Israel Hayom

מערכת במבחן: בשל העלייה בתחלואה, החזרה ללימודים של כיתות ה'-ו' עשויה להתעכב

בשל העלייה בתחלואה: חזרת שאר התלמידים למערכת החינוך עלולה להתעכב ● שלושה שבועות מפתיחת המוסדות - אין נתונים על מקור ההדבקה ● פרופ' חגי לוין תוקף: "ביטול הקפסולות - הפקרות"

- נועם )דבול( דביר ומיטל יסעור בית אור

בשל העלייה בתחלואה: חזרת כיתות ה'-ו' עלולה להתעכב. רבים קיוו כי חזרתם של תלמידי ה'-ו' ללימודים וכן חזרתם של תלמידי י"א-י"ב נמצאת מעבר לפינה, אך ייתכן כי בשל העלייה בתחלואה חזרתם תתעכב והם ייאלצו להישאר בבית.

השלב הבא של חזרת התלמידים למוסדות החינוך היה אמור להיות חזרתן של כיתות א'-ב' ללימודים ללא קפסולות )בניגוד למה שקורה כעת( ובמקביל חזרה ללימודים של שכבות ה'-ו' בצורה חלקית ובחצאי כיתות. גם תלמידי התיכון, בכיתות י"א וי"ב היו אמורים לחזור ללמוד לפחות יומיים בבתי הספר בשל עונת הבגרויות. השאיפה היתה כי בעוד כשבוע, ב 15 בנובמבר, שכ בות אלו כבר יהיו בכיתות. אלא ששום דבר עדיין לא סופי ומש רד החינוך והבריאות לא החליטו על תאריך - זאת בשל אי היציבות בנתוני התחלואה, כך שייתכן כי התלמידים יישבו בבית עוד ימים רבים. במשרד הבריאות לא ממהרים להחליט על הקלות, גם במוסדות החינוך, ומתעקשים להתאים את החזרה לנתוני התחלואה. גם לגבי חזרתם של התיכוניסטי­ם עדיין אין מתווה סופי.

כמו כן, נשארו ללא פתרון תל מידי חטיבות הביניים ('ט-'ז) וכי תות י' שעל פי התוכנית אין תאריך לחזרתם לבתי הספר בשום צורה, גם לא למינימום של שני ימי למידה. תלמידים אלו הם שסופגים את הפ גיעה הקשה ביותר, גם בזמן סגירת בתי הספר בסגר הראשון. החשש הגדול ביותר הוא הפגיעה החברתית בגיל ההתבגרות.

"פועלים בעיוורון"

שלושה שבועות עברו מאז חזרו תלמידי גני הילדים (6-3) אל מוסדות החינוך ושבוע אחד מאז חזרו תלמידי .'ד-'א עם זאת, למ שרדי החינוך והבריאות אין נתו נים מדויקים על אודות החשש להידבקות בתוך מוסדות החינוך עצמם או מספר הילדים ואנשי הצ וות שנכנסו לבידוד של מגע עם חולה מאומת בתוך המוסד החינו כי. הנתונים שקיימים הם על כלל התלמידים במערכת החינוך שלא ברור היכן נדבקו או מה הביא אותם להיכנס לבידוד, ועל כן לא ניתן לדעת מה ההשפעה של פתיחת מו סדות החינוך.

עד כה נרשמו כ 220 גני ילדים סגורים ועוד שלושה בתי ספר. כ 4,500 תלמידים בבידוד. בסך הכל עומד מספר התלמידים החו לים בקורונה על .1,341 עם זאת, משרד החינוך אינו מפרסם את נתו ני התחלואה בקרב עובדי ההוראה בטענה כי הנושא נמצא בתהליך דיוק בין מערכת משרד הבריאות למערכת משרד החינוך.

בסוף השבוע התקבלה ההחלטה על ביטול הקפסולות בקרב תלמי די כיתות א'-ב' וחזרתם לכיתות גדולות, אך מניעת ערבוב ממספר קבוצות בצהרונים שיישארו אורג ניות. מדובר בהחלטה לא ברורה של משרד הבריאות לאחר ההתעקשות על קפסולות.

"בביטול של הקפסולות אחרי זמן קצר אין היגיון, זה פשוט חוסר אחריות מבחינה אפידמיולוג­ית", אומר פרופ' חגי לוין, אפידמיולוג מהאוניברסי­טה העברית והדסה ויו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל. "זה נותן תחושה שמישהו לא רצה שההפרדה של כיתות א'-ב' תצליח. היה נכון להקפיד על הפי צול הזה גם בצהרון. לצערי, נאלצנו לבחור בין שתי חלופות לא טובות, באחת יש ערבוב מופקר של ילדים בצהרונים ובחלופה השנייה כיתות גדולות ועמוסות רגע לפני שהחו רף מתחיל. בעיה נוספת היא שבשל הצפיפות בכיתות אין לכל תלמיד שולחן משלו אז הם חולקים שול חן, המגע הרבה יותר קרוב והסכנה יותר גדולה".

לדבריו, מקבלי ההחלטות ממשיכים לפעול בעיוורון מוחלט ללא נתונים. "אם לא נעשה הערכה שיטתית לא נדע כלום, כל הדי בורים על הצורך בקפסולות ובסוף ביטלו אותן, זה זריית חול בעיני ההורים, כי לא בודקים ולא נבד קים. לא מקבלים החלטות על סמך נתונים ושיטה. השקעה בפתרונות עומק תחזיר את עצמה".

נשארים עם מסיכות

גורם בכיר במשרד הבריאות העריך כי הדרישה לעטות מסי כות בשכבות הנמוכות לא צפויה להתבטל, וכי על אף הקושי - תל מידי כיתות א'-ב' כמו יתר התל מידים ייאלצו להישאר וללמוד עם מסיכות בזמן השיעורים וההפסקות.

מדובר בסוגיה שמטרידה לא מעט תלמידים, מורים והורים, מאז הח זרה אל מוסדות החינוך. בשבוע שעבר הודיעו משרדי הבריאות והחינוך על הקמת צוות מיוחד משותף שיבחן מחדש את הדרישה לעטיית מסיכות לתלמידי כיתות א'-ב' לאורך כל יום הלימודים.

בתוך כך, שר הבריאות יולי אד לשטיין אמר: "אני לא רואה במצב הנוכחי שום דרך להוסיף הקלות. זה בטוח יוביל לאובדן שליטה בתחלואה".

ייצור מענה לבגרויות

ראש שירותי הבריאות במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, הוסיפה: "אנחנו נמצאים בדיונים עם משרד החינוך. אני לא יכולה להתחייב על תאריך עד כמה שזה קשה, כי כולנו רוצים ודאות ולתכ נן ואני מבינה את זה. היינו שמחים במשרד הבריאות שיהיו יומן ותא ריכים ברורים. אבל כדי לעשות את זה נכון זה צריך להיות מתואם לת חלואה שקיימת. בשלב הבא תהיה

פרופ' לוין: "זה נותן תחושה שמישהו לא רצה שההפרדה של כיתות א'-ב' תצליח. לצערי, נאלצנו לבחור בין שתי חלופות לא טובות"

שר הבריאות יולי אדלשטיין: "אני לא רואה במצב הנוכחי שום דרך להוסיף הקלות. זה בטוח יוביל לאובדן שליטה בתחלואה"

בוודאות פתיחה של .'ו-'ה אנחנו לא יודעים מתי זה יקרה, זה תלוי במדדי התחלואה. אנחנו בונים עם משרד החינוך אופציות לראות איך אפשר לעשות זאת בדרך אחרת ואם אפשר לייצר מתווה לי"א-י"ב כדי לייצר מענה ללמידה לבגרויות".

 ?? צילום: יהודה פרץ ?? למידה בזום. חזרת השכבות הגבוהות לא נראית באופק
צילום: יהודה פרץ למידה בזום. חזרת השכבות הגבוהות לא נראית באופק
 ?? צילום: מישל דוט קום ?? חזרו ללמוד. "מקבלים החלטות בעיוורון מוחלט"
צילום: מישל דוט קום חזרו ללמוד. "מקבלים החלטות בעיוורון מוחלט"
 ??  ?? פרופ' לוין
פרופ' לוין

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel