Israel Hayom

לעקוף מלמטה את המכשול: המנהרה שנחפרה מעזה - העמוקה מכולן; כוננות מוגברת בצפון

הערכה בישראל: חמאס ניסה באמצעות המנהרה שנתגלתה לפני שבועות אחדים, לעבור את המכשול התת־קרקעי שבנייתו קרובה לסיום ● מכת קורונה קשה בעזה: יותר מ־%02 מהנבדקים - חיוביים

- לילך שובל

המנהרה שהתגלתה בגבול רצועת עזה לפני שבועות אחדים היא המנהרה העמוקה ביותר שנחפרה מהרצועה לעבר ישראל.

בישראל מעריכים כי חמאס ניסה באמצעותה לעקוף את המכשול התתקרקעי שבימים אלה מסיימת ישראל את בנייתו, וההערכה היא שעד חודש מארס הקרוב תושלם בנייתו.

כזכור, המנהרה התגלתה הודות למכשול התת־קרקעי שאיתר את

חפירתה מחאן יונס לעבר שטח ישראל, ככל הנראה לשטח מיוער באזור כיסופים. ההערכה היא שחמאס חפר את המנהרה ליום פקודה, ולא כדי להשתמש בה באופן מיידי לשם חטיפת חייל או ביצוע פיגוע אחר.

מלבד בניית המכשול, הכולל חומה תת־קרקעית וגדר עילית, מציב צה"ל בימים אלה אמצעים חדישים לאורך הגבול, ובין השאר אמצעי איסוף חדישים, רחפני איסוף, רחפנים תוקפים וכלי רכב בלתי מאוישים שמבצעים ביטחון שוטף. בישראל נוטים לקבל את הגרסה של

חמאס שלפיה הירי לעבר ישראל בשבת היה כתוצאה מתקלה טכנית של פגיעת ברק באזור שבו מונחות רקטות המכוונות לעבר ישראל. מלבד העובדה שבשניות שלפני שני השיגורים (שהיו בהפרש של כ־21 דקות זה מזה) אכן פגע ברק במקום שממנו שוגרו הרקטות, חמאס הפעיל מאמצי ריסון גדולים כלפי הג'יהאד האסלאמי לבל יירה ביום השנה לחיסול בהאא אבו אל־עטא. גם שעת השיגור אינה מסתדרת עם ניסיון לייצר אירוע מטריד. כמו כן, זמן קצר לאחר הירי הגיעו לישראל פניות משני מת

ווכים שונים, שהעבירו מסרים ברורים מחמאס שלפיהם הירי לא היה מכוון.

בישראל נוטים לקבל את הגרסה הזו, עם כוכבית קטנה שייתכן כי מדובר בירי של סוררים, אך באותה נשימה הבהירו לחמאס כי ההסבר אינו מקובל.

הקורונה מכה ברצועה

בתוך כך, המצב ההומניטרי הקשה בעזה הולך ומחריף מיום ליום, אם כי עדיין לא מוגדר כ"משבר הומניטרי". שיעור חולי הקורונה ברצועה הולך ומאמיר, כאשר אחוז הבדיקות החיוביות עומד על כ־02, עם 2,000־כ עד 2,500 בדיקות ביום. לא מעט תושבי עזה לא מדווחים כי הם חשים שלא בטוב, אלא מסתגרים בבתיהם, וההערכה היא שישנם תושבים שמתו מקורונה מבלי שמותם יזוהה עם המחלה.

גם המצב הכלכלי בעזה בכי רע, עם שיעור אבטלה של יותר מ־%05 באוכלוסייה הכללית, ויותר מ־%56 בקרב הצעירים, עובדה המטרידה את מערכת הביטחון, שכן ישנה התאמה בין אזורים שבהם מצב כלכלי קשה לאזורים שבהם קל לגייס לטרור.

 ?? צילום: דובר צה"ל ?? המנהרה שהתגלתה בחודש שעבר
צילום: דובר צה"ל המנהרה שהתגלתה בחודש שעבר

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel