Israel Hayom

ימנים, תגידו תודה למארק צוקרברג

- שגיא ברמק ד"ר שגיא ברמק הוא מומחה להיסטוריה אמריקנית וראש תוכנית אדם סמית בקרן תקווה

לאחרונה מתריעים רבים בימין הישראלי והאמריש קני כאחד מפני צנזורה פוליטית שמפעילות הרשתות החברתיות. פייסבוק וטוויטר, כך נטען, הפסיקו להיות פלטפורמות ניטרליות המאפשרות תפוצה חופשית של רעיונות. במקום זאת, הרשתות החלו לקחת חלק ב"הנדסת תודעה" פרוגרסיבית, המשרתת את השמאל ופוגעת בימין. לפי מרכז המחקר הנחשב פיו, 90 אחוזים מהרפובליקנ­ים מאמינים שהרשתות החברתיות עוסקות בצנזורה פוליטית.

לכאורה, נראה שיש ממש בטענות העולות מימין. טוויטר אכן הסירה שורה של פרסומים הנוגעים לשחיש תותו לכאורה של האנטר ביידן, בנו של הנשיא הנבחר. טוויטר אף מסמנת כשקריים רבים מציוציו של הנשיא היוצא טראמפ, המאשים את הדמוקרטים בזיופים. אפילו אצלנו חסמה פייסבוק את אפשרות הקידום הממומן של הוצאת הספרים הימניתששמר­נית "שיבולת".

טוויטר ופייסבוק אכן רחוקות מלהיות מושלמות. הן שגו לא אחת כשחסמו שלא לצורך דעות שעדיף היה לו משתמשים אחרים יסדקו את אמינותן ברחבי הרשת. אבל חשוב להאיר בפרופורציה הנכונה את הטענות מיש מין ולהזהיר מפני השלכותיהן. כמה מקורות, ובראשם האתר הנחשב "פוליטיקו", קובעים כי אין בנמצא ראיות לצנזורה סדורה, שיטתית ועקבית של תוכן ימני ברשש תות חברתיות. אדרבה, תוכן ימני שלט וממשיך לשלוט ברשתות החברתיות ללא עוררין. כך, למשל, כלי המידע ,CrowdTangl­e כמו מקורות אחרים, מראה כי בכל יום נתון, רוב עשרת הפוסטים הפופולריים ביותר שעוסקים בפוליטיקה - מקורם בדמויות או בגופים ימניים, החל מדונלד טראמפ, דרך פוקס ניוז וכלה בפרשן השמרני המוביל דן בונגינו. באופן כללי, דמויות ימניות ודפים ימניים זוכים לתפוצה ולפופולריו­ת רבה הרבה יותר ממקביליהם בשמאל ברשתות. אם פייסבוק וטוויטר מנסות לדכא תפוצה של דעות ימניות, נראה שהן נכש שלות בכך כישלון חרוץ.

הקריאות בימין לרגולציה מדינתית של הרשתות החברתיות הן דוגמה קלאסית למצעד של איוולת. מצד אחד, ימנים מוחים על עוצמתה של ה"דיפ סטייט". מצד שני, אותם ימנים מבקשים לתת כוח לרגולטורים אנוש נימיים על האינטרנט (וזוהי המשמעות המעשית של כל רגולציה). מהלכים שכאלו, לו ייצאו אל הפועל, יולידו שורה של תוצאות בלתי מתוכננות וימסדו קשרי הוןש שלטון בין הרשתות הגדולות לבין הרגולטורים. נקבל גם פגיעה בחופש הביטוי וגם השפעה של חברות גדוש לות על פוליטיקאים.

הרשתות החברתיות הן אלו שאפשרו את ההתעוש ררות הפוליטית הימנית ברחבי העולם בעשור האחש רון. מבלי להתכוון לכך, החברות הללו סייעו לקדם שינויים פוליטיים משמעותיים בהמון מדינות, חלקם הגדול בכיוון הימני והפופוליסט­י. לולא פייסבוק וטש וויטר, ובעולם התקשורת המסורתי, הפלורליזם הפוליטי שלנו היה מוגבל ביותר, בלשון המעטה. ימנים ברחבי העולם חייבים הרבה מאוד למארק צוקרברג. למרות כמה החלטות שגויות, טעויות בשיקול הדעת ונפילות מיותרות, הרשתות החברתיות היו ועודן הפורומים הליש ברליים ביותר מבחינת חופש הביטוי שידעה האנושות.

צנזורה? הרשתות החברתיות הן אלו שאפשרו את התעוררות הימין ברחבי העולם בעשור האחרון. לולא פייסבוק וטוויטר, הפלורליזם הפוליטי שלנו היה מוגבל ביותר

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel