Israel Hayom

בין רוח לחומר

סיפורו של מרווין הרשקוביץ, מכישרונות הכדורסל הגדולים בשנות ה 50 בארה"ב, שוויתר על חלום האן.בי.אי כדי להתקרב ולחזק את הקשר ליהדות ● החודש הוא נפטר בישראל בגיל ,89 אבל שמו נחרט בהיכל התהילה של ישיבה יוניברסיטי בניו יורק

- יעקב מאיר

בסוף שנות ה 40 ובתחילת שנות ה 50 היה מרווין הר שקוביץ אחד מכישרונות הכדורסל הגדולים והמוכרים ברחבי ארה"ב. היהודי הצעיר שנולד ב 1931 ברובע הברונקס, הוביל בגיל 17 את תיכון דווייט קלינטון לז כייה באליפות התיכונים בניו יורק, בתקופה שבה העיר נחשבה לי צאנית הגדולה ביותר של כישרונות ספורטי ביים אמריקניים.

הרשקוביץ, שנכלל בחמי שיית התיכוניסטי­ם הטובה ביותר בניו יורק, בחר בסיטי קולג' שבו הלימודים היו ברמה גבוהה 80) אחוז מהתלמי דים היו יהודים( וגם קבוצת הכדור סל שהחלה להתפרסם נחשבה לאחת הטובות במדינה.

אבל אז, רגע לפני שנתו השנייה במכללה, השאיר הרשקוביץ בצד את התהילה ואת שאיפות האן.בי.אי והת חבר למסורת היהודית כשבחר לע בור לישיבה יוניברסיטי. "כל המומ חים באותה תקופה אמרו שהוא יכול להיות שחקן ברמה גבוהה באן.בי.אי", מספר בנו, מר סטיוארט הרשקוביץ, סגן נשיא המרכז האקדמי לב בירו שלים, "אבל אבא הלך בכיוון אחר".

עד כמה גדול היה הוויתור של הרשקוביץ? בשנה (1950) שבה עזב את סיטי קולג', כשהוא אמור להיות הכוכב הגדול שלה, היא זכתה בא ליפות המכללות בסיומו של אחד ממשחקי הספורט המדוברים והזכורים בהיסטוריה הספורטיבית של ארה"ב.

באותו גמר פגשה סיטי קולג' את קנטאקי מהדרום הלבן, שהיה נגוע בגזענות רבה כלפי שחורים ומיעו טים. קנטאקי, שנחשבה לקבוצה הטו בה ביותר בארה"ב )זכתה באליפות ב ‪1949 ,1948‬ ו ,(1951 לא אפשרה לקבוצות עם שחק נים כהי עור להיכנס לאולמה הביתי. החמישייה של סיטי קולג' שהיתה מורכבת משלושה יהודים ושני אפרו אמריקנים, הדהימה את האלו פה המכהנת במשחק שהעסיק את כלי התקשורת תקופה ארוכה.

תורה במקום אליפות

הרשקוביץ אמנם רצה ללמוד בי שיבה יוניברסיטי, אך מנהליה סי רבו לקבלו כיוון שלא היה מספיק דתי וחששו כי יפגע בצביון היהודי של המוסד. רגע לפני שהרשקוביץ החל לחשוב על חזרה לסיטי קולג' ולתהילה הספורטיבית המצפה לו, התערב מאמן קבוצת הכדורסל של המוסד, רד סרצ'ק, שנחשב לאחד ממוחות הכדורסל המבריקים במדי נה דאז )ההיסטוריונ­ים טוענים שהוא ממציא התקפת פרינסטון ולא פיט קריל, כפי שנהוג לחשוב(.

סרצ'ק זיהה הזדמנות לשדרג את קבוצתו בכוכב על והפעיל לחצים על נשיא המוסד הרב ד"ר שמואל בלקין, שנכנע וחיבר תוכנית מיוחדת ללימודי יהדות המיועדת לנערים שלא למדו תורה ומעוניינים להיקלט במוסד היהודי היוקרתי. מאז ועד היום אלפי נערים יהודים השתתפו בתוכנית.

"הם לא התחרטו", מספר בנו בחיוך, "הם קיבלו שחקן ששדרג את הקבוצה ואת המוניטין של המוסד, וגם היה ירא שמיים והתמיד בלימודיו".

בזמן שחבריו לשעבר זכו באליפות, הרשקוביץ למד תורה שעות אחדות ביום, אך במקביל כיכב במגרשי הכ דורסל. הוא הוביל את ישיבה יוניב רסיטי לתור הזהב הספורטיבי שלה ונבחר פעמיים לחמישייה הטובה ביותר בארה"ב בדיוויז'ן 2 ובדיוויז'ן .3 ב 1953 הגיע עם נבחרת ארה"ב למכביה וזכה במדליית הזהב.

עד היום נחשב הרשקוביץ לגדול הכדורסלנים שלמדו במוסד ובהמשך הפך למאמן הקבוצה ואף נכנס להיכל התהילה של האוניברסיט­ה ב .2017

לישראל עלה הרשקוביץ ב .1977 בתחילה שלחו אותו אנשי הסוכ נות לאמן במחלקת הנוער של מכבי ראשל"צ, אבל הרשקוביץ, יהודי אמ ריקני מנומס ונעים הליכות, התקשה להסתדר עם המזג הסוער של הנוער הישראלי ועזב אחרי כמה חודשים.

כך, הנער היהודי שהיה אחד הכדו רסלנים המוכשרים ביותר בתיכונים בארה"ב ושסומן כפוטנציאל אן.בי.אי מבטיח, שימש בעשרות השנים האח רונות מנהל אדמיניסטרט­יבי של ישי בה ברחובות עד שהלך לעולמו לפני שבועות אחדים בגיל .89

 ?? ?? מרווין הרשקוביץ )מימין( ובנו סטיוארט
מרווין הרשקוביץ )מימין( ובנו סטיוארט
 ?? ?? שמו ותמונתו של הרשקוביץ בישיבה יוניברסיטי
שמו ותמונתו של הרשקוביץ בישיבה יוניברסיטי
 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel