Israel Hayom

קריאת השכמה: הדריכות בצפון כאן כדי להישאר

- עודד גרנות

מטעני הנפץ, שהניחו מחבלים סמוך לגדר ברמת הגולן, הם בבחינת קריאת השכמה למי שחשב שהמלחמה בין המלחמות בצפון נפסקה, או לפחות נטלה פסק זמן עד לסיום המלחמה שבין ביידן לבין טראמפ.

שכן על פי ההיגיון הסביר, כל הגורמים המעורבים בהפעלת טרור נגד ישראל מעברו השני של הגבול, בסוריה ובלבנון, ובראשם איראן, חיזבאללה וסוריה, היו צריכים לנצור כליל את האש עד שייקבע סופית מי יישב בבית הלבן.

איראן, עם כלכלה חנוקה וקורונה בלתי נשלטת, תולה תקוות רבות בחזרתו של ביידן להסכם הגרעין ומבינה היטב שכל פרובוקציה או מהלך צבאי לא זהיר בעת הזו עלולים לייצר סיכונים מיותרים. אם נדרשה לטהרן הוכחה בדבר התבונה שבהבלגה, בא הפרסום השבוע ב"ניו יורק טיימס" שלפיו שקל הנשיא טראמפ לתקוף את מתקני הגרעין באיראן עוד לפני תום הכהונה, ושוכנע לסגת רק בלחץ יועציו.

גם חיזבאללה נמצא באחת מתקופות השפל הגדולות בתולדותיו, נאנק תחת הסנקציות הכלכליות שהטיל ממשל טראמפ ושקוע עד צוואר במ שבר פנימי חמור, בלי ממשלה ועם עננה כבדה של חובות ענק, שמבשרת פרימה של כל הסדר הקיים. גם לאסד, שנתון במידה רבה לחסדי איראן וחי זבאללה, יש צרות משלו.

אף על פי כן, שוב התברר השבוע, עם חשיפת זירת המטענים בגולן, שאף אחד מגורמי הטרור מול ישראל לא חדל מפעילותו. חיזבאללה, שלא ויתר עדיין על הרצון לנקום בישראל על הריגת פעיל שלו ליד דמשק ורק בשבוע שעבר שיגר מזל"ט לתחומה, ממשיך להפעיל שתי תשתיות טרור ברמת הגולן. אחת, המכונה יחידת פיקוד הדרום, פועלת מתוך מוצבים של הצבא הסורי במרחק של כמה עשרות קילומטרים מן הגבול, והאחרת - יחידת תיק הגולן, עוסקת בהפעלת תושבים מקומיים לפעולות נגד ישראל וייתכן מאוד שמעורבת בהנחת המטענים בגבול אתמול, וגם לפני שלושה חודשים, שהסתיימה אז בהריגתם של ארבעה מחבלים באמצעות כלי טיס של חיל האוויר.

גם איראן, שלא מתכוונת לוותר על נוכחותה בסוריה, לא חדלה לכוון ולפקח על פעילות הטרור של חיזבאללה נגד ישראל מתוך השטח הסורי, ובו בזמן, כך מגלה הדו"ח האחרון של הסוכנות לאנרגיה אטומית, ממשיכה, למרות הקשיים הפנימיים, להעשיר אורניום בדרגה נמוכה והגיעה כבר לכמות של יותר משתי טונות. הכמות הזו, כאשר תועשר לדרגה גבוהה, מספיקה לייצור שתי פצצות אטום.

למרות העובדה שאף אחד מן הגורמים המעורבים במלחמה שבין המ לחמות בסוריה ובלבנון, משני צידי הגבול, אינו מעוניין כעת בהסלמה צבאית, ישראל אותתה אמש שלא תעבור בשתיקה על הנחת המטענים בגולן ולנוכח המשך המאמצים של חיזבאללה, בתמיכת איראן, לבסס שם חזית שנייה מולה.

בחזית המדינית מסתמנת כוונה של ישראל לנסות לשכנע את הנשיא הנבחר של ארה"ב שלא לחזור להסכם הגרעין עם איראן בתנאים שעלולים רק לדרבן את טהרן להגביר את חתרנותה במזרח התיכון.

איראן, עם כלכלה חנוקה וקורונה בלתי נשלטת, תולה תקוות רבות בחזרתו של ביידן להסכם הגרעין ומבינה היטב שכל פרובוקציה או מהלך צבאי לא זהיר בעת הזו עלולים לייצר סיכונים מיותרים

 ?? צילום: אייל מרגולין/ג'יני ?? אזור חשיפת המטענים, אתמול
צילום: אייל מרגולין/ג'יני אזור חשיפת המטענים, אתמול
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel