Israel Hayom

צוברת תנופה: הרמטכ"ל יקיים סדנה לייעול התר"ש

רא"ל כוכבי יקיים בחודש הבא כינוס לבחינת כיווני ההמשך לתוכנית הרב־שנתית "תנופה" ● בין השאר, פנה צה"ל למשרתיו במסרונים כדי להשתמש בחוכמת ההמונים

- לילך שובל

תנופה לתנופה: הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, יקיים בחודש הבא סדנה לבחינת כיווני ההמשך לתוכנית הרב־שנתית (תר"ש) "תנופה", לאור היעדר המשאבים שמונע את מימושה המלא. הסדנה צפויה להימשך יומיים, וישתתפו בה חברי פורום המטה הכללי של צה"ל כמו גם תתי־אלופים מובילים בצבא.

במהלך הסדנה יתבצע סיכום של שנת 2019 הנחשבת לשנת התכנון של "תנופה", וכן סיכום של שנת 2020 הנחשבת לשנה הראשונה של מימושה. בהמשך הסדנה יתקבלו החלטות גם להמשך מימוש התוכנית בשנה ובשנתיים הקרובות, שיכללו גם סעיפים של התייעלות פנימית והסטות תקציבים.

תר"ש תנופה היא הבסיס שלאורו מנסה הרמטכ"ל להוביל את הצבא

ולהתאימו לאתגרים ולמציאות המשתנה. התוכנית נועדה לממש את תפיסת הניצחון שגובשה בצבא באמצעות שורה של תהליכים, ואחת ממטרותיה המרכזיות היא חיזוק הקצה המבצעי בצבא. לרוע מזלו, נתקל הרמטכ"ל בקשיים אובייקטיבי­ים, בעיקר תקציביים ומשילותיים, ששמים בסימן שאלה את הרלוונטיות של התוכנית, שלשם מימושה נדרש תקציב לא מועט.

איתרע מזלו של הרמטכ"ל, ובפחות משנתיים בתפקיד הוא נדרש לעבוד עם ארבעה שרי ביטחון, ולהמתין לסיום שלוש מערכות בחירות. מגיפת הקורונה גזרה אף היא משמעויות כלכליות. על אלה יש להוסיף את המשבר הפוליטי סביב סוגיית תקציב המדינה, עובדה הגוזרת גם על משרד הביטחון וצה"ל לקבל אישור פרטני מהאוצר על כל הוצאה מעל סכום מסוים. לגוף כמו מערכת הביטחון המצב בעייתי במיוחד.

חיל האוויר מיישר קו

חרף הקשיים האובייקטיב­יים, בצה"ל מדגישים כי התוכנית היא מדורגת, ויצאה לפועל באמצעות הסטות תקציביות פנימיות, וחלק ממימושה נדחה עד להגעת התקציב. במסגרת הסדנה שתתקיים בשבועות הקרובים צפויות להתקבל החלטות גם על הסטת משאבים פנימיים והתייעלות פנימית במטרה להעביר תקציב לרכיבים הנחשבים קריטיים בתוכנית.

חיל האוויר היה הראשון להבין ש"הגבינה זזה", ולפני כמה חודשים ביצע מהלכי התייעלות פנימית. מלבד הקדמת סגירת טייסת 117 בבסיס רמת דוד, החליט בחודש יולי האחרון מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, על שורה של מהלכים, דוגמת העברת מערך מטוסי הקרב ה"ברק" מבסיס חיל האוויר חצור לבסיס רמת דוד, ואיחוד המערכים הטכניים והלוגיסטיי­ם של כל מערך הברק במטרה לחסוך תקנים ומשאבים. עוד הוחלט על סגירת אחד מגדודי הפטריוט המיושנים.

לקראת סדנת "תנופה לתנופה", וכדי לפנות לחוכמת ההמונים, הפיץ אתמול צה"ל מסרון לקצינים בדרגת סא"ל ומעלה, שבו מתאפשר להם להעלות רעיונות התייעלות. בהמשך תינתן אופציה זו לכל המשרתים.

 ?? צילום: מרים צחי ?? רא"ל אביב כוכבי
צילום: מרים צחי רא"ל אביב כוכבי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel