Israel Hayom

הדרמה האמיתית היא הקרב על הסנאט

- גדעון ישראל גדעון ישראל הוא מומחה לפוליטיקה אמריקנית ומחבר הספר ‪"Broken Values"‬ על ההקצנה של המפלגה הדמוקרטית

הבחירות הפורמליות בארה"ב הסתיימו. ערוצי תקשורת הכריזו על ביידן כמנצח. הנשיא טראמפ מבטיח קרב מש פטי. כבר עתה מתוכננת לשבת עצרת בוושינגטון הבירה סביב הטענות לזיופים בקלפי. אם למדנו דבר אחד באר בע השנים האחרונות, הוא שאין לדעת מה עשוי טראמפ לשלוף מהכובע. יהיה מעניין בחודש חודשיים הקרובים.

אך לצד המאבק על הנשיאות, מתחולל קרב לא פחות חשוב עבור ארה"ב וגם ישראל, והוא המאבק על שליטה בסנאט. לפני ימים ספורים דומה היה שהרפובליקנ­ים ימ שיכו לשלוט בסנאט. כעת ברור שאין כל ביטחון בכך.

בהנחה שלא יקרו הפתעות עם סיום ספירת הקולות בצפון קרוליינה, יסתיימו הבחירות עם 50 סנאטורים רפובליקנים מול 48 דמוקרטים. רוב בסנאט מצריך 51 חברים, אבל עבור המפלגה שמחזיקה בבית הלבן, די ב 50 סנאטורים, כי קולו של סגן הנשיא שובר כל תיקו בהצבעות. הכל תלוי עכשיו בשני מרוצים לסנאט במדינת ג'ורג'יה. אם הדמוקרטים יזכו בשניהם - יחד עם ג'ו ביידן בבית הלבן - יובטח רוב דמוקרטי בסנאט.

מכיוון שכל חקיקה חייבת לעבור בסנאט ובבית הנבח רים, מפלגת האופוזיציה המחזיקה ברוב באחד הבתים נהנית מכושר מיקוח גדול יותר במשא ומתן מול הרשות המבצעת, למשל בסוגיות תקציב או בנושאים אחרים על סדר היום המפלגתי. יש לכך זווית ישראלית: כשהדמוקרטי­ם שול טים בבית הנבחרים, רוב רפובליקני בסנאט יכול לבלום מדיניות שאינה מועדפת על ממשלת ישראל.

אך מעבר לישראל, לשאלה מי יזכה לרוב בסנאט יש משמעות מכרעת לעתידה של ארה"ב, בפרט עם ג'ו ביידן כנשיא. אם ישיגו שליטה גם בבית הלבן וגם בסנאט, הדמו קרטים צפויים ראשית כל לבטל את הפיליבסטר, המאפשר לאופוזיציה לעכב הצבעה. כדי להעביר חקיקה בסנאט, יש צורך ב 60 קולות. הסנאט אמור להיות בלם לחקיקה שעו ברת בבית הנבחרים ברוב דחוק. החובה של 60 קולות כדי להעביר חקיקה יוצרת מציאות שלא יהיה מצב שרוב קטן כופה את רצונו על שאר ארה"ב. ביטול הפיליבסטר יאפשר לחקיקה לעבור ברוב דחוק )של 50 או .(51 במציאות הזאת הסנאט הופך להיות בית נבחרים נוסף.

אחרי ביטול הפיליבסטר, ובמציאות שבה צריכים רק 50 סנאטורים כדי להעביר חקיקה, ישאפו הדמוקרטים להכיר בפורטו ריקו ובבירה וושינגטון )די.סי( כמדינות של ארה"ב לכל דבר. מדוע? כי שני המקומות האלה מצביעים לרוב למפלגה הדמוקרטית, וקבלתם כמדינות לברית תוסיף אר בעה סנאטורים דמוקרטים. במציאות חדשה זו, סיכוייהם של הרפובליקני­ם להשיג רוב בסנאט בעשורים הקרובים הוא כמעט אפסי.

הדמוקרטים יצביעו בהמשך על הוספת שופטים לבית המשפט העליון. כעת יש שישה שופטים שמרנים )מתוך תשעה(, עוד ארבעה עד שישה שופטים יבטיחו רוב ליברלי ובית משפט ידידותי. בהמשך צפויים הדמוקרטים לאזרח בחקיקה את המהגרים הבלתי חוקיים, שמספרם מוערך בין 10 ל 25 מיליון. הדמוקרטים יודעים שרובם המכריע, אם לא כולם, יצביעו עבורם בבחירות. בתנאים כאלה אין סיכוי למועמד רפובליקני להיבחר לנשיאות. לדמוקרטים יובטח יתרון של כ 15 מיליון מצביעים, לפחות. נוסף על כך, הרפובליקני­ם יהפכו להיות מיעוט קטן בבית הנבח רים. בעצם, ארה"ב תהפוך לקליפורניה, שבה מפלגה אחת שולטת - והשנייה אינה רלוונטית כלל.

השגת רוב בסנאט עבור הדמוקרטים היא אפוא מהלך דרמטי לעתידה של ארה"ב. לא סתם אמר אתמול הסנא טור צ'ק שומר: ‪If we win in Georgia, we change"‬ ."America התוכניות הללו מפורטות במצעה של המפלגה הדמוקרטית ב ,2020 וגם לפני כן. מה שלא כתוב מפורשות, הוצג על ידי הדמוקרטים בתקשורת. הואיל ושום מועמד בג'ורג'יה לא השיג 50 אחוזים, ייערך סיבוב שני בתחילת ינואר. מאות מיליונים יישפכו בקמפיינים - ולא בכדי. אם ישיגו הדמוקרטים את מבוקשם, תובטח להם עליונות אלקטורלית ופוליטית בעשורים הבאים.

מאות מיליונים יישפכו בקמפיינים בסיבוב השני לבחירות לסנאט בג'ורג'יה. אם ישיגו בהן הדמוקרטים את מבוקשם, תובטח להם עליונות אלקטורלית ופוליטית לדורות

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel