Israel Hayom

אלכוהול ההיסטוריה חוזרת

עשור וחצי לאחר שהפסיקו את ייצור הברנדי המפורסם שלהם, ביקבי כרמל נענו לביקוש והחזירו אותו לחיים, בגרסת בוטיק בלבד ● "לא מן הנמנע שבהמשך נגיע גם לרשתות השיווק"

- רונן פרלמוטר

נדמה כי אפילו פרנסי יקבי כרמל ומנהליו לא שיערו לעצמם את עו צמת מותג הברנדי שלהם, 777" דה לוקס", בקרב הצרכנים. אחרי שזו קק ברציפות מאז סוף שנות ה 60 של המאה הקודמת, הפסיקו לזקק בכרמל לפני יותר מ 15 שנה את הברנדי הכל כך מזוהה איתם, ובעצם המזקקה נמכ רה. אבל כוחות השוק, כך מתברר, חז קים יותר.

ראשית זיקוק הברנדי ביקבי כרמל נעוצה כבר בסוף המאה ה ,19 והוא נעשה אז בטכניקה ששילבה זיקוק דודי ב"פוט סטיל" מנחושת, יחד עם זיקוק רציף כמותי במזקקה גרמנית שנקלטה ביקב בשנות ה 30 של המאה הקודמת. לצד ה 777 זוקקו בראשון גם ברנדי "אקסטרה פיין" ולפניו "ברנדי מדיצינל" העממיים, כשבראש הפי רמידה היו גם מותגי ברנדי יוקרתי ומשובח דוגמת "כרמל ,"100 "כרמל "120 ועוד מהדורות מתיישנות ומו גבלות ששווקו לרגל אירועים היסטו ריים שונים, חלקן אף זכו במדליות בי נלאומיות בתחרויות חשובות.

בשל הירידה בצריכת ברנדי בישראל, כמו בעולם כולו, המשיך מלאי הברנדי הישן להימכר עד לפני כחמש או שש שנים ברשתות, אך בסוף גם הוא נגמר ומאז הפך הברנדי הזה למוצר בעל ערך אספני, לא פחות.

הביקוש גבוה

"אנשים שואלים אותי כל הזמן מה עם הברנדי ולמה אנחנו לא מחזירים אותו", מספר יוסי אדרי, סמנכ"ל המ כירות והשיווק של היקב. "קרה לא אחת שביקרתי באירועים של לקוחות שלנו, שלכבוד המאורע שלפו בקבוק 777 מאיזה "סליק", מזגו ממנו "לחיים" בי ראת קודש שלא היתה מביישת סינגל מאלט נדיר, והסכימו לתת גם לי לגימה רק בתנאי שאחזיר להם את הבקבוק".

במהלך החלפות ההנהלה הת כופות שסבל מהן היקב )מאז עברו כרמל לידיים פרטיות ועד לכניסתו של המנכ"ל הנוכחי, נדב ארנס, לפני כמעט שלוש שנים, סבל היקב מאי יציבות ניהולית; ר"פ(, זיהו שם המ נהלים את הצורך בהחזרת מותג הב רנדי ההיסטורי לחיים, הן בשל חוזקו בישראל והן בשל התעוררות צריכת הברנדי בכל העולם. הם גייסו מספר מצומצם של חביות ברנדי ישנות שנ שמרו בסוד שנים ארוכות במרתפי היקב ובמקביל החלו בפרויקט זיקוק של ברנדי חדש.

"זיקוק ברנדי וערבובו הם מלאכה מורכבת ומרתקת" אומר יפתח פרץ, היינן הראשי בכרמל, "ולמרות שצוות הייננים שלנו ואני נרתמנו למלאכה בשמחה רבה, הרגשתי שעדיין חסר לנו ידע וניסיון בכך ולכן הוצאנו "צו "8 לד"ר מנדל גיל, שהיה אחראי בין היתר לזיקוק ביקב עד לפרישתו לג מלאות. הניסיון והידע שלו לא יסו לאו בפז. יחד איתו ניסינו לשמר את האיכות ולחדש את המסורת ואני חושב שיצאו לנו דברים נפלאים".

טלפנתי למנדל, דוקטור לטכנולו

גיות של ייצור יין ובעל ידע וניסיון של עשרות שנים בתחום באוקראינה ולאחר מכן בישראל, לשמוע ממקור ראשון קצת חוויות. "עליתי לישראל ב '91 ועשור לאחר מכן הצטרפתי לכ רמל. למרות שיצאתי לפנסיה באופן רשמי כבר לפני כארבע שנים, אני עדיין בקשר רציף עם היקב, מסייע בבצירים וכמובן שהייתי שותף גם בפ רויקט הברנדי", הוא מצטנע. "ברנדי טוב צריך קודם כל להיות מיוצר מע נבים לבנים, בעלי תכולת סוכר נמוכה וחמיצות גבוהה. אנחנו גם לא משת משים בו בכלל בביסולפיט. הכוהל נוצר בתהליך הזיקוק בלחץ אדים נמוך, כאשר את רובו אנחנו מיישנים בחביות עץ חדשות ומיעוטו בחביות שהיה בהן כבר יין, והשילוב הזה מע ניק לנו תוצאות טובות מאוד".

"בשלב זה, בגלל מגבלות בכ מות חומר הגלם שעמד לרשותנו, הוצאנו למכירה כמות לא גדולה של בקבוקים, אלפים בודדים", מעדכן אדרי, "הברנדי יימכר באריזת מתנה בחנויות המתמחות, במסעדות ובבתי המלון בלבד, אבל לא מן הנמנע שבהמשך נגיע גם לרשתות השיווק, עם ה 777 או עם מותגים נוספים".

 ??  ??
 ?? צילום: אלבום פרטי ?? גיל מנדל
צילום: אלבום פרטי גיל מנדל
 ?? צילום: יוראי רבן ?? יפתח פרץ
צילום: יוראי רבן יפתח פרץ
 ?? צילום: יוראי רבן ??
צילום: יוראי רבן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel