Israel Hayom

בגלל הקורונה: הצעירים לא דוחים את הגיוס

נתוני אגף כוח האדם בצה"ל: בתקופת הקיץ הנוכחית - רק 2.5% מהמיועדים לשירות צבאי ביקשו לדחותו ● גורם צבאי: "נמאס להם להיות בבית, הצבא זו האופציה הטובה ביותר עבורם"

- לילך שובל

לא דוחים גיוס: על רקע הקורונה חלה ירידה של יותר מ 56 אחוזים במספר הצ עירים המיועדים לשירות ביטחון, המבקשים לדחות את גיוסם לצה"ל, כך נודע ל"ישראל היום".

בצבא מסבירים זאת בכך שהאפשרויות של הצעירים שאינם מתגייסים מצומצמות יותר, ולפיכך הם מעדיפים להשלים את השירות הצבאי בהקדם ולא לדחותו בכמה חודשים.

על פי נתוני אגף כוח האדם, בשנת 2019 כ 6.2 אחוזים ממתגייסי מחזור הקיץ ביקשו לד חות את גיוסם לצבא, לעומת רק כ 2.5 אחוזים בתקופה המקבילה ב 2020 - ירידה של 56.95 אחו זים. לפי גורם צבאי, הצעירים אינם מעוניינים עוד להישאר בבית בת קופת הקורונה, והצבא הוא אופציה טובה מבחינתם.

"הילדים רוצים לברוח ולהת גייס, נמאס להם להיות בבית", הס ביר קצין בכיר, "בדרך כלל אנחנו רואים הרבה מאוד בקשות לדחות גיוסים באוגוסט, והשנה מספר הב קשות ירד באופן דרמטי. גם לצו הראשון הרבה פחות מלש"בים לא מתייצבים".

הקורונה אילצה את אגף כוח האדם לשנות את הליכי הגיוס לצבא, וכיום הרבה מאוד מהתה ליכים לפני הגיוס לא מתקיימים בלשכת הגיוס, אלא בבית. כתוצאה מכך בממוצע מבלים המלש"בים בלשכות הגיוס חמש שעות במקום שבע כמו בעבר, ובעוד זמן לא רב תצטמצם השהייה בשעה נוספת. צמצום לוחות הזמנים התאפשר, בין השאר, הודות לאיסוף נתונים ולכמה מתהליכי המיון שמתבצעים באינטרנט.

דפ"ר אדפטיבי

בתוך כך, בצה"ל מתכננים לש נות את מבחני הדפ"ר )דירוג פסי כוטכני ראשוני( ולהפוך אותם למ בחנים "אדפטיביים", שבמסגרתם יידרשו מיועדים לשירות ביטחון לענות על שאלות בהתאם לרמתם האישית. בימים אלה מקיימת יחי דת מיטב ניסוי במבחן החדש, ואם יצליח, כבר בחודש ינואר הקרוב ייבחנו בו מלש"בים חדשים. ההע רכה היא שכתוצאה מהשינוי יצו מצם הזמן הנדרש למבחני הדפ"ר בכמחצית.

עד היום הכיל מבחן הדפ"ר 40 שאלות בכל אחד מארבעה פרקי המבחן: חשיבה כמותית, חשיבה צורנית, אנלוגיות מילוליות ואנ לוגיות צורניות. המבחן ארך כשעה וחצי בממוצע, והזמן המרבי היה שעתיים. המבחנים הותאמו לכל הרמות.

במסגרת שיטת "דפ"ר אדפטיבי" יותאם המבחן לרמת הנבחן, כך שנ בחנים עם רמת אינטליגנצי­ה גבוהה לא יצטרכו לבזבז את זמנם על שא לות קלות מדי, ואילו נבחנים עם רמת אינטליגנצי­ה נמוכה יותר לא יצטרכו להתמודד עם שאלות קשות שישאירו אותם בתחושת כישלון. במבחן "דפ"ר אדפטיבי" יידרש כל מלש"ב לענות על כ 20 שאלות בכל אחד מארבעת פרקי המבחן, והשאלות יתחילו ברמה הממוצעת. מי שיצליח לענות עליהן נכונה יקבל שאלות קשות יותר, ומי שלא יצליח יקבל שאלות קלות יותר.

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel