Israel Hayom

כבר לא בלתי מנוצח

השפעת הספרדית, גשמים עזים וסופות, התפרצות וולקנית ואפילו שתי מלחמות עולם ● אחרי 124 שנים רצופות שבהן דבר לא עצר את מרתון בוסטון - הגיעה מגיפת הקורונה וגרמה לביטולו

- דור הופמן

בשבוע שעבר הפנימו מארגני מרתון בוסטון שאי אפשר עוד למתוח את החבל. מגיפת הקורונה אילצה אותם לדחות תחילה את המרוץ מ־02 באפריל ל־41 בספטמבר, אך התקווה שבעוד שלושה חודשים וחצי מהיום אפשר יהיה לדחוס מאות אלפי אנשים לרחובות העיר, התפוגגה מהר מהצפוי.

"התבהר לנו שלנוכח המשבר הזה, 14 בספטמבר אינו תאריך סביר לקיום האירוע", הודיע בצער ראש העיר מרטי וולש במסיבת עיתונאים שכינס בפתחו של בניין העירייה, המקום שבו נפגשים בכל שנה הרצים ערב המרתון לארוחת ערב עמוסת פחמימות ופסטה. "אין ספק שמדובר באתגר", הוסיף וולש, "אבל המהות של מרתון בוסטון היא להתמודד עם אתגרים".

ההיסטוריה בהחלט מאשרת את דבריו של ראש העיר. מרתון בוסטון, שנוסד 1897־ב וכלל 15 רצים בגרסתו הראשונה, הוא המרתון השנתי הוותיק ביותר בעולם ואחד החשובים שבהם. על המסלול שלו הפכה בובי גיב 1966־ב לאישה הראשונה שרצה מרתון מלא בארה"ב, זאת חרף האיסור שחל אז על נשים להשתתף במרוץ.

שנה לאחר מכן קתרין סוויצר כבר נרשמה לתחרות באופן רשמי ומבלי לציין את שמה הפרטי, ואף שמאר

גן המרוץ ניסה להוריד אותה מהמסלול בכוח - היא סיימה והפכה לאחת החלוצות שאפשרו לנשים להשתתף במרתונים החל משנות ה־07. בבוסטון גם רצה (לכאורה) רוזי רואיז, כנראה הרמאית הגדולה בהיסטוריה, והיה זה המרתון הביתי של דיק וריק הוייט, אב ובנו שסובל משיתוק מוחין, שריגשו את ארה"ב והשתתפו במרוץ לא פחות מ־23 פעמים.

עד השנה, במשך 124 שנים ברציפות, מרתון בוסטון שרד הכל. גשמים עזים וסופות לא יכלו לו, וכך גם שתי מלחמות עולם ומגיפות. הכי קרוב שהגיע לביטול היה ,1918־ב בעיצומה של מלחמת העולם הראשונה ובזמן שהעולם סבל מהשפעת הספרדית, אבל במקום לוותר על המרוץ לגמרי - הוחלט להמיר אותו במרתון שליחים צבאי.

2010־ב מנעה ההתפרצות הוולקנית באיסלנד מלא מעט רצים מרחבי העולם להגיע לבוסטון, אך לא הובילה לביטול או לדחייה. 2012־ב נדרשו המארגנים לסגל חוקים חדשים בגלל טמפרטורות גבוהות שהגיעו ל־23 מעלות, וב־3102 הופסק המרוץ בעיצומו לאחר ששתי

פצצות התפוצצו על קו הסיום. למרות זאת, שנה לאחר מכן נרשמו יותר רצים מאי פעם.

ירוצו לבד ברחובות

"יש למרוץ הזה היסטוריה עשירה של התמודדות עם מצבי קיצון והסתגלות", אמר יו"ר איגוד האתלטיקה של בוסטון תום גרילק. ראש העיר וולש הוסיף: "המרתון הוא סמל של העיר הזאת ושל כוח ההתמדה שלה. כשמגיעים מצבים כמו זה של הקורונה עלינו לחפור עמוק כמו רץ מרתון ולשמור על רוח המרוץ".

ובאמת, למרות הביטול הראשון בהיסטוריה של המרתון הוותיק מכולם, מארגני המרוץ עושים כל מאמץ אפשרי כדי לשמור על הרוח ועל המסורת. קודם כל, הוחלט להחזיר לכל מי שנרשם את מלוא דמי הרישום. כמו כן, רצים שקבעו תוצאת כניסה למרוץ יוכלו להעביר את התוצאה למרוץ של .2021 ומעל הכל, החליטו המארגנים לקיים "מרתון בוסטון וירטואלי" ראשון מסוגו. בשבוע שבין 7 בספטמבר ועד 14 בספטמבר יתקיימו ברשתות עשרות אירועים לקידום המרתון ולציונו. ייערכו פאנלים מקצועיים, ראיונות עם אלופי עבר, ותהיה אפשרות להדפיס ערכת מרתון אישית. הערכה כוללת סרט סיום, מספר חזה וכן הלאה, והיא מיועדת ל־03 אלף הנרשמים שלא זכו לרוץ ברחובות העיר, אך בכל זאת רוצים להרגיש שעשו זאת.

השנה מאפשרים המארגנים לכל הנרשמים לרוץ מרתון לבדם, בכל מקום שירצו, בין 7 ל־41 בספטמבר, ולשלוח הוכחה שאכן עשו זאת בפחות משש שעות. אלה שיצליחו יקבלו חולצת מרוץ, מדליה ואת התוכנייה המיוחדת של המרתון.

"החדשות על הביטול מאכזבות מאוד", הגיבה אלופת 2018 דס לינדן, "אך הן לא מפתיעות בכלל". האמריקנית, כמו רצים אחרים, מתחילה להפנים שזה הכיוון שאליו הולכת עונת המרתונים. אלה בלונדון ובברלין נדחו, שיקגו וניו יורק עומדים באוויר, ואף אחד לא יודע מתי אפשר יהיה להפגיש שוב עשרות אלפים מרחבי העולם כדי לרוץ בחופשיות. אולי עכשיו, אחרי שמרתון בוסטון הרים ידיים בפעם הראשונה, אחרים ירוצו בעקבותיו.

 ??  ?? ראש עיריית בוסטון, מרטי וולש
ראש עיריית בוסטון, מרטי וולש
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel