Israel Hayom

חוק ההתיישנות

חוק הצעירים בליגת העל בכדורסל מסתיים אחרי שבע שנים, והדעות לגביו חלוקות: גרם לשינוי מהותי או טיפל רק בקצה הקרחון? ● מה הם הפתרונות האמיתיים ואילו בעיות הוא יצר בליגה הלאומית? ● בדיקת "ישראל היום"

- יעקב מאיר

בארבע העונות האחרונות חייב חוק הצעירים את קבוצות ליגת העל להחזיק לפחות שחקן אחד מתחת לגיל 22 ואחד מתחת לגיל .25 בקיץ הקרוב יסתיים החוק, ובמקומו ייכנס לתוקף מתווה שרעבי, שיחייב כל קבוו צה לרשום בסגל ארבעה בוגרי מחלו קות נוער בישראל ‪Home grown(‬ .)player האם החוק קידם את הכדוו רסלן הישראלי? הדעות חלוקות.

"החוק הזה מצוין ברמת המחויבות לכך שיהיו צעירים בקבוצה וגם ברמה האידיאולוג­ית", אומר בעלי הפועל גלבוע/גליל חיים אוחיון, שהיה מיוזמי החוק בזמן שביתת השחקנים בקיץ ,2013 "בלי רגולציה ובלי החלטות כמו חוק הצעירים והחוק הרוסי, אני לא יודע איפה היינו".

אוחיון טוען כי הוא מעוניין להמשיך עם החוק: "המלחמה הבאה תהיה על הדברים האלה, כי הבסיס של הליגה הוא הזהות הישראלית. בלי ההחלטה שקיבלנו, יכול מאוד להיות שהיו שחקנים מוכשרים שלא היו מקבלים דקות, ואנחנו חייבים לוודא שזה לא יקרה בעתיד".

ליונתן אלון, עוזר מאמן הפועל ירושלים, שעבד שנים רבות במחלקת הנוער של המועדון ואימן לא מעט צעירים, יש דעה שונה: "בעיניי, החוקים האלה מתעסקים רק בקצה של הבעיות. אלה לא חוקים רעים אבל הם לא פותרים את הבעיה מהשורש. לשחקן כמו תמיר בלאט החוק לא שינה כלום, אף אחד לא לקח אותו בגלל החוקים".

אלון טוען שכדי לשפר את הליך קידום השחקנים הצעירים בישראל יש לטפל בשלוש סוגיות.

איכות העבודה במחלקות הנוער: "יש מקומות שבהם עושים עבודה טובה, אבל אין משהו ברמה הארצית. באיגוד נעשים הרבה דברים טובים בשנים האחרונות ויש גם אנשי מקצוע טובים. צריך לחשוב איך אנחנו לא מאבדים שחקנים במקומות רחוקים ובפריפריה. יש הרבה מודלים טובים בעולם, וצריך לראות מה מתאים אלינו וליישם".

עזיבת נערים בגיל 18 לטובת הצבא: "יש הרבה שחקנים שבגיל 18 עדיין לא מתאימים לשחק באחת משתי הליגות הבכירות ולא מקבלים את המעמד שיסייע להם להמשיך בקריירה המקצוענית. כך אנחנו מאבדים הרבה שחקנים מוכשרים. פרויקט מורים־חיילים של האיגוד הוא טוב (שחקנים בני 18 שמשחקים באחת משתי הליגות הראשונות, משרתים כעוזרים למורים לחינוך גופני ונמצאים תחת מעטפת האיגוד; י"מ), אבל נותן מענה רק לקבוצה קטנה של שחקנים בכל שנתון".

אינטרס של קבוצות לקידום צעירים: "צריך לגרום לכך שלקבוצות יהיה כדאי לפתח שחקנים. למשל הקמת קרן שתעניק בונוסים לקבוצות שיקדמו שחקנים. כרגע אין לקבוצות אינטרס, והן רק דוחפות שחקנים צעירים לסגל כדי לעמוד בחוק. זה לא באמת מקדם אף אחד".

אין הצעה על השולחן

בליגה הלאומית חוק הצעירים קובע כי צריכים להיות בסגל לפחות חמישה שחקנים עד גיל ,24 אבל אין חובה לשתפם. על פניו נראה כי החוק מיטיב עם הצעירים בליגת המשנה, אך מבדיקות שערכנו - לא מעט שחקנים צעירים נפגעו בגינו.

"אחת הקבוצות רשמה בתחילת העונה שחקן בן 18 כדי לעמוד בתקן שנקבע, אבל בפועל הוא לא קיבל דקות", מספר גורם בליגה שביקש להישאר בעילום שם, "באמצע העונה פנתה קבוצה אחרת וביקשה לצרפו, תוך הבטחה שאצלה הוא ישחק יותר". לפי אותו גורם, הקבוצה שאליה היה שייך השחקן סירבה למהלך בטענה שכדי להביא שחקן במקומו היא תצטרך לבזבז העברה יקרה של שחקן ישראלי מקבוצה אחרת בלאומית.

הסבר קצר: לכל קבוצה בליגה הלאומית יש אפשרות לצרף באמצע העונה רק שלושה שחקנים ישראלים מקבוצות אחרות בליגה, ובקבוצה שאליה שייך השחקן טענו כי הם חוששים שצירוף רכש במקום אותו צעיר עלול לפגוע בהם, אם יתעורר בהמשך העונה צורך להביא ישראלים נוספים מסיבות מקצועיות או בריאותיות.

כרגע לא עומדת על שולחן הוועדה המקצועית באיגוד הכדורסל הצעה לביטול חוק הצעירים בליגה השנייה, וגם ארגון השחקנים מרוצה מהמצב הקיים, אז ההצעה הטובה ביותר שעלתה בשיחות שערכנו עם אנשי מקצוע היא להכניס לתקנון הליגה סעיף שמחריג צעירים מחוק ההעברות.

"כל עוד העברה של שחקן צעיר 'מבזבזת' העברה, הקבוצות יחששו ולא יסכימו לשחרר. כך יוצא שאותם שחקנים צעירים, שיכולים למצוא הזדמנויות טובות יותר, נפגעים ואין להם פתרון עד סיום העונה", מסביר יואב שמיר, עוזר מאמן בני הרצליה ונבחרת העתודה, "ברגע שהעברת שחקן צעיר מקבוצה אחת לשנייה לא תיחשב כאחת משלוש ההעברות המותרות, למועדונים לא תהיה סיבה לסרב לשחרר שחקן שלא מקבל דקות ולהביא צעיר אחר במקומו". בתלמוד הגדירו הצעות דומות כ"זה נהנה וזה לא חסר".

 ?? צילום: מאור אלקסלסי ?? תמיר בלאט (מימין). לא היה זקוק לחוק
צילום: מאור אלקסלסי תמיר בלאט (מימין). לא היה זקוק לחוק
 ?? צילום: עודד קרני ?? נועם דוברת (משמאל)
צילום: עודד קרני נועם דוברת (משמאל)
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel