Israel Hayom

"תוכנית הרמזור תידחה"

רגע לפני פרישתו מהתפקיד, ממונה הקורונה גמזו חושף בראיון ל"ישראל היום": התוכנית נגד הנגיף תתעכב בשבוע ● על מערכת החינוך: "אופטימי בנוגע לפתיחת כיתות "'ד-'א

- מיטל יסעור בית אור

"תוכנית הרמזור תידחה, ויש סיבות לאופטימיות בנוגע לחידוש הפעילות בבתי הספר". כך אומר בראיון בלעדי ל"ישראל היום" ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו.

"תוכנית הרמזור לניהול התחלואה ברמה המקומית היתה צפויה לחזור לחיינו בעוד שבוע בדיוק, אך בשל העלייה בתחלואה יישומה ידחה", מבהיר פרופ' גמזו שמציין כי "ככל הנראה, תאריך ההפעלה של התוכנית יהיה ב 22 בנובמבר". תוכנית הרמזור מותנית בירידה למספר נדבקים של 500 ליום ובמקדם הדבקה של ,0.8 יעד שבו כרגע לא עומדים - ולכן קיים חשש שיישומה יתעכב עוד.

"יצאנו מסגר ב 18 באוקטובר, ואנחנו נמצאם כרגע לקראת השלב השלישי", מציין פרופ' גמזו, "במת ווה היציאה קבענו את חזרת הרמזור בשלב שלוש או ארבע לפי נתוני התחלואה. לנוכח המורכבות כרגע עם מקדם ההדבקה יש יותר חשש להקלה בהתקהלויות על פי צב עים, אבל הכוונה שזה יקרה סביב 22 בנובמבר".

ההחלטה, לדבריו, בסופו של דבר, "תהיה בהתאם למספרי הנדבקים ולהחלטה של הקבינט, ותלוי במ דיניות של מי שינהלו את האירוע".

כזכור, "מודל הרמזור" פרץ לחיינו לפני כחמישה חודשים עם מינויו של פרופ' גמזו, שחיפש דר כים לנהל את התפרצות הקורונה מבלי להגיע לסגר.

אולם הקבינט לא מיהר לאשר את התוכנית, וגם כשאושרה לבסוף - התחלואה עלתה באופן משמעותי וגמזו נתקל בהתנגדות פוליטית ובהתנגדות בערים החרדיות להג בלות המקומיות. הפעם הוא משוכנע שהדברים יתנהלו אחרת.

"חל שיפור בהתנהלות"

"זה לא יקרה", קובע גמזו נחרצות, "זה כבר מנוהל אחרת כעת בערים האדומות. יש התבגרות והבנה שה מגיפה לא מתנהלת באופן ממוצע, אלא בדרך של התפרצויות".

יישום התוכנית של גמזו צפוי לצאת לדרך כשבוע לאחר סיום תפקידו. המודל צפוי לעבור התא מות קלות בשיטת הניקוד לערים וגם בהגבלות. הוא צפוי להתחיל בצורה זהירה יותר מהמתוכנן עם התקהלות של 100 איש בשטח פתוח ו 50 במקום סגור. "ברור שאם לא נתקדם בצעדי הפתיחה, אם ניעצר בגלל היקף התחלואה עוצמת הרמ זור תפחת כי ענפי משק נוספים לא ייפתחו", אומר הממונה על המאבק בקורונה, "לכן חשוב להצליח לפתוח את המשק ולנהל את היישובים לפי מדדי תחלואה".

לדבריו, "זה שיח ודיאלוג מול ראשי הרשויות. נתניה היתה צהובה לפני כמה ימים, הם התנפלו ומייד הורידו את זה לירוק. זה שיח שחשוב לשמר אותו, גם אם הוא לא קשור להקלות. הוא כלי עבודה לכולנו".

על השפעת ההקלות הנוכחיות על התחלואה, הוסיף פרופ' גמזו: "לגבי פתיחת כיתות א'-ד' - אני אופטימי. אני לא מזהה כרגע תחלואה הולכת וגדלה בגילי .10-6 אנחנו מתנהלים יותר בזהירות. פתיחת החנויות היא דבר הכרחי. אי אפשר לנהל מדי נה ללא מסחר בסיסי. עצם העובדה שמדברים על חנויות רחוב בהגבלות שקבענו זה מתווה יחסית בטוח. נצ טרך להמשיך לראות. אני מציע לכל בעל חנות וסוחר לא להיות שאנן".

בה בעת, פרופ' גמזו נפרד מהמ שנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו במילים חמות בט וויטר. "הוא היה במשך שנים עמוד השדרה של בריאות הציבור במדינת ישראל", כתב, "תרומתו התבטאה בנושאים רבים ובמיוחד בהתמודדות ובניהול המגיפות, החל ממגיפת הסארס, שפעת העופות והחזירים, הפוליו וכלה בקורונה, שעימה הת מודד במהלך השנה האחרונה בע צימות גבוהה".

בתוך כך, ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במש רד הבריאות, הזהירה אמש כי מקדם ההדבקה שהולך ומתקרב ל 1 )כרגע עומד על (0.95 מעיד שהישגי הסגר השני הולכים ומצטמצמים, וכי יש ראל נמצאת בצומת מסוכן שממנו אפשר להידרדר במהירות לעלייה מאסיבית בהדבקה. "אנחנו נמצאים 'על הקשקש' מבחינת המגיפה הזו", אמרה ד"ר אלרעי פרייס, "לא ירחק היום שנעבור למקדם הדבקה 1 - והמגיפה תתפשט. כל אחד צריך לדאוג לעצמו ולקהילה שלו".

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel