Israel Hayom

מגעים לפשרה: הארכת הכנסת ודחיית הרוטציה

אפקט ההימור של סער? ● הליכוד וכחול לבן במו"מ למניעת הבחירות: הארכת הקדנציה לארבע שנים ודחיית הרוטציה למאי '22 ● שתי המפלגות מכחישות ●

- מתי טוכפלד, אריאל כהנא וגדעון אלון

לאחר ימים ארוכים של נתק ממושך בין הליכוד וכחול לבן, במקביל להאצת קידום החוק לפיזור הכנסת - החלו ביממה האח רונה גורמים משני הצדדים במגעים לבדיקת האפשרות לעצור את הב חירות ברגע האחרון ולהחזיר את היציבות לקואליציה. כך פורסם את מול לראשונה באתר "ישראל היום".

גורמים המעורים במגעים מסרו ל"ישראל היום", כי ההצעה הנוכחית שבה דנים הצדדים היא האפשרות להאריך את כהונת הכנסת משלוש לארבע שנים, ובהתאמה לדחות את מועד הרוטציה למאי .2022 על פי ההסכם הקואליציונ­י, כהונת הכנ סת נקצבה לשלוש שנים כאשר נת ניהו וגנץ יכהנו ברוטציה של שנה וחצי לכל צד. הארכת הכהונה לאר בע שנים תאפשר לנתניהו לכהן עד מאי ,'22 במקביל לתחנת יציאה נו ספת לבחירות במארס .'22 גנץ, אם אכן כך יסוכם, מרחיק את האפשרות שיכהן כראש הממשלה - אולם יוכל לצאת משורת האולטימטומ­ים ובכך לחזור בו מהאיומים שהביע לאחרונה.

לפי מתווה זה, במוצא של כבוד, תקציב 2021 יעבור במועד הכי מו קדם שאפשר - כאשר משוכת תחנת היציאה של נתניהו תוסר למעשה. במקביל, יוכל גנץ להימנע ממערכת בחירות מסוכנת עבורו, בעוד על פי סקרים ראשוניים שנערכו מאז הודיע גדעון סער על הקמת מפלגתו החד שה, צונחת כחול לבן לאזור המספרים החד ספרתיים.

מכחול לבן נמסר: "זהו שקר מוח לט, נראה שמישהו נכנס ללחץ. לא מתקיימים כל מגעים". גם בליכוד הכחישו את קיומם של מגעים לד חיית הבחירות.

על רקע זאת, ועדת הכנסת אישרה אתמול לקריאה ראשונה את הצעת החוק לפיזור הכנסת ולהקדמת הב חירות ברוב של 10 מול .7 באישור הצעת החוק תמכו נציגי כחול לבן, יש עתיד, הרשימה המשותפת, ימי נה וישראל ביתנו. נגד הצביעו נציגי הליכוד, ש"ס ויהדות התורה.

הועדה גיבשה הצעה לפיה הבחי רות לכנסת ה 24 יתקיימו ביום ג', 16

בסביבת נתניהו לא התרגשו מפרישת סער וגם לא מהסקרים המחמיאים שמהם נהנה אמש. להערכתם, לסער לא תהיה ברירה אלא לחבור לנתניהו בממשלה הבאה

במארס ,2021 ג' ניסן תשפ"א, אולם ההמלצה הזו איננה מחייבת.

סער: "אחליף השלטון"

בד בבד, לאחר ששלשום הודיע ח"כ גדעון סער על עזיבתו את הלי כוד בנאום שבו תקף את נתניהו ואת התנהלות הממשלה, אתמול הגיש את מכתב התפטרותו מהכנסת, כפי שהב טיח בנאומו. בצאתו מלשכת יו"ר הכ נסת, אמר: "אני מתכוון לחזור לכנסת ה 24 בראש כוח פוליטי גדול שיחליף את השלטון". נוסף על כך, אתמול ערך סער פגישה עם יו"ר ועדת הקו רונה, ח"כ יפעת שאשא ביטון מהלי כוד, אולם בתום הפגישה לא פורסמה הודעה על הסכמות כלשהן שהושגו בין השניים.

בנט נגד סער: "אובססיה"

יצוין כי בסביבת ראש הממשלה נתניהו לא התרגשו מפרישת סער וגם לא מהסקרים המחמיאים שמהם נהנה אמש. מקורבים לנתניהו העריכו כי המספרים הגבוהים שמקבל סער בסקרים נובעים מהתלהבות ראשונית - וצפויים להתפוגג בהמשך הדרך. להערכתם, בסופו של דבר לסער לא תהיה ברירה אלא לחבור לנתניהו להקמת הממשלה הבאה. לדבריהם, נתניהו בשום תרחיש לא יורד מ 25 מנדטים, החרדים בכל מקרה ידבקו בו ומפלגת האיחוד הלאומי שבתוך ימינה לא תסכים לשבת בממשלה עם לפיד וליברמן. בנסיבות אלה, הפ רישה של סער מחלישה את ימינה, והיחלשות זו תאלץ את בנט בסופו של דבר לחזור לבלוק הימין אחרי הבחירות.

בתדרוך לעיתונות אמש תקף נת ניהו את סער ואמר: "בזמן שאני עסוק בלהביא חיסונים - הוא עסוק בלדאוג לקריירה הפוליטית שלו". נתניהו טען כי סער זוכה לחיבוק ממוקדי הכוח התקשורתיים והאחרים בישראל וכי "לי, בניגוד לסער, אין את החיבוק החם מאלה שרוצים למנוע ממשלת ימין".

גם יו"ר ימינה תקף את סער במ ליאת הכנסת, אך בלי לנקוב בשמו. "מדינת ישראל נכנסה לאובססיה. המערכת הפוליטית והתקשורתית נכנסה לאובססיה מטורללת של כן ביבי לא ביבי. כאילו חזות מדינת ישראל זה כן ביבי לא ביבי. כל היום שואלים את השאלה הזאת. אין ראיון שלא מדברים על זה. ואני רוצה לומר לכם: לא באתי לפוליטיקה בשביל רק ביבי או רק לא ביבי. לא מקי מים מפלגות בשביל רק ביבי או רק לא ביבי. באתי לפוליטיקה כשליחות לקדם את האידיאלים שלי, לדאוג לעם שלי שכואב".

סער "גונב" 4 מהליכוד

על רקע הטלטלה הפוליטית, פו רסמו אמש במהדורות החדשות בט לוויזיה סקרי מנדטים עדכניים. לפי סקר שפורסם בחדשות ,12 הליכוד זוכה ל 26 מנדטים, ימינה עם ,18 ובמקום השלישי מפלגה בראשות גד עון סער עם .16 יש עתיד זוכה ל 15 וכחול לבן בראשות גנץ קורסת ל 6 בלבד. לפי סקר זה, בהשוואה לס קרים קודמים, מפלגתו החדשה של סער מעבירה אליה ארבעה מנדטים מהליכוד, ארבעה מכחול לבן, שלושה מימינה, שניים מיש עתיד ומנדט אחד מישראל ביתנו.

סקר שפורסם בחדשות 13 מיטיב פחות עם סער ויותר עם הליכוד, שזוכה ל 28 מנדטים. אחר כך ניצ בת ימינה עם 16 וסער עם .15 סקר אחר שפורסם בכאן 11 מעניק לליכוד 25 מנדטים, לסער 18 - הנתון הכי גבוה מבין שלושת הסקרים - ולבנט 17 מנדטים.

מליאת הכנסת אישרה אתמול במפתיע, בקריאה טרומית, את עיגון ערך השוויון בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, בזכות שני קולות בלבד. 56 ח"כים תמכו בהצעת החוק של ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) מול 54 ח"כים.

מהלך החקיקה הזה הוא יוזמה משותפת של כחול לבן, יש עתיד והרשימה המשותפת - כדי לייצר תגובה לעומתית לחוק הלאום של הימין - בעיצומו של המשבר הפוליטי החריף. אנשי כחול לבן קידמו את היוזמה ללא תיאום עם הליכוד, בניגוד להסכמים הקואליציונ­יים.

המבחן - בוועדת החוקה

ח"כ גדעון סער שנמצא אתמול בעין הסערה הפוליטית, נעדר מההצבעה לפי הפרוטוקול. כאשר נכנס סער לאולם המליאה, סיימו את הקראת שמות הח"כים בפעם השנייה והוא ביקש להצביע, אלא שיו"ר הכנסת לוין לא אפשר לו להצביע מפני שההצבעה הסתיימה.

בכך לטענת הליכוד והחרדים שזעמו - סייע סער לאישור החוק. האחרונים חוששים שהתיקון לחוק היסוד עשוי להוביל לנישואים אזרחיים, שוויון זכויות להומואים ולסביות ולהשפיע על חוק הגיוס.

שר השיכון יעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני מיהדות התורה, תקפו גם את כחול לבן על עצם העלאת החוק. "סער וח"כ מיכל שיר שהתחייבו להצביע נגד החוק, החליטו לברוח מההצבעה על אף שנכחו במשכן וגילו את מניעיהם הפופוליסטי­ם".

מהליכוד נמסר: "אביגדור ליברמן וגדעון סער העבירו את 'החוק לביטול חוק יסוד הלאום', שמשמעותו ביטול חוק השבות והצפת ישראל במהגרים לא־יהודים. סער הוא כבר שותף מלא־מלא של השמאל".

חוק השוויון נועד לממש אחת מהבטחות הבחירות של בני גנץ לציבור הערבי, בעקבות הביקורת על חוק הלאום.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי החוק "הדגיש את הזיקה בין מדינת ישראל לבין קבוצת הרוב היהודי, באופן שנתפס כמעדיף קבוצה אחת של אזרחים על פני הקבוצה האחרת".

אם יוחלט על הקדמת הבחירות ויוזמי החוק לא יצליחו להעביר אותו בקריאה ראשונה עד הבחירות, הצעת החוק תימחק לפי התקנון.

היה ויצליחו להעבירה גם בקריאה ראשונה, זה יהווה הישג משמעותי, אבל ספק אם יו"ר ועדת החוקה, ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה, יאפשר קידומה של הצעת חוק זו.

לאישור המליאה הובאו 3 הצעות חוק דומות בנושא זה ביוזמת כחול לבן, יש עתיד ובל"ד, אולם רק זו של כחול לבן אושרה.

מגיש ההצעה ח"כ גינזבורג סיכם את הצלחתו. "הזכות לשוויון לא עוגנה בספר החוקים, אלא רק בפסיקות בית המשפט. החוק הזה הוא לא נגד, הוא בעד".

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: דוברות הכנסת/גדעון שרון ?? נתניהו וגנץ. מכחישים מגעים
צילום: דוברות הכנסת/גדעון שרון נתניהו וגנץ. מכחישים מגעים
 ?? צילום: שרון גבאי ?? גדעון סער מגיש את התפטרותו ליו"ר הכנסת לוין, אתמול
צילום: שרון גבאי גדעון סער מגיש את התפטרותו ליו"ר הכנסת לוין, אתמול
 ??  ?? ח"כ גינזבורג במליאה, אתמול
ח"כ גינזבורג במליאה, אתמול
 ??  ?? ח"כ סער והשר ליצמן בימים טובים יותר
ח"כ סער והשר ליצמן בימים טובים יותר

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel