Israel Hayom

תוכנית הסיוע של כץ: שנה דמי אבטלה לשכירים ומלגה לעצמאים

המתווה החדש של שר האוצר להתמודדות עם משבר הקורונה ● יכלול: דמי אבטלה משופרים לשכירים, מלגת מחיה לעצמאים ופיצוי לעסקים שנפגעו ● "התוכנית מבוססת על עקרון הערבות ההדדית"

- גלעד צוויק

תשלום דמי אבטלה למשך שנה לשכירים ומלגה לעצ מאים - אלו עיקרי התוכנית הכלכלית שגיבש שר האוצר ישראל כץ ושתוצג מחר, להתמו דדות עם ההשלכות הכלכליות של משבר הקורונה.

"התוכנית מבוססת על עקרון הע רבות ההדדית, ותיתן מענה של תש לום דמי אבטלה משופרים לשנה הק רובה לכל השכירים הבלתי מועסקים וכמו כן מלגת מחיה חודשית קבועה למשך תקופה זו לעצמאים שעסקיהם ייפגעו בצורה משמעותית", כתב כץ בחשבון הפייסבוק שלו. "בנוסף, יינתן סיוע לעסקים עצמם, בהתאם להיקף העסק ומידת הפגיעה".

כץ גם התנער ממחדל עיכוב הז רמת הכספים מהאוצר לבעלי העס

קים - כשנכון לעכשיו פחות ממחצית מהסכום המקורי, 100 מיליארד שק לים, הגיע ליעדו. לדברי שר האוצר, "דרך ביצוע התוכנית יוטמעו הלקחים מהתוכניות הקודמות שעליהן הוחלט עוד טרם תקופתי, כדי לוודא יישום מהיר של ההחלטות".

התוכנית של ברקת

התוכנית של כץ לא בהכרח תהיה זו שתתקבל על ידי ראש הממשלה, שערך אתמול בלשכתו "התייעצות כלכלית" - ללא שר האוצר אך בה שתתפות ח"כ ניר ברקת, מועמדו המקורי של נתניהו לתפקיד שר האוצר. בהודעה הרשמית מטעם ראש הממשלה לא הוזכר שמו של ברקת, אך צוינו גורמי המקצוע שהשתתפו במפגש: נגיד בנק ישראל לשעבר פרופ' סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל הנוכחי פרופ' אמיר ירון, מ"מ מנכ"ל משרד רה"מ רונן פרץ, פרופ' צבי אקשטיין, פרופ' אורי חפץ ו"גורמים נוספים" - שבהם כאמור ברקת.

במהלך המפגש הציג ברקת לראש הממשלה את תוכניתו הכלכלית עם היקף מענקים של קרוב ל 30 מיליארד שקלים, אשר יעשו דרכם ישירות לחשבונות הבנק של בעלי העסקים.

הכספים יועברו באופן דיפר נציאלי - כך שככל שהעסק קטן יותר והפגיעה הכלכלית בו מש מעותית יותר, המענק יהיה גבוה יותר. לדברי ברקת, תוכנית זו תא פשר "להציל" רבע מיליון מקומות עבודה, באמצעות מניעת פיטורים או הסבת מקצוע. בנוסף מעוניין ברקת בהשקעה והסטת כספים בסך 40 מיליארד שקלים לתמרוץ צריכה, בדגש על ענפים בסיכון או חבילות נופש מסובסדות.

ברקת ביקר בחריפות את הת נהלות האוצר אך מדובר בביקורת ארוכת שנים מצידו, עוד מימי עי מותיו הקשים מול האוצר כשכיהן כראש עיריית ירושלים, כך שלא ניתן לייחס זאת בהכרח כביקורת אישית נגד כץ: "משבר האמון עם המגזר העסקי נובע מהיעדר הקש בה והבנה כי בעלי העסקים הם לא הבעיה אלא הפתרון", אמר ברקת והוסיף: "האוצר חייב לשנות גישה".

בתוך כך, בנק ישראל פרסם את מול כי מתחילת משבר הקורונה רכש הבנק אג"ח ממשלתי בהיקף של 23.4 מיליארד שקלים - זאת כחלק מפעו לות הבנק בשווקים הפיננסיים. הבו רסה בתל אביב לא מתרשמת יתר על המידה מתוכניות האוצר ובנק ישראל ושבה אתמול לירידות: ת"א 35 ירד ב ,0.27% ת"א 125 ביותר מ 05% ות"א 90 צנח כמעט ב .1.5% מניית אל על זינקה ב 22% וחברת האם כנ פיים כמעט ב 30% בעקבות תוכנית הסיוע של המדינה לחברת התעו פה. מנגד, הולמס פלייס מחקה 8% ממחירה בעקבות החלטת הממשלה לסגור את חדרי הכושר עקב הקורונה.

המסחר בוול סטריט החל במגמה מעורבת - עליות קלות בנאסד"ק ו s&p לצד ירידות בדאו ג'ונס.

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? השר כץ
צילום: אורן בן חקון השר כץ

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel