Israel Hayom

המומחים חוששים: "יפחית את אמון הציבור בחיסון"

- הממשלה מתכננת: השרים יקבעו את תעדוף חלוקת חיסוני הקורונה מיטל יסעור בית אור

מומחים מביעים חשש שכוונת הממשלה, למנות ועדת שרים שתהיה אחראית לחלוקת החיסונים נגד קורונה, תחליש את אמון הצי בור בחיסונים ושיש צורך בוועדה מקצועית וציבורית לנושא, דוגמת ועדת סל התרופות או הצוות לטי פול במגיפות.

לפי ההחלטה המתגבשת, ועדת שרים שבה יהיו חברים ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון גנץ, שר הב ריאות אדלשטיין, שר הפנים דרעי, שרת התפוצות ינקלביץ' ושר המדע יזהר שי תטפל בנושא תעדוף חלוקת החיסונים נגד קורונה.

"ההחלטה שתתקבל צריכה להיות בשקיפות מלאה, ולא נראה לי סביר שזו תהיה ועדה של פוליטיקאים. בכל מהלך המחלה נפגע אמון הצי בור, וחייבים ללכת עם הציבור ושיהיו איתנו ושיבינו אם החיסון אכן מעולה. המטרה היא לשכנע ולמשוך אנשים להתחסן, ולא לד חוף", אומר ד"ר יאן מיסקין, מומחה למחלות זיהומיות, חבר ועד איגוד רופאי המשפחה וחבר הצוות לטיפול במגיפות במשרד הבריאות.

"זו בדיוק הסיבה שאסור שפולי טיקאים יהיו מעורבים. צריך ועדה ציבורית, ברמה של העם ובוודאי לא פוליטיקאים. האם רופאים צרי כים לקבוע? זה עדיף מפוליטיקאי­ם, אבל אפשר שזה יהיה כל אדם. שרי הממשלה עשויים להמליץ על מתן

חיסון ל'בעלי תפקידים חיוניים', כלומר לעצמם, ולכן לדעתי זה צריך להיעשות בשקיפות מלאה, כמו נציגי הציבור בוועדת סל התרופות".

לדבריו, בצוות לטיפול במגיפות ממתינים לנתונים מתקדמים על יעילות החיסון ובטיחותו כדי לקבוע מתווה והמלצות לתוכנית החיסונים. עם זאת, יש עקרונות מקובלים למתן חיסונים במקרים אחרים, למשל לחסן קודם כל אוכלוסייה מטפלת שבאה במגע עם החולים ואת האוכלוסיות שבסיכון הגבוה ביותר לתמותה.

פרופ' נדב דוידוביץ', ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיט­ת בן גוריון וחבר קבינט המומחים המייעץ לפרויקטור הקורונה, סבור שיש ועדות מקצועיות קיימות כמו הוועדה המייעצת למשרד הבריאות בנושא מחלות זיהומיות וחיסונים, או הצוות לטיול במגיפות, שתפקידם להחליט מי יקבל קודם את החיסון.

"אנשים לא אוהבים שמערבים פו ליטיקה ובריאות. למה לא להשאיר את זה בידי אנשי המקצוע שמיומנים ועוסקים בזה כבר שנים? ועדת סל התרופות היא ועדה ציבורית, שקו בעת סדרי עדיפויות למתן תרו פות וזוכה לאמון רב לאורך שנים. כשההחלטות האלה ניתנות בשדה הפוליטי, זה מייצר ויכוח שנראה לא ענייני ועלול להפחית את אמון הצי בור בחיסונים".

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel