Israel Hayom

מוריס כהן, אמן

אתם מכירים אותו כשחקן מסדרות כמו "כפולים" ו"תיק נעדר", אבל מוריס כהן גם עושה אמנות ● עכשיו הוא מציג יצירה בתערוכה באילת

- מאיה כהן

את מוריס כהן אתם מכירים משלל תפקידים בסרטים כמו "אבינו" )שעליו זכה בפרס אופיר( ובסדרות כמו "כפולים", "בתולות" ו"תיק נעדר", אבל כהן הוא גם אמן יוצר והוא מציג עבודה בתערוכה רב תחומית שנפתחה השבוע בטרמינל הישן של אילת.

התערוכה, תחת השם ‪,"One Voice"‬ היא ביוזמת עיריית אילת ותאגיד התיירות אילת ובשיתוף משרד התיירות ותיאטרון אלעד העירוני. היא משתרעת על פני 3,000 מ"ר ומטרתה להפיח רוח חיים וע שייה אמנותית באילת, שנפגעה קשות מהקורונה. התערוכה היא חלק מפרויקט בינלאומי באותו שם, שהוקם על ידי תור מים שחיים ופועלים בניו יורק, ובהם משה מאנה, יוג'ין למאי ויגאל עו זרי. בין היצירות בתערוכה: מיצ בי וידאו, פסלים, צילומים, ציורים ומיצבים אינטראקטיב­יים שמזמנים תנועה ועוד.

מוריס כהן (44) יציג בתערוכה עבודה משותפת לו ולאמן רוסלו שמריה, שבה הם מעניקים פרשנות אישית לחומרים כמו בטון, ברזל ונ חושת. "אנחנו עושים את זה כבר שבע שמונה שנים", מספר כהן, "יש לרוסלו ולי סטודיו ברחוב אברב נאל בתל אביב. פגשתי אותו דרך אשתי רותם )זיסמן כהן, השחקנית, מ"כ( כשהוא היה אחראי לתלבושות בסדרה שהיא שיחקה בה".

לדברי כהן, "במשך החיים ציירתי קצת. הערצתי את סלבדור דאלי אז העתקתי עבודות שלו, אבל אף פעם לא למדתי אמנות בצורה מסודרת. בצעירותי, כש עבדתי עם אבא שלי בבניין, התעסקתי עם בטון ועם כל מיני חומרים, והיום אני יוצר באמצעותם, חומרים שהטבע נתן לנו. השתתפנו בכמה תערוכות ויש לנו סטודיו פעיל שנמכרות בו יצירות. אנחנו מאוד גאים.

"היצירה באילת היא תוצאה של שיתוף פעולה עם מפעלי ים המלח באילת. הם נתנו לנו חצי טונה מלח. פיזרנו את המלח בחלל והתחלנו להניח את העולמות שלנו. נוצרה מעין פלנטה אחרת שמאפשרת מסע בזמן. ניסינו ליצור עולם ואני מקווה שה צופים יתחברו אליו".

כהן גדל באילת, ולכן התערוכה בעיר מרגשת אותו במיוחד. "הפעם הראשו נה שבה עליתי על במה היתה כנער בן ,15 כשעבדתי בצוותי בידור בבתי המלון בעיר. ככה נחשפתי לעולם הזה. אילת בשבילי היא מקום מיוחד. המשפחה שלי עדיין גרה שם, האחים וההורים. מבחינתי זה לחזור הביתה". הרבה זמן לא עלית על במה. "כשהקורונה רק הגיעה, לא האמנו שזה יגיע לכמעט שנה שלא נשחק. זה היה קצת אחרי שהעלינו בקאמרי את ההצגה 'מתא בל ללא קץ' )מחזה של חנוך לוין בבימוי ארי פולמן, מ"כ(, הפקה מרגשת שזכיתי לקחת בה חלק. אחרי חודשיים-שלושה בלי במה הרגשתי שזה לא הגיוני. אני ממש מתגעגע לגעת שוב במחזה, לראות מה השתנה ומה קרה לנפש שלי בתקופה הזאת".

אתה ואשתך רותם שני שחקנים בתקופת הקורונה. איך שורדים?

"האמת היא שיצא לי לעבוד בקורונה. בדיוק חזרתי מצילומים. רותם ביימה בסדרה 'זיגי', ואנחנו עובדים יותר משלוש שנים על סרט דוקו לערוץ 8 שמלווה פלוגת מג"ב בעיר העתיקה בירושלים, אז בתקו פת הקורונה התעסקנו יותר בסרט. בלי קשר, המצב הזה לא פשוט. חב רים שלי בתיאטרון, אנשים שהבמה היא החיים שלהם, נמצאים בתקופה לא פשוטה. זה עצוב לי מאוד".

 ?? צילום: קינדרלנד ?? העבודה של כהן ושמריה בתערוכה
צילום: קינדרלנד העבודה של כהן ושמריה בתערוכה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel