Israel Hayom

ההיערכות של ישראל בתחום החיסונים - מצוינת

- אמנון לורד

הישראל אם כבר אפשר להגיע להערכה גסה לגבי תפקודה של ממשלת

ובכלל של המערכת הישראלית מול מגיפת הקורונה? עדיין מוקדם.

אבל מה כן אפשר לקבוע בשלב זה: הפגיעה הבריאותית בישראל, הכל בהשוואה למדינות מתקדמות אחרות בעולם, היא נמוכה יחסית. נמוכה בהשוואה לקנדה, צ'כיה, בלגיה, בוודאי ארה"ב ואיטליה. עכשיו מסתכלים על היערכות המדינה בנושא החיסונים. מול פקידי על כמו דינה זילבר שמדברת כמו אחרונת כותבי מאמרי המערכת בעיתונות השמאל, ישנם ראש הממשלה ושרי הבריאות, קודם ליצמן והיום אדל שטיין. ישראל הגיבה מהר ובהחלטיות עם פרוץ המגיפה בעולם - ועוד בטרם התפשטה בישראל. ממש בימים הראשונים של פברואר השנה, החליטה הממשלה על פיתוח חיסון לנגיף. בסיס לפיתוח חיסון לנגיף מסוג הקורונה החל במכון הביולוגי כבר לפני כחמש שנים.

עכשיו, בנושא אספקת החיסונים, ישראל מאובטחת על ידי שלושה ספקים. אתמול נודע על ההסכם עם מודרנה שמוכנה עם חיסון שיעי לותו 94 וחצי אחוזים, כאשר חיסונים נגד שפעת יעילים הרבה פחות - 80 אחוזים גג ובדרך כלל הרבה פחות מזה )עד 60 אחוזים(. בסוף השבוע שעבר נחתם הסכם עם פייזר. הפרשנים שכולם כמובן מדברים לפי אותם דפי מסרים, דיברו מייד על מחדל. עכשיו מתנהלים מגעים גם לקבל את החיסון הרוסי.

במבט לאחור, ראש הממשלה שיש לו נטיות אלרמיסטיות ככל שמ דובר בסכנות של מוות המוני, הגיב מהר והבין מהר את ההתפתחויות. קשה לראות מישהו אחר בגלריה המוכרת של מומחים ופוליטיקאי­ם שמנסים לתפוס טרמפ על המשבר הבריאותי, שהיה מגיב כפי שנתניהו הגיב. אבל האווירה סביבו היא של נקמנות מגוחכת ומנותקת מהמ ציאות. נפתלי בנט, דינה זילבר, מנדלבליט ואנשי החולצות השחורות נמצאים באותו מחנה: או שהם מנותקים מהמטרה העיקרית של החברה הישראלית, או שעוסקים בכוונה בחבלה במנהיגות שצריכה להוביל את המאבק במגיפה. צריך לומר שיחסית למנהיג שכל אמצעי הקשר שלו עם הציבור משובשים בגלל תקשורת מופרעת ומסיתה, נתניהו שומר על אמינות בעיני הציבור. אם היה מאבד אמינות ואמון מול הציבור, ישראל היתה באובדן שליטה מוחלט ומספר המתים היה בסביבות ה .10,000 כך גם הנתונים הכלכליים שהתפרסמו אתמול הם אופטימיים שלא לומר אופטימיים מאוד. הוכחה יכולת ההתאוששות של המשק עם עקומה בצורת וי. ישראל מדורגת כמעט באותו מקום של דרום קוריאה מבחינת הפגיעה הכלכלית, הרבה לפני רוב מדינות ה .OECD

נשארנו עם בעיית המכון הביולוגי, שהתוצר שלו יגיע יותר מאוחר מההבטחות של מנהליו. אבל במחשבה שישראל תזדקק לעוד הרבה מאוד חיסונים גם במחצית השנייה של 2021 ובשנים הבאות, ההשקעה בחיסון הישראלי מוצדקת. ראש הממשלה נתניהו הבין כבר בסוף מארס השנה, פחות מחודשיים לאחר תחילת הפיתוח, שיש שם התברברות בנס ציונה ועשה נכון שתכנן את הרכישות ממודרנה ואחר כך מפייזר.

 ??  ??
 ?? צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ ?? גנץ, נתניהו ואדלשטיין במכון הביולוגי
צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ גנץ, נתניהו ואדלשטיין במכון הביולוגי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel