בממשלה, שרת הבריאות שושנה ארבלי אלמוזלינו. ככה שגם לס עצמו מודע שלכל טיעון שייזרק לאוויר תמיד יהיו שני צדדים.

"זה ממש לא נכון מה שלס אומר, לדעתי זה פשע שהתקשורת מביאה אותו כי זה מבלבל את הציבור; ואז זה נותן לו גושפנ קה שלא להתנהג כמו שצריך", קבעה אתמול מדליקת המשואה ומייסדת מחלקת הקורונה בשיבא, פרופ' גליה רהב, בראיון ל"סוכן תרבות" )כאן, ,(15:00 אחרי שבסוף השבוע היא עצמה נכנסה לעימות חזיתי עם לס ב"אולפן שישי".

כעבור שלוש שעות ישב לס באולפן של רשת והתמרמר כי כבר לא מרשים לו להשוות את הקורונה לשפעת. ממש פגיעה בחופש הביטוי. אז נכון, חשוב לתת קול גם למי שלא בדיוק זורם על אותו הגל עם המדיניות הרשמית המקובלת, אך לס הוא לא הפתרון היחיד. בטוח אפשר למצוא אחרים, רק הגיוניים יותר. הלגיטימציה שהוא מקבל מהופעותיו הרבות בתקשורת, לא עוז רת בכלום במאבק במגיפה. אם כבר, ההופעות הללו רק מקרבות אותנו אל הסגר הבא.

 ?? ?? פרופ' לס באולפני החדשות. חזר לנזוף בנו
פרופ' לס באולפני החדשות. חזר לנזוף בנו
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel