Israel Hayom

פסגות חדשות של ידידות

- אמנון לורד

ביקור פומפאו בשטחים משמעותי גם בהיבט האישי. הוא משאיר חתימה. פומפאו הוא ידיד ישראל ולא מהשפה אל החוץ.

אני לא חושב שהממשל סיים את ענייניו עם איראן. אני חושב שאנשים יאיצו מהלכים בשלושת החודשים הבאים, ביודעם שאחרי ינואר תיכנס לתוקפה מדיניות חדשה כלפי איראן", כך אמר ל"ניו יורק טיימס" מארק דובוביץ', אחד הניצים האמריקנים בנושא הגרעין האיראני, שתמך במדיניות ממשל טראמפ.

כמו שטראמפ דוחס לצנרת עוד מהלכים נגד איראן, כמו סנקציות חדשות שיהיה קשה להסיר אותן מסיבות פוליטיות פנימיות, וכמו אספקת מטוסים מתקדמים לאיחוד האמירויות, כך מזכיר המדינה פומפאו מאותת שהאצה כזאת צפויה גם ביהודה ושומרון. למשל, רשימה של אלפי יחידות דיור לבנייה, שתיכנס לצנרת לקראת הפינוי הגדול בוושינגטון. הביקור של פומפאו אתמול במבצע הטעיה בפסגות, שובר מוסכמות ומוחק את קווי .'67 המעשה מדגיש את המדיניות שעליה הכריזו בשנתיים האחרונות הנשיא טראמפ והמזכיר פומפאו.

בתנאים הפוליטיים האמריקניים, יש צעדים שיהיה קשה לממשל ביידן לגלגל אחורה או למחוק. בנושא האיראני, גם פרשנים פרו־ביידנים מכירים בעובדה שככל שביידן משתוקק לפייס את איראן ולחזור מייד להסכם הגרעין - כך התנאים שיצר טראמפ הפכו את המשימה לקשה. בכל הנושא הפלשתיני, ירושלים על המפה ולא תהיה נסיגה מהשגרירות. מלבד הכרזות על התחלות בנייה, קשה לחשוב מה עוד אפשר להספיק לפני התחלפות הממשל.

בכל מקרה, ביקור פומפאו בשטחים משמעותי גם בהיבט האישי. פומפאו משאיר חתימה. הוא ידיד ישראל אמיתי ולא מהשפה אל החוץ. הדבר הזה ייזכר וייחתם באיזה מקום. מה יהיה עתידו הפוליטי של טראמפ, לא ברור. אבל יש תחושה שלמזכיר המדינה פומפאו עוד יהיה עתיד פוליטי בזירה האמריקנית. הוא מסיים תפקיד עם הישגים חשובים. הסכמי אברהם בין ישראל לשלוש מדינות ערביות. הוא הוביל מדיניות שנתפסת כמוצלחת דווקא באזור שבו העולם מצפה לניתוק מגע מצד האמריקנים.

השילוב שיש בו סתירה פנימית, בין ניציות לבין בדלנות של "אמריקה קודם", ודבקות בלתי מתפשרת במדינת ישראל, הוא עמדת פתיחה טובה במפלגה הרפובליקני­ת. מיט רומני, האופוזיציו­נר הראשי של טראמפ במפלגתו, בנה לעצמו תיק רפובליקני דומה, ובישראל נמתחה על נתניהו ביקורת על כך שפרש לרגלי רומני שטיח אדום בירושלים. הפעם הנהגה ישראלית דו־קוטבית, נתניהו ואשכנזי, מחבקת את פומפאו. רגל אחת ביו"ש ורגל שנייה ברמת הגולן. כל החיזיון הידידותי הזה הוא פשוט ההיפוך הגמור של מסע הוונדטה המדיני של ממשל אובאמה, שהקדיש את עצמו עד ימיו האחרונים בבית הלבן לצעדים פוגעניים כלפי ישראל. הצמרת הישראלית יכולה בהחלט להגיד למזכיר פומפאו: שלום ולהתראות. לא ברור מתי.

בתנאים הפוליטיים האמריקניים, יש צעדים שיהיה קשה לממשל ביידן לגלגל אחורה או למחוק. בכל הנושא הפלשתיני, ירושלים על המפה ולא תהיה נסיגה מהשגרירות

 ??  ??
 ??  ?? נתניהו ופומפאו במלון המלך דוד בירושלים
נתניהו ופומפאו במלון המלך דוד בירושלים
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel