Israel Hayom

הושט לי יד

כ 800 אלף בני אדם בישראל מתמודדים עם מוגבלות תפקודית חמורה - כך עולה מנתוני הלמ"ס לרגל היום הבינ"ל לזכויות אנשים עם מוגבלות ● לכ 53% מבני 64-25 אין תעודת בגרות, הם מתקשים למצוא תעסוקה וחשים בדידות

- נועם )דבול( דביר

לא שקופים: כ 800 אלף בני אדם בישראל מתמודדים עם מוגבלות תפקודית חמורה, כך עולה מנתונים של הלשכה המרכ זית לסטטיסטיקה לקראת היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מו גבלות, שחל היום.

לפי הסקר החברתי )לשנת (2019 ל 14% מבני 20 ומעלה )כ 791 אלף איש( יש מוגבלות תפקודית חמורה, ללא פער בין גברים ונשים. שכיחות המוגבלות עולה עם הגיל. אדם עם מוגבלות תפקודית חמורה הוא מי שמתקשה קושי רב, או שכלל אינו יכול לעשות לפחות אחת מהפעו לות האלה: לראות, לשמוע, ללכת או לעלות במדרגות, להתלבש או להתרחץ בכוחות עצמו.

למרבה הצער, נראה כי אוכלוסייה זאת עדיין מתקשה לפרוץ את החס מים שהחברה מציבה לה, וזה מתחיל כבר בתחום ההשכלה. כך, למשל, לכ 53% בני 64-25 עם מוגבלות אין תעודת בגרות, לעומת 26% מהאנשים ללא מוגבלות בגילים אלו. נוסף על כך, רק ל 18% מהאנשים עם מוגב לות יש תעודה אקדמית, לעומת 41% מהאנשים ללא מוגבלות.

ההשפעה על התעסוקה

ההשכלה משפיעה גם על התע סוקה וההכנסה. מהנתונים עולה כי רק 47% מהאנשים עם מוגבלות בני 64-25 מועסקים, לעומת 81% בקרב אנשים ללא מוגבלות, כאשר אנשים עם מוגבלות מתקשים למצוא עבודה בתחום לימודיהם. עבודתם של 59% מהמועסקים עם מוגבלות קשורה לת חום לימודיהם, לעומת 69% מהמוע סקים ללא מוגבלות.

ובכלל, נראה ששוק התעסוקה וגם המחוקק צריכים לעבור כברת דרך עד למתן הזדמנויות ותנאים שווים. עוב דים בהיקף משרה נמוך יותר ומשתכ רים פחות - כ 44% מהם ציינו כי הם אינם מצליחים לכסות את ההוצאות החודשיות של משק הבית.

ואולי חשוב מכל איך אנו כחברה גורמים לאנשים עם מוגבלות לה רגיש: אנשים עם מוגבלות חמורה חשים יותר בדידות, והם פחות מרו צים מהקשר עם בני משפחה וחב רים. בקרב בני 64-20 דיווחו 15% מהאנשים עם מוגבלות כי הם חשים בדידות לעיתים קרובות, לעומת 4% בשאר האוכלוסייה.

שינוי לטובה

יש גם סיבות לתקווה: לפי סקר שנ ערך לרגל היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות עולה כי בתקופת הקורונה חל שינוי לטובה ביחס הצי בור בישראל לאנשים עם מוגבלות וכי נרשמה ירידה בדעות הקדומות והרגשות השליליים כלפיהם.

מהסקר עולה כי בשנת ,2020 שי עור הישראלים התופסים אנשים עם מוגבלות בצורה חיובית הוא הגבוה ביותר בחמש השנים האחרונות. לפי הממצאים, בשנה זו, 90% מהציבור רואה באנשים עם מוגבלות אנשים ידידותיים ו 73% רואים בהם בעלי יכולות. נוסף לכך, ב 2020 חלה ירי דה בשיעור האנשים הסוברים כי אנשים עם מוגבלות מנצלים לרעה את הזכויות שניתנות להן על ידי המדינה.

במקביל נרשמה ירידה ברגשות השליליים של הציבור כלפי אנשים עם מוגבלות. בשנת 2020 נרשם השיעור הנמוך ביותר בחמש השנים האחרונות בקרב הישראלים שדיווחו על תחושות מבוכה, עצב ואף רחמים כלפי אנשים עם מוגבלות.

עוד נמצא כי ישנה נכונות גבוהה מצד ישראלים לסייע לאנשים עם מוגבלות בתקופת הקורונה. לפי הממצאים, 81% מהישראלים יצרו קשר עם שכן עם מוגבלות שיד עו שזקוק לסיוע בתקופת הקורונה. נוסף לכך, בשנה זו שיעור הישרא לים שהביעו נכונות לסייע בעצמם באופן כללי לאנשים עם מוגבלות עמד על ,59% נתון הגבוה ביותר בארבע השנים האחרונות.

נקודת אור נוספת היא מה שנראה כי רידה באפליה, שכן כ 95% מהמשיבים לא הסכימו עם המלצות הווע דה הציבורית לתעדוף חולי קורונה, שמינה משרד הבריאות, ומתנגדים לתעדוף חולים ללא מוגבלות בחיבור למכונות הנשמה על פני חולי קורונה עם מוגבלות.

הסקר בקרב 3,065 איש נערך על ידי "מרכז אקורד - פסיכולוגיה חב רתית לשינוי חברתי" באוניברסיט­ה העברית עבור הקרן המשפחתית ע"ש תד אריסון, קרן משפחת רו דרמן, נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים וג'וינט ישראל. לדברי ג'ייסון אריסון, יו"ר הקרן המשפחתית ע"ש תד אריסון: "זוהי בשורה מעודדת בעיקר לנוכח הקשיים והחסמים שאנשים עם מוג בלות עדיין חווים ביום יום. העלייה בחיוביות בציבור הכללי כלפי אנשים עם מוגבלות מלמדת כי המאבק לקי דום זכויותיהם נושא פירות".

 ?? צילום: ?? GettyImage­s
צילום: GettyImage­s

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel