Israel Hayom

להבהיר לחמאס שיש קווים שאסור לחצות

הירי מעזה מלמד: ישראל חייבת להבהיר לחמאס מהם הקווים האדומים שאסור לחצות ● גם אם נכונה הטענה שהרקטות שוגרו בטעות בגלל הגשם, ברור שתקלות לא "קורות" - אלא נגרמות

- יואב לימור

גם אם מתעלמים מהמקריות המפליאה שהברק מכה פעמיים באותה הדרך וגורם לשיגור רקטות לטווח ארוך באופן לא מתוכנן )בפעם הקו דמת השיגור בוצע לבאר שבע(, אסור לישראל לעבור לסדר היום על העובדה שמאות אלפי תושבים הוטרדו באישון לילה משנתם.

בישראל נטו אתמול לקבל את הגרסה העזתית, כי תקלה בציוד שמקורה במזג האוויר היא שגרמה לשיגור שתי הרקטות לכיוון מרכז הארץ.

ישראל נשענת לא רק על מידע ועל המבוכה ששררה בעזה בעקבות הירי, אלא בעיקר על העובדה שבורות הירי שמהם שוגרו הרקטות שייכים לחמאס, ולא לג'יהאד האסלאמי. לו זה היה הג'יהאד שיורה, ניתן היה למצוא לכך צידוק, לכאורה: הארגון ציין בשבוע שעבר מלאת שנה לחיסול מנהיגו ברצועה, בהאא אבו אלעטא, וירי כזה עשוי היה להתבצע מצידו כנקמה.

אבל לחמאס אין על מה לנקום. נהפוך הוא: הארגון השקיע בימים האחרונים מאמץ כביר לרסן את פעילי הג'יהאד האסלאמי, ולמ נוע מהם לשגר רקטות לשטח ישראל. בחמאס חששו כי ירי כזה יוביל להסלמה, שמנוגדת לאינטרס הנוכחי של הארגון - רגיעה מוחלטת, בניסיון לקדם הסדרה ארוכת טווח עם ישראל. אתמול גם העביר הארגון מסרים דרך כל מת ווך אפשרי ובכל דרך אפשרית, ובהם הבהיר כי הירי לא היה מכוון אלא תקלה שנבעה ממזג האוויר )רטיבות או מכת ברקים( והוא מבקש להימנע מהסלמה.

סביר שישראל הביאה זאת בחשבון כאשר הסתפקה אתמול בתגובה קצרה ומדודה יח סית על שיגור הרקטות. למכלול השיקולים - שבראשם הרצון להימנע מהסלמה גם בצד הישראלי - נוסף גם מזג האוויר, שממוצאי שבת מקשה על פעילות אווירית. תחילה היו בישראל מי שחשבו שבדיוק מהסיבה הזאת

סונכרן הירי עם הסערה )בניסיון להקשות על איתור השיגורים ועל יירוט הרקטות(, אולם כאמור - הנטייה אמש היתה להאמין לחמאס כי השיגורים בוצעו כתוצאה מתקלה טכנית.

אולם במקרה הזה, נדמה שהמדיניות היש ראלית שגויה. גם אם מתעלמים מהמקריות המפליאה שהברק מכה פעמיים באותה הדרך

וגורם לשיגור רקטות לטווח ארוך באופן לא מתוכנן )בפעם הקודם השיגור בוצע לבאר שבע(, אסור לישראל לעבור לסדר היום על העובדה שמאות אלפי תושבים הוטרדו באישון לילה משנתם והוזעקו למרחבים מוגנים.

על ישראל לדרוש מחמאס לאבטח את הציוד הרגיש שלו, ולוודא באלף דרכים שאין ולא יהיו לו תקלות. ואם מילים לא מספיקות לה עברת המסר - והירי האחרון מוכיח שהן לא מספיקות - ניתן להעבירו בדרך נפיצה יותר שתבהיר לחמאס מהם הקווים האדומים שאסור לו לחצות. כמאמר הפרסומת הישנה: תקלות אינן קורות, תקלות נגרמות - כתוצאה מטיפול לקוי בציוד או מאחסנתו באופן קלוקל - ועל חמאס לוודא שהן לא ייגרמו שוב.

ההימנעות הישראלית מלנהוג כך עלולה להעביר לחמאס מסר שגוי, ולפיו ישראל היא זאת שחוששת מהסלמה ולכן מחפשת לס גור במהירות כל אירוע. נכון אמנם שברמה האסטרטגית לישראל אין שום עניין להיקלע להסלמה והיא מתעדפת )ובצדק( רגיעה, אבל לחמאס צריך להיות ברור שאין רק צד אחד שמגביר ומנמיך את הלהבות כרצונו, ובדרך להסלמה מותר גם לישראל להשתגע כשהק ווים האדומים שלה נחצים.

 ??  ??
 ?? צילום: איחוד הצלה ?? שרידי הרקטה בבת ים
צילום: איחוד הצלה שרידי הרקטה בבת ים
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel