Israel Hayom

היהדות היא קריאה לקבל אחריות. הרב זקס ז"ל

- נתנאל פישר ד"ר נתנאל פישר הוא מרצה במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט

בזמן שבכל העולם עקבו בדריכות אחר בחירתו של נשיא חדש בארה"ב, בעולם היהודי קיבלו בצער את הבשורה המרה על פטירתו של הרב לורד יונתן זקס. הצער נבע מכך שהרב זקס לא היה דומה לשום רב שאנחנו מכירים, ודווקא כיום, בתקופה של שסעים קשים, פטירתו של הרב זקס, מהאישים הבודדים שידעו לגשר ולחבר, היא אובדן גדול שבעתיים.

הרב זקס היה מהחשובים ומהמשפיעים שבהוגי הדעות היהודים בדו רנו, לא רק בעולם היהודי אלא בעולם כולו. היתה לו יכולת יוצאת דופן לחבר בין קצוות. הוא הטיף לתיקון עולם וגם למען שמירת מצ וות. הוא כתב על החובה הדתית להגן על כדור הארץ, על אקטיביזם חברתי, על שיח בין דתי ועל חשיבות ערכי המשפחה. זקס היה רב רלוונטי לא רק לקהל שומעיו היהודי, אלא גם למאות אלפי קוראיו בהיכלי הדעת והתרבות הכלליים. כמו רבים אחרים בכל העולם, גם אני הייתי מקבל לאימייל את דבר התורה השבועי שלו, שם היה אפשר לקרוא את הרמב"ם ואת שייקספיר, מדרש חז"ל וציטוט מאריסטו.

הרב זקס גדל בחו"ל, ומרבית שנותיו פעל בבריטניה. אף שרב כמו תו לא היה יכול לגדול בישראל, הוא כבש גם את הרחוב הישראלי. ספריו, שתורגמו לעברית, הפכו לרבי מכר. התברר שיש פה צמא ענק לרבנים שמרגישים בנוח בשני העולמות. המוני אנשים ראו בו הש ראה למי שמרגיש מספיק ביטחון במסורת שלו כדי לכתוב על החובה לכבד דתות ותרבויות שונות. איש שהראה שאפשר להיות יהודי מאמין שומר מצוות, ובו בזמן גם מודרני, משכיל ואיש רוח. הרב זקס נשא דברי תורה בבתי הכנסת, אך גם נאם באוניברסיט­אות. הוא נפגש עם האפיפיור ועם מלכת אנגליה, אך גם היה הדובר המרכזי בכינוסים של חב"ד ובאירועי איסוף תרומות לנזקקים.

התברכנו בישראל בהרבה רבנים גדולים, אבל רבנים כמו הרב זקס נדירים במחוזותינו. לצערנו, יש עדיין בארץ דיכוטומיה בין ערכים כלליים לערכים יהודיים. כשקראתי אותו בפעם הראשונה, הרגשתי שסוף סוף מצאתי את הרב שלי; רב שמרגיש בן בית גם בעולם היהודי השורשי וגם בעולם המודרני, שמדבר בשפה שמרנית אבל לא פוחד להיות רדיקלי. "היהודים אינם משלימים עם העולם כפי שהוא", כתב ממש לאחרונה על פרשת השבוע, "הם מערערים עליו בשם העולם שצריך להיות... לאברהם אמר האלוהים: היה מנהיג. לך קדימה. קח אחריות אישית. קח אחריות קולקטיבית. היהדות היא הקריאה שקורא לנו אלוהים ליטול אחריות".

הרב זקס קרא לנו לתקן עולם שבור. אני מקווה שכמו במקרה של אנשים גדולים אחרים, דווקא הסתלקותו של הרב זקס תחזק רבנים ומנהיגים צעירים יהודים אחרים ללכת בעקבותיו, להיות אמיץ מס פיק לקבל אחריות לא רק לעתיד היהודי, אלא גם לעתיד החברה הכללית. בעולם משוסע כמו שלנו, הגישה המחברת והמגשרת של הרב זקס רלוונטית מתמיד.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel