Israel Hayom

החיסון עוד רחוק, למצוא את האיזון הנכון

- פרופ' אורנה בראון אפל

בהתרופות שבוע שעבר כולם התרגשו מהחדשות של חברת

פייזר לגבי יעילות החיסון לנגיף הקו רונה ומייד בתקשורת התחילו ההאשמות לכך שמ קבלי ההחלטות לא בחרו מראש בסוס המנצח, אלא חתמו חוזה עם חברה אחרת בשם מודרנה. די, הציבור עייף כבר מההאשמות ומזריקת הבוץ על האנשים הפועלים יום ולילה לנסות למצוא מענה למגיפה.

צריך להבין, כל חברות הפארמה המובילות בעולם עובדות על פיתוח חיסון, הן מתחרות ביניהן במרץ, כאשר התגמול שלהן יהיה רישום פטנט ייחודי והר ווח הכספי הענק שיהיה להן ממכירת החיסונים לכל מדינות העולם. כיום נמצאים בפיתוח יותר מ 670 תרופות וחיסונים לטיפול בקורונה. באתר ארגון הב ריאות העולמי רשומים 48 חיסונים הנמצאים כבר בבדיקת יעילות קלינית, זאת אומרת שכיום יש מספר רב של חיסונים מוכנים, אך עדיין יש לבדוק אם הם יעילים וללא תופעות לוואי בעייתיות. גם החיסון שמפותח בישראל נמצא ברשימה זו. אבל בתחילת "מרוץ החימוש" בחיסון לא ניתן היה לנבא מי מכל חברות התרופות העובדות על הפיתוח של החיסון תצליח לפתח ראשונה את החיסון ולקבל אישור מה FDA )מינהל המזון והתרופות האמריקני המאשר תרופות וחיסונים(.

היום, על פי המצב, סביר להניח שמספר רב של חיסונים יפותחו בהצלחה בשנה הקרובה, ואין צורך להתרגש מכך שחברה אחת הצליחה לפרסם לפני האחרות את הצלחת הניסוי שלה. לכן ההתרגשות הגדולה סביב החיסון הספציפי הזה מוגזם לטעמי. בתוך זמן קצר יהיו חיסונים נוספים, וההשוואה בינם על בסיס מידע מהימן שהחברות חייבות לפרסם יעזור לנו להחליט באיזה לבחור.

טוב עושים במשרד הבריאות שהם מנהלים משא ומתן עם חברות רבות ולא שמים את כל הביצים בסל אחד. העברת ביקורת בשלב זה על העוסקים במלאכה מיותרת ולא מועילה לאף אחד.

למשרד הבריאות ועדה מייעצת למחלות זיהומיות ולחיסונים הפועלת כבר כשלושה עשורים ובה יושבים המומחים הטובים ביותר שלנו. כבר שנים הם עוסקים בבדיקת הצורך בחיסונים, סוגי החיסונים הקיימים, כיצד לתת אותם, לאילו גילים ובאיזו תכיפות. עד היום שיטה זו הוכיחה את עצמה. הכנסת חיסון למערך החיסונים הניתן בישראל צריך להיקבע רק על בסיס מקצועי ללא קשר לפוליטיקה, רווח כלכלי או אחר.

חשוב לציין שהוועדה עובדת מבלי לקבל תמורה כספית. אני רוצה שההחלטה על החיסונים שיינתנו לצבור תתקבל רק לאחר דיון מעמיק על סמך כל המידע הדרוש. הסבלנות תשתלם. אז נכון לעכ שיו אנחנו צריכים לחיות לצד הקורונה, לא לחכות לחיסון שעוד ייקח זמן עד שיגיע. כולם יודעים כבר מה לעשות, אז עוד קצת סבלנות. שמרו על ריחוק חברתי, עטו מסיכות ונעבור את זה יחד.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel