Israel Hayom

ג'ו ביידן שהופתעתי להכיר

- יוסי ביילין

פגשתי בו, לראשונה, ב ,1992 במסגרת פגישות אישיות שקיימתי בוושינגטון עם חברים בכירים בוועדות החוץ של בית הנבחרים והסנאט. הפגישה הראשונה היתה חמה מן הצפוי, ומכיוון ששנינו היינו חייבים לסיימה, קבענו להמשיך בהקדם מן המקום שבו נפסקה. היא אכן היתה ראשונה בסדרה ארוכה של פגישות על התהליך המדיני, שתפס תאוצה בימי הנשיא קלינטון.

בשונה מרוב בני שיחי, הוא גילה בקיאות רבה בהיסטוריה של הסכסוך הישראלי ערבי והישראלי פלשתיני, ומושגים רבים שלא היו מוכרים כלל לעמי תיו, היו שגורים על פיו. הוא דיבר על ישראל בהערכה עצומה. שאלתיו לשורש אהדתו, והוא אמר לי משפט שלא שמעתי משום בן שיח אחר: "אצלי זה מתחיל בבטן, נמשך בלב ומגיע לראש". לימים, פגשתי את המשפט הזה באחד הראיונות שהעניק.

הוא דיבר על שואת יהודי אירופה, על חשיבותו של הרעיון הציוני והזדהותו איתו, ועל ההיכרות שלו עם מנהיגי העבר של ישראל. הפתרונות המדיניים שעליהם דיברנו היו, מטבע הדברים, אלה של המרכז שמאל הישראלי, אך היו לו גם מילים טובות לומר על ראש הממשלה מנחם בגין ועל האומץ שהיה לו לוותר על כל סיני, בניגוד למחויבותו האידיאולוג­ית המוקדמת.

דיברנו לא מעט על סדר העדיפויות באשר להסכמי שלום עתידיים. אמרתי לו שהדרך שנסללה בוועידת מדריד ,(1991) שבה מתקיימות שיחות בין ישראל לבין משלחת ירדנית פלשתינית, משלחת סורית ומשלחת לבנונית, מלאכותית מעט, אך משנקבעה, עדיף שלא לשנותה, כל עוד אין לה חלופה מוסכמת. עם זאת, אילו היה עלי לבחור, הייתי מעניק עדיפות לערוץ הפלשתיני.

"יש בינינו מחלוקת", אמר, "שלום עם סוריה, מבחינת ארה"ב, יוביל לשינוי אסטרטגי. שלום עם הפלשתינים יביא לשינוי טקטי. אני יודע שמבחי נתכם מדובר בצורך למצוא פתרון לשאלה הדמו גרפית, אבל מבחינתה של אמריקה, העדיפות היא לערוץ שביניכם לבין סוריה".

לאחר החתימה על הסכם העקרונות עם אש"ף, נפג שנו שוב. הוא שאל, בחיוך, איך יכולתי להסתיר ממנו את המשא והמתן באוסלו, שנמשך במהלך ,1993 ברקע הפגישות בינינו, אבל היתה זו שאלה רטורית. אמרתי לו שההסכם עם הפלשתינים לא ימנע הסכמים עם ירדן וסוריה אלא עשוי לזרזם: מדינות ערב השתחררו מן הצורך לקשור את גורלן בפלשתינים, מרגע שהיו אלה הפלשתינים שהגיעו איתנו להסכם נפרד. הוא הביע תקווה כי אני צודק.

באחת הפגישות בינינו אמר לי כי בפעם הבאה ניפגש בישראל. הוא קיבל הזמנה לבקר בארץ, וב כוונתו לממש אותה. שאלתי מי המזמין. הוא חיפש בניירת שעל שולחנו ואמר לי כי מדובר בארגון בשם "אש התורה". הוא ראה את הפליאה שניכרה, כנראה, על פניי, ושאל מדוע אני מופתע. אמרתי לו כי אם הוא מעוניין לבקר בארץ, אפשר לארגן לו הזמנה על ידי ארגון מקובל יותר. הוא חייך ואמר שהרב שהיה אצלו והזמין אותו לירושלים, עשה עליו רושם מצוין, ואין לו שום בעיה להתארח אצלם...

שאלתיו לשורש אהדתו לישראל, והוא אמר לי משפט שלא שמעתי משום בן שיח אחר: "אצלי זה מתחיל בבטן, נמשך בלב ומגיע לראש"

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel