Israel Hayom

חשש: חזרה להסכם רע עם איראן

- יואב לימור

גורם בכיר הזהיר כי אם הסכם חדש מול איראן יכלול את הסרת הסנקציות, תתקדם טהרן ליצוא טרור למזה"ת

בישראל מעריכים כי ממשל ביידן יהיה ידידותי מאוד לישראל ברמת דרגי העבודה, אולם עשוי לגלות קשיחות רבה יותר מאשר ממשל טראמפ ברמה המדינית.

גורמים בכירים בישראל העריכו כי קשרי העבודה האינטימיים בין המ נגנונים המקצועיים בשתי המדינות יישמרו, ולא ייפגעו כתוצאה מחילופי השלטון הצפויים בסוף ינואר. מדובר בשיתוף פעולה הדוק שמתקיים בין משרדי הביטחון, הצבאות וגורמי הביון בארה"ב ובישראל, שנשמרו גם בעבר כאשר הממשל בוושינגטון התחלף.

הדבר צפוי להתבטא, כבעבר, בשיתוף פעולה ובתיאום מודיעיני ומבצעי, וכן בתחומי מחקר ופיתוח של מערכות שונות. גם בסוגיה שהעסיקה מאוד את ישראל לאחרונה - שימור יתרונה האיכותי על פני יריבותיה באזור - צפוי להישמר הסיכום שהושג לאחרונה בין שר הביטחון בני גנץ לשר ההגנה האמריקני מארק אספר.

גם הסיוע הביטחוני הכספי לישראל יישמר, אם כי טרם סוכמו מול האמריקנים מרכיבי הרכש הביטחוני שצה"ל עתיד לבצע בשנים הקרובות.

עם זאת, קיימת בישראל דאגה גלויה מהמדיניות שצפוי הממשל החדש להוביל בשני תחומים עיקריים: איראן והפלשתינים. בהקשר האיראני ביידן כבר הצהיר בעבר כי ישאף לחדש את הסכם הגרעין שממנו פרשה ארה"ב בהנהגתו של דונלד טראמפ.

אמנם ההערכה הרווחת בישראל היתה שגם טראמפ - לו היה נבחר מחדש - היה שואף להגיע להסכם עם האיראנים, אך החשש הוא שממשלו של ביידן יסכים לתנאים שדומים לאלה שנכללו בהסכם המקורי, שגובש בש להי נשיאותו של ברק אובאמה.

ההסכם הקודם אמנם עיכב את איראן משמעותית בדרכה לפצצה והגביל את יכולתה להעשיר אורניום ואת כמות החומר המועשר שמותר לה להחזיק, אבל הוא אפשר לה להתקדם במחקר ובפיתוח, וכלל לא הגביל אותה בסו גיות הטילים והטרור.

טהרן ניצלה זאת כדי להמשיך לחמש ולממן את בני חסותה באזור, בעי קר את החות'ים בתימן ואת חיזבאללה בלבנון, וכן מיליציות שונות שהיא מפעילה בעיראק ובסוריה.

בישראל סבורים כי הסוגיות האלה חייבות להיות תנאי לכל הסכם חדש. גורם בכיר הזהיר בסוף השבוע כי אם הן לא ייכללו בו, וייחתם הסכם שי כלול גם את הסרת הסנקציות הכלכליות מעל טהרן, תשהה אמנם איראן את פיתוח הנשק הגרעיני, אבל תוכל להתקדם במסלולים אחרים, ובעיקר וללבנון. לשקם את כלכלתה הקורסת ולחזור לייצא טרור בהיקפים נרחבים למזרח התיכון, ובעיקר לסוריה

בהקשר הפלשתיני הדאגה בישראל היא מחידוש הלחץ הבינלאומי על ישראל לבצע ויתורים לפלשתינים. זאת, אף שבשנים האחרונות הוכח שה פלשתינים נמנעים מכל דיאלוג, ולמעשה בולמים כל התקדמות מדינית.

כמה גורמים העריכו שמדיניות אמריקנית כזאת עשויה גם לעכב את המא מצים לשכנע מדינות סוניות מתונות להפוך את יחסיהן עם ישראל לגלויים.

 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: אי.אף.פי ?? נשיא איראן רוחאני במתקן גרעין
צילום: אי.אף.פי נשיא איראן רוחאני במתקן גרעין
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel