Israel Hayom

"שיפור ביחסי ישראל ואפריקה - מעבר לפינה"

מחקר של משרד המודיעין מצא: ניתן להתמקד בקידום אינטרסים משותפים עם שש מדינות ● בין הממצאים: "סין וטורקיה מגבירות אחיזתן ביבשת"

- אריאל כהנא

מתוך כ 1,400 הצבעות באו"ם בנושא הסכסוך הישראלי ערבי מאז ,1990 מדינות אפריקה הצביעו עם ישראל רק במיעוט זעום מהמקרים. כך מצא מחקר גדול שנערך בשיטות חדשניות, מטעם משרד המודיעין. הן עושות כך משום שמדובר ב"הצבעה גושית" של מדינות אפריקה עם הפ לשתינים ונגד ישראל.

המחקר, שעשה שימוש בשיטת "נתוני ענק" ‪,(Big Data)‬ בחן את פוטנציאל הקשרים בין ישראל למדינות אפרי קה, בהתבסס על 150 מאגרי מידע שו נים. הממצאים העיקריים הם שישראל יכולה לגרום - בטווח זמן מהיר יחסית - לשש מדינות באפריקה לשנות את אופן ההצבעה שלהן, אך הדבר מות נה בקידום אינטרסים משותפים לאותן מדינות ולישראל.

במסקנה חשובה לא פחות, חוקרי משרד המודיעין מתריעים כי טורקיה וסין מגבירות את אחיזתן באפריקה. המ חקר מצא כי "טורקיה, רק בעשור האחרון הגדילה את כמות הנציגויות הרשמיות שלה באפריקה כמעט פי ארבעה". עוד מודגש כי סין מרחיבה מאוד את השק עותיה ביבשת.

על רקע זה מציע המחקר להתמקד בשש מדינות. טוגו, רואנדה, דרום סו דאן, קמרון והרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. על מנת לקרב אותן, על יש ראל לסייע להן "ב'סלילת דרך' עבו רן להישגים שונים בוושינגטון". נוסף על כך, על פי החוקרים, ישראל יכולה לשתף פעולה עם מדינות אלה בתחומי הביטחון השוטף והלוחמה בטרור, בניית תשתיות, ניצול משאבי הטבע וטכנו לוגיה. יצוין כי בפועל, לפחות בחלק מתחומים אלה, אכן שיתופי הפעולה קיימים ומתחזקים זה מספר שנים.

התקרבות לוושינגטון

"עבור כלל המדינות בולט כי הנכס הייחודי ובעל המשקל הרב ביותר שמ חזיקה בו ישראל למולן הוא 'פתיחת הדלת' והתקרבות לוושינגטון וקידום אינטרסיהם למולה. יכולות ישראל לת רום למדינות מידע ואמצעים בתחו מי השכלה ואקדמיה, חקלאות, בריאות ומים, יכולים להוות נדבך משלים לעניין היחסים עם ארה"ב בסך המאמץ הישרא לי לשינוי דפוס ההצבעה", נכתב בפרק המסקנות.

עם זאת, החסם העיקרי בפני חיזוק הקשרים עם מדינות אפריקה, הוא העו בדה שהן נשלטות בידי דיקטטור. "גורם מפתח המשפיע ביותר על יכולתה של המדינה לנקוט קו פרו ישראלי יותר, הוא דמותו של המנהיג, ההיסטוריה שלו, הלגיטימציה שלו בזירה הבינ"ל ובעיני השותפות האפריקניות", מסי קים החוקרים.

שר המודיעין, אלי כהן, אמר ל"ישראל היום" בתגובה למחקר כי "אפריקה היא יבשת גדולה וחשובה, שמדינותיה מצביעות ומשפיעות על החלטות הקשורות לישראל בפורומים אזוריים ובינלאומיי­ם רבים. לחלק מאותן מדינות יש אינטרסים משו תפים עם ישראל, מה שפותח בפנינו הזדמנויות רבות לשיתופי פעולה בת חומי הביטחון, הכלכלה, האנרגיה, הח קלאות ועוד - שיכולים לתרום לביטחון הלאומי של ישראל מחד, ולסייע לאותן מדינות מאידך. נפעל על בסיס העבודה להעמיק את הפעילות ולחזק את הק שרים של מדינת ישראל באפריקה".

 ??  ??
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? אלי כהן
צילום: אורן בן חקון אלי כהן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel