Israel Hayom

הכי קרוב לריבונות

- אריאל כהנא

פומפאו בא פיזית ליקב פסגות, כדי להבהיר שהתנועה למען ארץ ישראל השלמה ביטאה עמדה מוסרית.

כשנתן אלתרמן, משה שמיר וצבי שילוח הקימו את התנועה לארץ ישראל השלמה, הם לא חלמו שיום יבוא ולא רק אומות העולם, אלא גם ישראלים יערערו על זכות העם היהודי לערש מולדתו. כשהרב משה לוינגר, חנן פורת ודניאלה וייס (תיבדל לחיים ארוכים) התעקשו עם חבריהם לגוש אמונים להיאחז בחבלי שומרון ויהודה, הם לא שיערו את גודל ההתנגדות הבינלאומית שתתעורר. עשרות שנים נמשכה ההתגוששות בישראל פנימה, ומישראל החוצה. אפילו ידידותינו הטובות ביותר סירבו להכיר בזכות ההיסטורית שיש לישראל על חברון ושילה, בית אל ואלון מורה.

עמדה מוסרית

במה שנראה כמו מבצע צבאי, הנחיתה אתמול שיירת מסוקי חיל האוויר הישראלי את פמליית שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, באזור התעשייה והמסחר "שער בנימין". היתה זו ככל הידוע הפעם הראשונה ששר חוץ של מדינה זרה ביקר ב"התנחלות". ודאי וודאי שמזכיר מדינה אמריקני לא עשה זאת מעולם. כשכף רגלו של פומפאו דרכה על האדמה, החרם ארוך השנים הוסר. בעצם נוכחותו במקום, בדברים שאמר למשתתפי סעודת הצהריים, וכמובן ב"הצהרת פומפאו" שקבעה כי ההתיישבות ביו"ש חוקית, נחתם מאבק האיתנים המתנהל זה 53 שנה. ארה"ב של אמריקה הכירה בזכות המוסרית וההיסטורית של העם היהודי, לשטחי יהודה ושומרון.

זה לא נעשה במקרה, לא בדרך אגב ולא בלי הבנת המשמעויות. בדיוק להפך. פומפאו בא פיזית ליקב פסגות, כדי להבהיר שהתנועה למען ארץ ישראל השלמה ביטאה עמדה מוסרית, ושמפעל ההתיישבות ביו"ש נשען על קרקע איתנה.

כמובן, יבואו שרים אחרים וממשלים אחרים, ועמדתם תהיה אחרת. ואולם, את הנעשה אין להשיב, ואת האמירה המילולית והסמלית אי אפשר להחזיר. היא תשמש מעתה את ישראל ונציגיה, ובוודאי את תומכי ההתיישבות באשר הם. כלפי כל מזכיר מדינה או ראש מדינה שיגידו, "שטח כבוש/ התיישבות לא חוקית", ניתן יהיה להשיב, "היו ממשלים אמריקניים שחשבו אחרת, ועוד יהיו. חוק ומוסר אינם כלי משחק פוליטי. תביעתנו ליהודה ולשומרון לגיטימית, גם אם אינה מוסכמת עליכם". פומפאו, כמו השגריר פרידמן ושאר בכירי הממשל, רצו כידוע יותר. אלמלא השתבש מהלך הריבונות, ייתכן ששער בנימין כבר היה היום אזור ישראלי מוכר. ובכל זאת, באין ריבונות - והסיבות להיעדרה עוד יתבררו - הצהרת פומפאו וביקור פומפאו הם הדבר הכי קרוב אליה. כשהמסוק ובבטנו השר הבכיר המריא בחזרה, זה המסר שעלה משער בנימין אל העולם כולו.

 ??  ??
 ??  ?? "ישראל היום", 19.11.2019
"ישראל היום", 19.11.2019
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel