Israel Hayom

פסיכולוגים רפואיים במחלקות קורונה: רק בשלושה בתי חולים

חולים ללא מענה: היחידים שמפעילים פסיכולוגים במחלקות - אסותא, רמב"ם ושיבא ● מומחים פנו למנכ"ל משרד הבריאות: "המשפחות במצוקה, גייסו מהשוק הפרטי" ● המשרד בתגובה: "מערך הטיפולים הנפשיים פעיל"

- מיטל יסעור בית־אור

רק שלושה בתי חולים בישראל הקצו שעות עבודה של פסיכולוגים רפואיים במחלקות הקורונה שלהם, לצורך טיפול בחולים, בצוותים הרפואיים ובקרב בני המשפחות. זאת אף שדווקא במחלקות אלו יש מצוקה נפשית רבה.

כך טוענים בפורום הארגונים למען הפסיכולוגי­ה הציבורית.

בתי החולים שהקצו משאבים אלו הם רמב"ם החיפאי, אסותא אשדוד ושיבא שבתל השומר (ללא שירות לטיפול נמרץ קורונה). נוסף על כך, בבית החולים בילינסון שבחולון יש פסיכולוג רפואי במרפאת המחלימים.

בהתאם למספר המיטות

מנתוני ארגוני הפסיכולוגי­ם עולה עוד כי אין כלל פסיכולוגים רפואיים במחלקות הקורונה בבתי החולים וולפסון, יוספטל, פוריה, לניאדו, כרמל ובתי החולים בנצרת.

ביתר המוסדות הרפואיים מוצע שירות שניתן רק במידת הצורך, בקריאה ייעודית.

בשל המצב הנוכחי, פנו בפורום הארגונים למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי.

"המצוקה הנפשית בקרב המאושפזים במחלקות אלו רבה, הן לאור המהלך הסוער של המחלה והן בשל תנאי הריחוק והבידוד ההכרחיים בו. ללא מענה ראוי, המצוקה הזו מציבה את החולים בסכנה לפי

תוח פסיכופתולו­גיה משמעותית", כתבו ראשי הפורום ללוי. "למצוקות רבות אלו, הדורשות מענה מיומן של פסיכולוג רפואי או שיקומי, מצטרפות מצוקתם של בני משפחותיהן של המאושפזים וכן הצוותים העובדים במחלקה".

הפונים הציעו ש"כדי לאפשר מענה הולם לכל אלו, ראוי שלכל מחלקת קורונה יוקצו שעות עבודה של פסיכולוג רפואי/שיקומי, כתלות במספר המיטות".

הפתרון שהעלו הכותבים מפורום הארגונים הוא לגייס מהשוק הפרטי מאות פסיכולוגים רפואיים ושיקומיים לשורות המערכת הציבורית בעת המשבר. "השקעה במערך הפסיכולוגי­ה הציבורית תוביל לחיסכון משמעותי בהוצאות נלוות בהמשך עם ההידרדרות הצפויה במצב הנפשי".

"המנגנון מתפקד"

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי מערך הטיפולים הנפשיים בהקשר זה - מתפקד כראוי.

"בכל בתי החולים הכלליים קיימים שירותים של בריאות הנפש והשירותים לעבודה סוציאלית, אשר נותנים מענה לחולים ולצוותים במחלקות הקורונה", צוין בתגובה. "האגף לבריאות הנפש בשיתוף עם השירות לעבודה סוציאלית מפעיל צוותים של מומחים חיצוניים לתמיכה ולחיזוק החוסן הנפשי של הצוותים. במקביל, מופעל קו טלפון ייעודי לאנשי מקצוע ע"י מומחי בריאות נפש".

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? מחלקת קורונה בשערי צדק. "השקעה תוביל לחיסכון"
צילום: אורן בן חקון מחלקת קורונה בשערי צדק. "השקעה תוביל לחיסכון"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel