Israel Hayom

"כילד נמוך חוויתי בריונות"

ירמי קפלן משחרר שיר חדש, "אחזיר אותך בזמן", שיוצא נגד בריונות ושיימינג ברשת ● "הייתי הכי נמוך בשכבה, ולא פעם חוויתי בריונות מילולית ופיזית", הוא מספר, "אנחנו חייבים חמלה"

- מאיה כהן

השיר החדש של ירמי קפלן, "אחזיר אותך בזמן", שהוא כתב יחד עם אדם זיו, מדבר על האלימות המילולית ברשת ועל הבריונות כלפי אנשים. "אין כאן רוך או צדק/ אצבע על מקלדת/ אשם/ רק לא יודעים במה".

"השיר הזה בא לחזק נפשות, לרומם רוח, לתת גב, כי נמאס מצורת השיח שמ תנהלת כאן", אומר קפלן שחגג בספטמבר יום הולדת ,59 "אף אחד לא באמת מקשיב לשני, לא מתעניין מה יש לשני לומר. אנשים צורחים את עמדותיהם ותוקפים את הצד השני בכל הכוח. אין דיאלוג ואין סובלנות, אין הקשבה. אין את הרגע של לפקוח עיניים ולהסתכל בעיניו של האחר, לראות מה שכואב לו באמת. הרשת הפכה למקום הכי מקטב שיש לנו בחיים". אתה נוכח ברשתות החברתיות? "אני לא בפייסבוק ולא באינסטגרם. יש לי מנהלים שמטפלים בזה. לפעמים אני נגרר לכתוב פוסטים כשמבקשים ממני, אבל אני מעדיף לא להיות שם. בפעמים הבודדות שבהן נכנסתי לרשתות החבר תיות, הרגשתי שאיבדתי שעות מהחיים. הרשתות החברתיות שולטות בנו יותר משאנחנו שולטים בהן. אנחנו כל הזמן משוחחים בקהילות עם אנשים שמסכי מים מראש עם דעתנו, וכל מי שלא מס כים איתנו - צריך שיקרה לו משהו רע. מכל קהילה יוצאים ביבים של רוע לכל מיני כיוונים".

קפלן רגיש מאוד לבריונות ולשיימינג, כי הוא חווה את זה על בשרו כשהיה ילד. "הייתי הכי נמוך בשכבה, ולא פעם הופעלה נגדי בריונות מילולית ופיזית. חוויתי בגלל זה לא מעט דיכאונות בהת בגרות שלי. בצבא גבהתי 11 סנטימטרים. סיימתי תיכון בגובה 1.63 מ', ובגיל 17 נראיתי כמו ילד בן .13 למרות שהייתי פופולרי, הייתי מתופף ושחקן כדורגל, ספגתי גם הצקות ובריונות, שיימינג על זה שהייתי קטן".

אז השיר הזה הוא בעצם תיקון על השיימינג שחווית?

"כל החיים שלי זה סוג של תיקון. בכל העשייה שלי יש רצון לתקן, בכל האל בומים שעשיתי. זו משימת החיים שלי. אני מעוניין לתת יד לכל מי שאני שר לו. החוט האנושי שתופר אותנו יחד הוא הח מלה, ואת זה אנחנו מאבדים בימים אלה". השיר הזה יהיה חלק מאלבום חדש? "העניין של אלבום הרבה פחות רלוונ טי היום מבחינה כלכלית. כשאני מרגיש שהשיר בשל - אני משחרר אותו". איך אתה עובר את תקופת הקורונה? "הקורונה קטעה לי סדרת הופעות גדו לה, אז התחלתי עם הופעות אינטימיות, אני, הגיטרה, התופים והגיטריסט שלי. היו לי הופעות סגורות עד סוף נובמבר, ואז הכל בוטל בסגר השני. עכשיו מתחילים להתארגן מהתחלה. אני מרגיש שאנשים שלא יודעים מה זה 'שוטף פלוס '90 קו בעים לנו מבלי להבין את האוכלוסייה הזאת, לא מצליחים לקבל את ההחלטות הנכונות. הסגרים הם לא הצלחה. ההצל חה היא לצאת מהסגר נכון, היינו אמורים להיות ניו זילנד". אתה מצליח להיות אופטימי? "אני מתקשה להיות אופטימי, אבל השיר החדש בא מאופטימיות. כשאני שר אותו לעצמי - אני חש את האופטי מיות, אבל כשאני פותח טלוויזיה ורדיו - אני מבין מול מה אנחנו עומדים. כדי לצאת מהקורונה חייבים לשתף פעולה אחד עם השני, לראות אחד את השני כשווים וכבני אדם".

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel