Israel Hayom

השמש העולה: 30% אנרגיה מתחדשת בתוך עשור

80 מיליארד ש' יוקצו לטובת מעבר לייצור חשמל באמצעות השמש ● "מנוע אדיר שייצר עשרות אלפי מקומות עבודה" ● התוכנית פורסמה לראשונה ב"ישראל היום"

- ערן בר־טל

בשעה שבקדנציה הקודמת של השר ד"ר יובל שטייניץ הדגש היה יישום מתווה הגז הטבעי ושיתופי הפעולה האסטרטגיים, מעתה המהלך המרכזי שיאפיין את פעילות משרדו הוא מימוש היעד השאפתני - מעבר לייצור של כמעט שליש מהחשמל בארץ באמצעות אנרגיה מתחדשת, בעיקר מהשמש.

"הצעד הזה יהפוך את ישראל למובילה בעולם המערבי באנרגיה סולארית", אמר השר שטייניץ במסיבת עיתונאים מיוחדת שנערכה אתמול, "מדובר ביעד שאפתני שהצבתי לעשר השנים הבאות. מדובר בהיקף האנרגיה השווה להיקף הייצור של ישראל כיום - רק בשמש ובאגירה. לצורך העניין יושקעו יותר מ־08 מיליארד שקלים, בעיקר מכספים פרטיים. זה מנוע כלכלי אדיר שייצר עשרות אלפי מקומות עבודה". עיקרי התוכנית פורסמו לראשונה ב"ישראל היום", כחלק מ"תוכנית מאה הימים" של המשרד.

לדברי שטייניץ, רשות החשמל, בראשות ד"ר אסף אילת, ישבה על המדוכה בשבעת החודשים האחרונים כדי לבדוק את היתכנות היעד ואת התנאים הדרושים למימושו. הנחות העבודה הן שבישראל השמש היא המקור הכמעט בלעדי של אנרגיות מתחדשות; היא אי אנרגטי בעניין החשמל, אף שמצב זה יכול להשתנות בעתיד; וכמו כן - ישראל היא המדינה היחידה OECD־ב שאוכלוסיית­ה גדלה בכל שנה.

100%" ביטחון אנרגטי"

מדיניות השר עד כה הובילה לכך שבשנה שעברה הפחם היווה רק 30% ממקורות האנרגיה לייצור החשמל, והשנה הוא צפוי להוות .24% תוואי הירידה יוביל 2026־ב להפסקת הייצור באמצעות הפחם, הנחשב למקור המזהם ביותר מבין האפשרויות כיום.

"אנחנו מדברים על הכפלה של פי שישה של כושר ייצור החשמל מהשמש בעשר השנים הקרובות", הוסיף שטייניץ, "ההספק שאנחנו אמורים להגיע אליו 2030־ב מאנרגיית השמש יהיה כמו כל הספק החשמל בישראל כיום 16,000־כ( מגה־ואט). בתחום האנרגיה הסולארית ישראל תהפוך למובילה, לפי IRENA (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה מתחדשת). היא גם צופה שאיטליה, למשל, תגיע בתוך עשור להיקף ייצור של 17% באנרגיות מתחדשות וגרמניה ,14%־ל האיחוד יעלה בממוצע ל־%9 וישראל צפויה להגיע ."24%־ל

לדברי השר, אחת התועלות המרכזיות תהיה הפחתה דרמטית בזיהום האוויר, כלומר הגעה לערכים נמוכים מאוד עד כדי רמה אפסית של זיהום מייצור חשמל. תירשם גם ירידה בפליטת גזי החממה, כחלק מההתחייבות הבינלאומית של ישראל לרדת ב־%05 במונחי יחידות פליטת שיירים לנפש, מה שיציב אותנו במקום טוב גם בהש

 ?? צילום: קוקו צילום: משה שי ?? "ישראל היום", 26.05.2020
צילום: קוקו צילום: משה שי "ישראל היום", 26.05.2020
 ?? צילום: אוהד צויגנברג ?? השר שטייניץ
צילום: אוהד צויגנברג השר שטייניץ
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel