Israel Hayom

ים במקום מזגן: האוויר הפתוח - יותר בטוח

- פרופ' רונית קלדרון מרגלית הכותבת מכהנת בביה"ס לבריאות הציבור הדסה - האוניברסיט­ה העברית

בימים אלה אנו עומדים משתאים בפני עליית התחלואה בקורונה. מסתבר שההכרזות על מות הנגיף היו מו קדמות והנגיף כאן כדי להישאר. סגר כללי אמנם יעיל בהקטנת התחלואה אבל מסב למשק ול חברה נזק עצום.

לכן, עלינו לנקוט שיטה של ניהול סיכונים בהתבסס על הידע המחקרי שהצטבר בארץ ובעולם. דרושה הנהגה המוכנה ליישם תוכנית פעולה סדורה של טיפול במגיפה לצד קיום שגרת חיים, תוך שמירה על שקיפות והסברה לציבור הרחב על מנת לייצר אמון והתגייסות.

על סמך המידע שהצטבר ניתן לנסח כמה כללים פשו טים ליישום שיקטינו את שיעור ההדבקה באוכלוסייה. עם זאת, יש להימנע מהפעלה דרקונית של גזירות והיא צריכה להיות דיפרנציאלי­ת בהתאם למתווים שונים. חלק ניכר מההדבקות מתרחש במקומות סגורים. לכן כלל פשוט ראשון הוא לעודד שהייה באוויר הפתוח או במ קומות מאווררים. ככלל, שהייה בחוץ עדיפה על שהייה בפנים. בקיץ, רוב המקומות הסגורים ממוזגים ולכן הם בעלי אוורור נמוך. לכן יש לעודד אנשים לצאת לחופי הים, שבהם הצפי פות נמוכה באופן יחסי, גם כשיש אנשים רבים. חוף הים הוא אחד ממקומות הבילוי היחידים שניתן להציע ללא עלות והוא בעל הש פעה מיטיבה לנפש. כדאי לזכור שהאלטרנטיב­ה לים היא בילוי בקניונים סגורים וממוזגים, ולכן היא עדיפה פחות. באופן דומה, ניתן בהחלט לאפשר שהייה במ סעדות באוויר הפתוח בלי הגבלת מספר הסועדים, אך עם הקפ דה על ריווח. טוב יעשו ראשי הרשויות המקומיות אם יאפשרו לבעלי מסעדות וברים לעשות שימוש במדרכות, בשדרות וב גנים למטרה זו. שהייה במקומות ציבוריים סגורים דורשת הגנה במסיכות, וטוב יהיה אם מאמצי האכיפה יתמקדו שם.

כלל פשוט שני הוא הגדלת תדירות התחבורה הציבורית. אוטובוסים עמוסים מגדילים את סיכויי ההדבקה, והגברת התדי רות תפחית את הצפיפות. תח בורה ציבורית יעילה מאפשרת תעסוקה ונגישות גם לאלה שאין ידם משגת להחזיק רכב פרטי, ולפיכך מהווה אמצעי להקטנת פערים ואי שוויון. יתרה מכך, עבור אוכלוסייה פגיעה, דוגמת קשישים, לעיתים זו הדרך היחי דה להתנייד. לכן יש להקפיד על עטיית מסיכות באוטובוסים מר ווחים המגיעים בתכיפות גבוהה.

נראה שאחד ממקורות העלייה הנוכחית בתחלואה הוא פתיחת אולמות האירועים, שבהם קשה מאוד לקיים את כללי הריחוק החברתי. שמחות, שיש בהן ריבוי דורות )ולכן גם אוכלוסייה פגי עה(, שאנשים רוקדים בהן ומת קיימות לעתים קרובות באולמות ממוזגים )שהם בדרך כלל בעלי אוורור נמוך(, עלולות להוות מוקד להתפרצויות.

לכן טוב עשתה הממשלה שסגרה מחדש את אולמות האירועים. עם זאת, יש לחשוב כיצד ניתן לקיים אירועי תרבות שאין בהם צפיפות, שמתקיימים בישיבה מסודרת ואם ניתן - מאווררת. אפשר וכדאי לחפש אלטרנטיבות לאולמות דוגמת שימוש באוהלים מרווחים, אמ פיתיאטרוני­ם וכדומה.

אנחנו כבר בחודש יולי, ותחי לת שנת הלימודים ממש מעבר לפינה. פתיחת בתי הספר ברא שית מאי נעשתה בתחילה בצורה מדודה, בכיתות קטנות ולגילים הנמוכים, ולא היתה מלווה בע לייה בתחלואה. העלייה בתח לואה ניכרה רק אחרי שמערכת החינוך נפתחה באופן מלא, ללא ריחוק חברתי. לא ניתן לצפות שבמערכת חינוך שבה יוש בים יחד שכם אל שכם 40 נע רות ונערים בצפיפות רבה לא תהיה תחלואה. יש חשיבות רבה לקיומה של מערכת חינוך מתפ

קדת באופן רציף. זה חשוב עבור המשק )הורים שיוכלו לצאת לע בודה( וקריטי עבור הילדים ובני הנוער. חייבת להימצא דרך לפ תוח את מערכת החינוך באופן שכיתות הלימוד יהיו קטנות ומרווחות יותר. זה אפשרי אבל דורש שיתוף פעולה של משרד החינוך, מרכז השלטון המקומי ומשרד האוצר. זה כנראה יעלה כסף, אבל יחסוך הרבה יותר.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel