Israel Hayom

המגזר הפרטי, כוכב עליון

- יצחק בן ישראל הכותב הוא אלוף )מיל'( ויו"ר סוכנות החלל במשרד המדע והטכנולוגי­ה

אקירים זרחי ישראל זוכרים ומו

את האסטרונאוט הראשון, אל"מ אילן רמון ז"ל, שטס במעבורת החלל "קולומ ביה", שכל צוותה נספה. בעק בות האסון הקימה אלמנתו רונה רמון ז"ל את קרן רמון ששמה לה למטרה לעודד את החינוך למ צוינות ולמדע בקרב בני הנוער דרך העיסוק בחלל. איתן סטיבה, טייס קרב לשעבר בחיל האוויר, היה שותף להקמת הקרן ואחד התורמים העיקריים לה.

בעקבות אסון קולומביה תם עידן מעבורות החלל מסוג זה ביולי 2011 עם נחיתת "אט לנטיס". במקומן החלה נאס"א לממן פיתוח של רכב חלל חליפי, שיוכל להטיס אסטרונאוטי­ם לת חנת החלל הבינלאומית. הפעם הוחלט לפתח את הרכב בחברה עסקית, ויצא קול קורא לתחרות בין החברות בתחום.

חברת ספייס איקס מובילה בינתיים במרוץ עם רכב החלל "דרגון ,"2 שבו אמור גם לטוס האסטרונאוט "שלנו". ואיך טסו האמריקנים לתחנת החלל בעשור שבו לא היו להם מעבורות? בא מצעות רכב חלל רוסי, ללמדכם עד כמה החלל הוא תחום שבו שיתוף הפעולה הבינ"ל הוא הדוק בהשוואה לכל תחום אחר.

המגמה המאפיינת את הפעי לות בחלל בשנים האחרונות היא זו: בניגוד לעבר, שבו הפעילות בחלל בוצעה כמעט רק על ידי ממשלות של מדינות גדולות וע שירות, יותר ויותר פעילות מת בצעת כיום במגזר העסקי, כולל פיתוח משגרי לוויינים. דוגמה לכך ניתן לראות אצלנו בסיפור הנחיתה על הירח של "בראשית", שפותחה על ידי קבוצת צעירים בעלי חזון, ונבנתה במימון פרטי של כ 100 מיליון דולר.

איתן סטיבה עתיד לשהות בתחנה 200 שעות, שבמהל כן יבצע שורת ניסויים מדעיים וטכנולוגיי­ם. והעיקר: הוא צפוי לקיים פעילויות להנגשת עולם החלל לילדי ישראל, שיוכלו אף לשוחח איתו בשידור חי )בעב רית!( בזמן שהייתו בחלל.

למרות שמדובר בפעילות המ גזר הפרטי, משרד המדע וסוכנות החלל גאים להיות שותפים לקרן רמון בבחירת הניסויים שיבוצעו בחלל כמשימה לאומית שתח בר סביבה את מיטב המוחות של עשרות אלפי ילדים ומבוגרים, נשים וגברים, מדענים ותע שיינים כאחד.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel