Israel Hayom

חדשות היום

הפערים בין המרכז לפריפריה נחשפים: "מכשיר CT אחד למיליון וחצי תושבים במחוז הצפון"

- מיטל יסעור בית אור

בשורות רעות לנזקקים לבדי קה: ישנו מחסור במכשירי הד מיה מסוג PET-CT באזורי הצפון, חיפה והדרום. מדובר במכשיר שמ סייע לגילוי מוקדם של סרטן, והמח סור במכשירים מסוג זה מוביל לתו רים ולזמני המתנה ארוכים עד כדי פגיעה בטיפול הרפואי בפריפריה.

למרות הנתונים, משרד הבריאות לא יכול לאשר רכישה של מכשירים נוספים, בשל תקנות שמגבילות את מספר המכשירים.

מדו"ח מרכז המחקר והמידע של הכ נסת עולה כי בעוד שבמחוז ירושלים ישנו מכשיר הדמיה אחד לכל 290 אלף תושבים, ובאזור תל אביב מכשיר לכל 363 אלף תושבים - בצפון מכשיר אחד משרת כמיליון וחצי תושבים 1.469) מיליון(, במחוז מרכז 1.1 מיליון, בחי פה יותר ממיליון ובדרום ישנו מכשיר

PET-CT אחד ל 665 אלף איש.

עיקר השימוש במכשירים הוא לצו רך אבחון גידולים. בישראל ישנם היום 14 מכשירי ,PET-CT ועוד חמישה מצויים בתהליכי רכישה. לפי תקנות בריאות העם, המגבילות את מספר המ כשירים הרפואיים המתקדמים, ניתן לרכוש מכשיר אחד לכל 475 אלף תו שבים. לפיכך, לאחר השלמת רכישת 19 המכשירים, יהיה בישראל מכשיר אחד לכל 481 אלף איש בממוצע, כך שלא ניתן יהיה לקנות מכשירים נוספים לפי חוק. חמשת מכשירי ההדמיה החדשים יגיעו לבתי החולים שיבא, המשפחה הקדושה בנצרת, רמב"ם, בני ציון וכרמל.

רוני בלנק, חוקר במרכז המחקר והמידע של הכנסת, אמר כי "כיום יש פער במספר המכשירים לנפש בין המ חוזות. היחס הנמוך ביותר הוא במחוז צפון - כמעט מיליון וחצי נפשות למ כשיר - והגבוה ביותר במחוז ירושלים, כ 290 אלף נפשות למכשיר. גם לאחר השלמת תהליכי הרכש וההתקנה של המכשירים הנוספים, יהיו פערים בין המחוזות, אם כי אלו יצומצמו משמ עותית. במחוז צפון, שבו יותקן מכשיר נוסף, יהיו כ 660 אלף נפשות למכשיר, ובמחוז חיפה, שבו יותקנו שלושה מכ שירים נוספים, יהיו מעט יותר מרבע מיליון נפשות למכשיר".

ח"כ אופיר כץ )ליכוד( יזם דיון בנושא בשבוע האחרון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת: "הנתונים פשוט מרתי חים. זהו פרמטר נוסף שבו הצ פון והדרום סוגרים את הרשימה. תושבי הפריפריה מחכים זמן רב יותר לבדיקות, נאלצים לנסוע מרחקים ארוכים, ואף לוותר על טיפולים בגלל המחסור במכשור באזור".

בדיון התגלה כי שירותי בריאות כללית "הסיטה" רישיון למכשיר PET-CT שאמור היה להיות מוצב בבית החולים העמק ולשרת את תושבי הצפון - לבית החולים כרמל.

בכל מחוז הצפון קיים רק מכשיר אחד - בצפת. לפי תקנות בריאות העם, מחוז הצפון זכאי לשלושה מכ שירים. משרד הבריאות אישר רישיונות להוספת שני מכשירים באזור הצפון, שמהם אחד לבית החולים העמק בע פולה, אבל בהנהלת כללית ביקשו לה עביר את המכשיר לבית החולים כרמל בחיפה. בחיפה יהיו ארבעה מכשירים, לעומת אחד באזור הצפון.

"רגולציה כבדה"

ד"ר אורלי ויינשטיין, האחראית על בתיה"ח של כללית, הסבירה בדיון שמ דובר בפתרון זמני: "הרצון שלנו הוא כמובן להגדיל את מספר המכשירים, אבל הדבר נמצא תחת רגולציה כבדה של משרד הבריאות ומשרד האוצר".

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? ביה"ח הדסה עין כרם. בירושלים - כ 290 אלף נפשות למכשיר
צילום: אורן בן חקון ביה"ח הדסה עין כרם. בירושלים - כ 290 אלף נפשות למכשיר
 ??  ?? ח"כ כץ
ח"כ כץ

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel