Israel Hayom

"קריסתו של גנץ ברגע האחרון בפני נתניהו היא בכייה לדורות"

ח"כ יוראי להב־הרצנו, הח"כ הצעיר בכנסת, מספר כי כחול לבן הציעו לו להיות סגן שר ● הוא מגלה שהח"כים החרדים הם החברים הכי טובים שלו ● ועל מצב הצעירים: "אף אחד לא סופר אותם"

- גדעון אלון

ח"כ יוראי להב־הרצנו )32( לא גויס לצה"ל משום שבגיל שנתיים וחצי עבר אירוע מוחי, אבל הוא לא ויתר והתנדב. "היה לי משבר קשה כשהורידו לי את הפרופיל ל־12, משום שאבי היה טייס קרב בחיל האוויר, וכמה בני משפחה אחרים שלי שירתו ביחידות קרביות. אחרי מאבקים התנדבתי ועשיתי את השירות ביחידת הקישור של צה"ל עם צבאות זרים. אחר כך נאלצתי גם להיאבק כדי להתקבל לקורס קצינים ולסיים אותו בהצטיינות". בסוף השירות הוא נשלח לשגרירות ישראל בהודו והיה חבר במשלחת האחראית לקשרים עם מערכת הביטחון של הודו, סרי לנקה ונפאל. "זו היתה חוויה וזכות גדולה לראות כיצד תרבויות אחרות מתמודדות עם סיטואציות מורכבות".

אחרי שחרורו הוא החל את הפעילות הציבורית שלו. "כשהייתי בהודו שמעתי על החלטתו של יאיר לפיד להצטרף לפוליטיקה, וזה מאוד שימח אותי. בשובי לארץ בגיל 22 הצטרפתי ליש עתיד והקמתי את תנועת הנוער של המפלגה. הדחף שלי לעסוק בנושאים ציבוריים נבע מהצורך לתקן חוסר צדק. הרגיז אותי לשמוע על כך שהחלטות התקבלו בצורה שרירותית, ולכן רציתי להיות ליד שולחן מקבלי ההחלטות".

כבר בבחירות לכנסת ה־02 הוצבת במקום ה־03 ברשימת יש עתיד לכנסת. כיצד צעיר בן 27 עם מעט מאוד ניסיון שולב ברשימה לכנסת?

"אנחנו המפלגה הכי צעירה בכנסת. חמישה מתוך 14 חברי הסיעה הם צעירים. העובדה שיש כל כך הרבה צעירים בסיעה היא מרגשת מאוד בעיניי ומהווה חלק מההבנה של לפיד שהדור הצעיר חייב להשתלב ולהיות חלק ממקבלי ההחלטות שישפיעו על עתיד המדינה".

הופתעת כשגנץ ואשכנזי החליטו לפרק את כחול לבן ולהצטרף לממשלה עם נתניהו?

"זה היה מאוד עצוב. אני האמנתי בחיבור של כחול לבן כגוף שמהווה אלטרנטיבה. הקריסה של בני גנץ שנייה לפני קו הסיום היא בעיניי בכייה לדורות, לא רק משום שהוא אפשר בכך לנתניהו להקים ממשלה, אלא מכיוון שבצעד הזה הוא שבר את האמון בין הדור הצעיר לבין המערכת הפוליטית".

השתתפת באירועים משותפים עם גנץ ואשכנזי לפני הבחירות. איך אתה מסביר את התפנית בעמדתם?

"השתתפתי עם גנץ באירועים הפוליטיים והסתכלתי לו בלבן שבעיניים ושמעתי אותו מבטיח לעמוד בכל ההתחייבויו­ת, אבל מייד לאחר מכן התברר שהוא שיקר לכולנו. אין לי הסבר לקריסה שלו. החלטתו להפקיר אותנו ולדהור לממשלת נתניהו היא אסון בשורה התחתונה".

יחסים צוננים

זה השפיע על היחסים האישיים שלך עם הח"כים של כחול לבן?

"היחסים בינינו קורקטיים, אני מאוד כועס עליהם. הצטרפותם לממשלה פגעה באמון בינינו. כשנכנסתי לכנסת על פי החוק הנורבגי, בעקבות התפטרותו של השר חילי טרופר, פנו אלי אנשים מכחול לבן והציעו לי להיות סגן שר ההשכלה הגבוהה ומשאבי המים. אמרתי לפונים אלי שאיני מוכר את הערכים שלי בשביל ג'וב".

אתה מאמין שלמרות חוסר הניסיון, יש ליאיר לפיד הסיכויים, היכולת והכישורים להיות ראש הממשלה הבא?

"בוודאי. לי יש אמון מלא במנהיגותו. הוא היחיד בהנהגה הפוליטית כיום שיש לו הכישורים, היכולת וגם הנבחרת שיכולה לאתגר את נתניהו. ללפיד יש היום יותר ניסיון מכפי שהיה לנתניהו כשהתמודד 1996־ב על ראשות הממשלה. אני חושב שהוא יהיה ראש ממשלה מצוין. יש לו יכולת לרכז סביבו נבחרת לא רק של ח"כים אלא גם של מומחים, ולקבל החלטות על בסיס שיתוף פעולה. חסרה היום בהנהגה הפוליטית דוגמה אישית".

לא מפריעה לך העובדה שיש עתיד אינה מפלגה דמוקרטית, אלא לפיד הוא זה שקובע את הרשימה?

"השיטה הזו טובה משיטת הפריימריז, שאני מתנגד לה משום שהיא מושחתת ומשחיתה ומאפשרת לקבוצות לחץ להפעילו. לעומת זאת, ביש עתיד מקיימים עכשיו ראשי המטות תהליכי עומק בקשר שבינם לבין הח"כים וכיצד יש לבחור את הח"כים". האם החלטתו של ח"כ עפר שלח להתמודד מול לפיד על ההנהגה לא תגרום ליצירת שני מחנות בתוך המפלגה?

"אני מאמין שיש רק מועמד אחד שיכול לנצח את נתניהו והוא לפיד, שצריך להנהיג את יש עתיד".

לגשר על הפערים

העובדה שהמפלגות החרדיות מסתייגות מאוד מהקהילה הלהט"בית משפיעה על מערכת היחסים ביניכם? "כלל וכלל לא. הם החברים הכי טובים שלי גם ברמה האישית. שיטת העבודה שלי היא לייצר שיתופי פעולה חוצי מפלגות ולגשר על חילוקי דעות אידיאולוגי­ים. כך, למשל, על הצעת זכויות יסוד של הסטודנטים חתמו ח"כים מכל חלקי הבית, כולל מהליכוד, מש"ס ומיהדות התורה".

כח"כ הצעיר ביותר בכנסת אתה מתכוון לסייע לצעירים שנקלעו לקשיים בשל הקורונה?

"חרתתי על דגלי את נושא הצעירים. אני מתקשה לישון בלילה וממש מוטרד ממצבם של צעירים בני .40-22 זו הקבוצה שנפגעה הכי קשה ברמה התעסוקתית ממשבר הקורונה. בתוכם יש אלפי סטודנטים שקיבלו מכה אנושה, כי מחציתם הוצאו ממקומות עבודתם ונשלחו לחל"ת, רבע מהם כלל אינם מקבלים דמי אבטלה ואלה שמקבלים - מפחיתים להם 30 אחוזים. רבע מכלל הסטודנטים נמצאים בסכנת נשירה מהלימודים. לצערי, אין שום מחשבה מערכתית כצד לסייע להם. הגשתי הצעת חוק להפחתת שכר הלימוד לסטודנטים, אבל לצערי הממשלה הפילה אותה".

אתה מאמין שיש עתיד תצליח לגייס רוב בכנסת להפלת הממשלה באי אמון קונסטרוקטי­בי, דבר שימנע את הצורך בבחירות חדשות?

"אני מקווה שכחול לבן יעמדו בהתחייבות שנתנו כי יפרקו את הממשלה אם לא יאושר תקציב לשנת .2021 עדיף שלא נלך לבחירות, ושתוקם ממשלה חלופית במסגרת הכנסת הנוכחית בראשות לפיד". לאיזה תפקיד אתה חותר להגיע? "אני רוצה להיות חבר כנסת מן השורה. אני מוצא סיפוק רב בעבודתי כחבר כנסת, ואיני רואה בכך שום פחיתות כבוד".

"אני מקווה שכחול לבן יעמדו בהתחייבות כי יפרקו את הממשלה אם לא יאושר תקציב לשנת .2021 עדיף שתוקם ממשלה חלופית"

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? ח"כ להב־הרצנו. "לייצר שיתופי פעולה חוצי מפלגות"
צילום: אורן בן חקון ח"כ להב־הרצנו. "לייצר שיתופי פעולה חוצי מפלגות"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel