Israel Hayom

"יחסי למנהיג מתבסס על כבוד והערכה, ולא על חנופה והתבטלות"

ח"כ גדעון סער מדבר בגילוי לב על יחסיו עם נתניהו ועל אי צירופו לממשלה ● על משפט נתניהו: הוא סבור שרה"מ לא צריך לצאת לנבצרות ● ועל ההתלהמות של הפוליטיקאי­ם: "קבלת תשומת לב היא לא קבלת הערכה"

- גדעון אלון

ח"כ גדעון סער (ליכוד), מהח"כים הבולטים בכנסת, שעמד בראש שני משרדי ממשלה (חינוך ופק נים), היה יו"ר הקואליציה ונחשב בעבר לאחד ממקורביו של רה"מ נתניהו, מכהן היום כח"כ מהשורה החבר בוועדות החוץ והביטחון, והמשנה למודיעין ולשירותים החשאיים. נתניהו צירף לממשלתו 12 שרים מהליכוד, אבל לסער לא נמצא מקום, למרות ניסיונו הרב.

בראיון שקיימתי איתו בלשכתו הצק נועה בכנסת, הוא היה נינוח ושקל כל מילה. כששאלתי אותו אם התאכזב כשק נתניהו לא צירף אותו לממשלתו, הוא השיב: "אני מעולם לא התלוננתי בפוק מבי על כך. אני רק יכול לומר שבעבר מונו שרים לממשלה על יסוד כישורים, יכולות, ניסיון, ומעמד ציבורי ותנועתי כפי שנקבע בפריימריז. כך היה מקובל בעבר וכך אני מקווה שיהיה גם בעתיד". ייתכן שהוא לא סומך על נאמנותך? "אני אדם מאוד לויאלי, אבל אם יש מישהו שהפרשנות שלו ללויאליות היא חנופה והתבטלות, לכך אי אפשר לצפות ממני. היחס שלי לאנשים בתוך המערכת הפוליטית, כולל מנהיגים, מתבסס על כבוד לתפקיד, הערכה לכישורים, אך לא חנופה והתבטלות".

איך היית מגדיר את מערכת היחת סים ביניכם?

"אנחנו בקשר לעיתים רחוקות מאוד. במקרה יצא שבשבוע שעבר שוחחנו בטק לפון שיחה ארוכה בנושא הקורונה".

היו ימים אחרים ביחסים ביניכם. אני זוכר שהיית אחד ממקורביו.

"לאורך רוב השנים היו בינינו יחק סים קרובים. התחלתי לעבוד איתו לפני 22 שנה כמזכיר ממשלה, ולאחר מכן, כח"כ, הייתי קרוב אליו כאשר היינו באופוזיציה, והייתי ציר מרכזי להקמת הממשלה .2009קב היו לנו שנים ארוכות של שיתוף פעולה הדוק".

נלחם בכל הכוח

מה גרם לשיבוש היחסים? "חזרתי למערכת הפוליטית למרות התנגדות אקטיבית של נתניהו. עוד לפני שחזרתי הוא יצא נגדי בכל הכוח, סיפר את הסיפור על כך שרקחתי כביק כול מזימה עם הנשיא ריבלין שהוא יטיל עלי את תפקיד הרכבת הממשלה. היום כולם יודעים שמדובר בקשקוש. זו הבק חירה שלו, ואני עושה לטובת המדינה כמיטב יכולתי".

בדצמבר 2019 התמודדת מול נתת ניהו על הנהגת הליכוד, וקיבלת רק 27.5% מהקולות. האם בדיעבד זו לא היתה טעות מצידך?

"לא. בעולם הפוליטי אתה לא מקבל שום דבר על מגש של כסף, ואתה לא יכול ללכת רק במסלול של ניצחונות. לפעמים עליך להיות מוכן לשלם מחיר מסוים אם אתה מאמין בדרך".

יש הסבורים שהתמודדת רק כדי שיירשם ברקורד שלך שהתמודדת מול נתניהו.

"זו לא היתה הסיבה להתמודדות. היה לי ברור גם מהסקרים שעשיתי שנתניהו נהנה מיתרון גדול, אבל ישנם רגעים שבהם אתה אומר לעצמך שכאיש ציק בור - זה מה שעליך לעשות".

אתה סבור שבפתיחת משפטו של נתניהו עליו להכריז על נבצרות ולת צאת לחופשה?

"לא. אנחנו חיים במשטר פרלמנטרי. החוק קבע עמדה ברורה של מתן עדיפות לדרך הדמוקרטית על ערכים אחרים. אנחנו לא יכולים לרוקן את משמעות החוק, למרות שזה עשוי לעורר קשיים מסוגים שונים".

מה ההשלכות הצפויות לישראל מול הממשל החדש בראשות ג'ו ביידן?

"זו סיטואציה מדינית יותר מאתגק רת, מכיוון שבנושא האיראני ובנושא הפלשתיני, עמדות היסוד של טראמפ וממשלו היו יותר קרובות לעמדות היסוד של ישראל; אבל אני לא ממהר להצטק רף לנבואות הזעם. ביידן הוכיח במשך עשרות שנים ידידות לישראל, ומערק כת היחסים שלו עם נתניהו היא טובה".

אתה שותף להערכות שביידן יחת זיר את הנושא הפלשתיני לשולחן הדיונים, ועשוי להפעיל עלינו לחצים להגיע להסדר?

"אינני משוכנע שהנושא הזה יהיה בראש סדר העדיפויות שלו כשייכנס לבית הלבן. בסופו של דבר, הדברים מוק כרעים בין הצדדים, והאמת היא שלאבו מאזן אין את הרצון או התמיכה הפלשק תינית לסיים את הסכסוך".

כמשפטן שעבד במשרד המשפת טים, מה דעתך על הביקורת של גורמים בליכוד נגד הפרקליטות והשופטים?

"אני בעד ביצוע רפורמות במערכת המשפטית, ולצערי, מעולם הנושא הזה לא היה בסדר היום של נתניהו. אני בעד פיצול תפקיד היועמ"ש לממשלה, ובעד חקיקת חוק יסוד: החקיקה. אני בעד ביק צוע תיקונים - ויש מה לתקן - אבל הדבר צריך להתבצע בסגנון ממלכתי,

ולא תמיד אני יכול להזדהות עם סגנון הביקורת שחלק מעמיתיי משמיעים. הבעיה המרכזית היא ריכוז והעצמה של כוח ואקטיביזם שיפוטי קיצוני".

התערבות גוברת

מהי תגובתך על החלטת בג"ץ לקיים דיון בהרכב מורחב בנושא חוק יסוד: הממשלה?

"מי שהדמוקרטיה יקרה לליבו, צריך להיות מוטרד מהפיכת ביהמ"ש לערכאת ערעור על ההכרעות הדמוקרטיות של העם באמצעות נציגיו, כאשר עילות ההתערבות הולכות ומתרבות".

זימונו לחקירה במשטרה של ח"כ זוהר בחשד לניסיון סחיטה, נראה לך הגיוני?

"מצד אחד, הדברים שח"כ זוהר אמר לא ראויים בעיניי, אבל הוא חזר בו והבהיר את כוונתו. מצד שני, זה ממש לא מקרה להליך פלילי. עצם התפיק סה שהוא ניסה לסחוט באיומים בשידור רדיו, לאוזני כל עם ישראל, ושאין בכלל קלטות - זה לא רציני".

מספר הפוליטיקאי­ם שמתנהלים כמוך, ללא התלהמות וגידופים, פוחת והולך. האם אתה לא חש כנטע זר?

"גם אם אתה צודק - אני לא יכול ולא רוצה להשתנות. העולם השתנה, וגם הפוליטיקה משתנה. אני מרגיש יותר מתמיד שהציבור רוצה שאנשים ישרתו אותו בדרך שלי".

הסגנון המתלהם נובע, לדעתך, מהת רצון של פוליטיקאים להגיע לכותרות?

"יש כמה סיבות, אבל העיקרית היא שזו הדרך הקלה לקבל תשוק מת לב. זה לא אומר שזו הדרך הקלה לקבל הערכה".

"אני לא יכול ולא רוצה להשתנות. העולם השתנה, וגם הפוליטיקה השתנתה. אני מרגיש יותר מתמיד שהציבור רוצה שאנשים ישרתו אותו בדרך שלי"

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? ח"כ סער. "אי אפשר ללכת רק במסלול של ניצחונות"
צילום: אורן בן חקון ח"כ סער. "אי אפשר ללכת רק במסלול של ניצחונות"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel