Israel Hayom

דריכות בישראל לקראת איוש הכוורת של ביידן

המתונים או הקיצונים? בישראל ממתינים לאיוש התפקידים בממשל ביידן ● התקווה: יעדיף מתונים כמוהו ● החשש: קיצונים מתקופת אובאמה יחזרו לצמרת ● אריאל כהנא,

- אריאל כהנא

מתחת לענני הברכות הדיפ לומטיות ששוגרו מישראל לג'ו ביידן וקמאלה האריס, כנשיא ארה"ב הבא וסגניתו, מבעבעים חששות וציפיות דרוכות בקרב המ נהיגים ובכירי מדיניות החוץ.

בישראל ממתינים לראות כיצד יאייש ביידן את התפקידים הבכירים, בפרט אלה הנוגעים למזרח התיכון, לסוגיה האיראנית ולזו הפלשתינית.

ארבעת התפקידים העיקריים הם היועץ לביטחון לאומי, מזכיר המדי נה, השגריר האמריקני באו"ם והשג ריר העתידי בישראל. בכירים בהווה ולשעבר במערכת המדינית הביעו ביטחון במחויבותו של הנשיא החדש לישראל ולביטחונה. עם זאת, הם ציינו כי הוא מוקף בשתי קבוצות בעלות תפיסה שונה בנוגע לישראל. האחת מתונה יותר וקרובה בעמדו תיה לזו של ביידן. הקבוצה השנייה מורכבת מהאגף הרדיקלי יותר במ פלגה הדמוקרטית, שחלקה גם מילא תפקידי מפתח בכירים בממשלו של ברק אובאמה.

ביחס לקבוצה השנייה, בישראל מביעים דאגה מהדיווחים בדבר מי נויה האפשרי של היועצת לביטחון לאומי בממשל אובאמה, סוזן רייס, לתפקיד מזכירת המדינה.

לרייס היו עמדות נוקשות מאוד כלפי ישראל הן בסוגיה הפלשתי נית וגם בזו האיראנית. יחסיה עם

הבכירים הישראלים שמולם עבדה, ובכללם ראש המוסד דהיום, יוסי כהן, היו גרועים מאוד. "הכל אצלה היה תמיד רוגז וכעוס. לא היה נעים לעבוד מולה", ציין גורם ישרא לי שעבד ישירות מול רייס בעשור הקודם. יחסה של רייס היה כה נוק שה, עד כי באחת ההזדמנויות אמרה כי "אפילו אם ישראל והפלשתינים יגיעו להסכם, אך הפרמטרים שלו יהיו בלתי הגונים עבור הפלשתינים, ארה"ב תטרפד אותו".

"התרגלתם למשהו אחר"

מנגד, בישראל מזכירים בכירים אחרים בממשל אובאמה שהיו נו חים בהרבה לישראל, ובהם השגריר לשעבר דן שפירו שמתגורר בארץ מאז סיים את תפקידו ב .2017 כמו כן, סבורים בישראל שאנתוני בלי

נקן, ששימש יועצו של ביידן למזרח התיכון במהלך הקמפיין, יוכל למלא תפקיד חיובי בקשרי שתי המדינות.

"ביידן כנשיא ישמור על היחסים המיוחדים שיש בין ישראל לארה"ב. הוא לא ינהג כמו אובאמה, ולא ינסה להפוך אותם ליחסים נורמליים", סבור ד"ר מייקל אורן, שגריר יש ראל לשעבר בוושינגטון. "עם זאת, הפינוק שהיה לנו בתקופת טראמפ הסתיים. טראמפ קבע רף מיוחד במי נו, שכלל רק אהבה ללא שום ביקורת על ישראל. זה לא ימשיך כך, אבל זה גם לא יהיה כמו בתקופת אובאמה".

יוצא ממשל אובאמה, הפועל כיום בוושינגטון, אמר ל"ישראל היום" בה קשר זה, כי בסביבת הנשיא הנבחר מודעים למתרחש בישראל. "ההלם מובן. יש מודעות לכך שבמקומות מסוימים, וישראל בהם, התרגלו למ שהו אחר, איש כאן לא עיוור", אמר.

עם זאת, הוא הוסיף כי יש לבחון את ההיסטוריה של ביידן והפעילות שלו לאורך השנים כלפי ישראל.

"פסגות חסרות תקדים"

באיחור של שעות בירך אתמול רה"מ נתניהו את ביידן וציין כי יש לו "קשר אישי ארוך וחם, קרוב ל 40 שנה, ואני מכיר אותו כידיד גדול של ישראל. אני בטוח שנמשיך לעבוד עם שניהם". דברים דומים מסרו גם נשיא המדינה ריבלין ושר הביטחון גנץ.

נתניהו לא שכח כצפוי להודות גם לנשיא היוצא דונלד טראמפ, "על הכרתו בירושלים ובגולן, עמידתו מול איראן, על הסכמי השלום ההיסטוריים ועל כך שהביא את הברית בינינו לפ סגות חסרות תקדים". עוד בנושא - בעמוד .09

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: רויטרס ?? ג'ו ביידן ובנימין נתניהו ב .2010
צילום: רויטרס ג'ו ביידן ובנימין נתניהו ב .2010

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel